Raaseporin kuntakeskus on Tammisaari, joten kaiken järjen mukaan Turun junien saaminen Espoon länsipuolella Lohjan radalle parantaisi sen ja pääkaupunkiseudun välisiä yhteyksiä. Karjaa ja Pohjankuru ovat pikkukyliä, joihin ei matkustajajunien päätteitä tule, jos kaupungin oikeaankin keskustaan pääsee.Turun nopeaa yhteyttä vastustetaan myös läntiselllä Uudellmaalla rantaradan varren paikkakunnilla koska heidän mukaan se huonontaisi nykyisiä yhteyksiä.
Toisaalta yhteydet ovat nytkin puutteelliset koska Turun junat eivät pysähdy enää Kirkkonummella muutamaa hyvin aikaista ja myöhäistä vuoroa lukuunottamatta, eikä Espoon keskuksen asemalla, ja taajamajuna Helsingin ja Karjaan välillä on lakkautettu. Oikorata palauttaisi ainakin jälkimmäisen. Taajamajunaa on mahdollista ajaa Helsingistä Hankoon asti kun sinne saadaan sähköt, ts matka lyhenisi 15 minuuutilla kun vaihto jää pois. Se myös mahdollistaisi että osa taajamajunista jatkaisi Karjaalta Pohjankuruun.
Tammisaaresta voisi juna ajaa vaikka tunnin vuorovälein aamuvarhaisesta iltamyöhään, pysäkkeinä Dragsvik, Karjaa, Tähtelä, Siuntio, Kirkkonummi, Kauklahti, Leppävaara, Huopalahti ja Pasila. Muutamalla vuorolla olisi jatkoyhteys Tammisaaresta Hankoon, mutta siinä tuskin lienee tarvetta nykyistä runsaampiin vuoroihin. Teoriassa Raaseporin taajamajuna voisi kulkea Lohjankin kautta, mutta koska Hankopaanalla on rahdin kannalta isompi merkitys kuin Kirkkonummen kautta tulevalla, sihhen tuskin mennään.
Tätä taustaa vasten länsiuusmaalaisten pikarataan suuntaama vastustus on suorastaan käsittämätöntä. Raaseporin ja Helsingin väliset rautatieyhteydet nykyisen radan puitteissa ovat aina olleet surkeat, mutta tässä olisi sentään mahdollisuus huomattavaankin parannukseen ilman kovinkaan suuria investointeja. Oikeastaan vain Tähtelä pitäisi rakentaa.