Helsingin ja Tukholman välinen laivayhteys ei koskaan tule palaamaan rahdin kannalta merkittäväksi yhteydeksi. Nyt rahti on tottunut ajatukseen, että Ruotsin yhteys toimii Naantalin tai Turun kautta, ja tällaisesta pois totuttautuminen on huomattavasti työläämpää.
Matkustaja- tai risteilylinjana Helsinki-Tukholma varmasti jossain muodossa palaa, mutta tuskin päivittäisenä. Tallinkin puolella ongelmana ovat kovat käyttökustannukset, koska Serenadea ja Symphonya tuskin vaatimattomampiin hevillä vaihdetaan, Vikingin ongelmana taas on käsiin vanheneva kalusto.
Ahvenanmaalla muutama yksittäistaho on jo vuosikausia visioinut maantietunnelia Lumparlandin ja Föglön saarten välille. Föglössä on muutamia satoja asukkaita, kesäasukkaiden kera parituhatta, ei merkittävää kuljetuksia vaativaa tuotantoa. Tunnelihanke on siis melkein yhtä utopistinen kuin Vesterbackan Tallinnan hanke, realismia siihen lisää se, että Ahvenanmaalla on ennenkin toteutunut jopa ns.järjen vastaisia hankkeita. Heitin taannoin hankkeen puuhamiehelle Otto Hojarille idean, että tunneli (tai silta, jonka tuonne myös voisi tehdä mikäli isojen laivojen reitti muutettaisiin Föglön eteläpuolelle) otettaisiinkin osaksi Helsingin ja Tukholman välistä rautatietä -Turun ja Hastersbodan sekä Maarianhaminan ja Kapellskärin välille voisi luoda junalauttayhteydet, ja uutta rataa tarvittaisiin näin Hastersbodasta Maarianhaminaan ja Kapellskäristä Rimboon. Sekä Helsingistä Turkuun, myös normaaliraideleveydellä.
Matkustaja- tai risteilylinjana Helsinki-Tukholma varmasti jossain muodossa palaa, mutta tuskin päivittäisenä. Tallinkin puolella ongelmana ovat kovat käyttökustannukset, koska Serenadea ja Symphonya tuskin vaatimattomampiin hevillä vaihdetaan, Vikingin ongelmana taas on käsiin vanheneva kalusto.
Ahvenanmaalla muutama yksittäistaho on jo vuosikausia visioinut maantietunnelia Lumparlandin ja Föglön saarten välille. Föglössä on muutamia satoja asukkaita, kesäasukkaiden kera parituhatta, ei merkittävää kuljetuksia vaativaa tuotantoa. Tunnelihanke on siis melkein yhtä utopistinen kuin Vesterbackan Tallinnan hanke, realismia siihen lisää se, että Ahvenanmaalla on ennenkin toteutunut jopa ns.järjen vastaisia hankkeita. Heitin taannoin hankkeen puuhamiehelle Otto Hojarille idean, että tunneli (tai silta, jonka tuonne myös voisi tehdä mikäli isojen laivojen reitti muutettaisiin Föglön eteläpuolelle) otettaisiinkin osaksi Helsingin ja Tukholman välistä rautatietä -Turun ja Hastersbodan sekä Maarianhaminan ja Kapellskärin välille voisi luoda junalauttayhteydet, ja uutta rataa tarvittaisiin näin Hastersbodasta Maarianhaminaan ja Kapellskäristä Rimboon. Sekä Helsingistä Turkuun, myös normaaliraideleveydellä.
Viimeksi muokattu: