Haluaisin kuulla selityksen, miksi olisi "järkevämpää"...
Ultrix jo huomautti, että eri nopeuksin kulkevat junat ovat kapasiteettiongelma. Ei Keski-Euroopassa ole turhaan rakennettu suurnopeusratoja kokonaan erikseen tai tehty neliraiteisia ratoja siten, että toisella parilla kulkevat nopeat junat ja toisella hitaammat, joille myös on tiheästi asemia.
2-raiteisen radan kapasiteetti maksimoituu vain samaa nopeutta samaan suuntaan kulkevin junin.
Kapasiteettiongelma pätee myös yksiraiteisen radan kanssa. Kohtauspaikkojen tarpeet asettuvat eri nopeuksilla eri kohtiin. On helpompi kohdata samaa nopeutta kulkevin junin kuin eri nopeuksin ja niiden yhdistelmin. Siksi on fiksumpaa, että on oma yksiraiteinen rataosa nopeille ja toinen hitaille junille.
Rantarata ei ole kelvoton. Kuten Mikko Laaksonen kirjoitti, sitä on vain vaikea pitää kunnossa nopeille junille, jotka edellyttävät tukevaa radan perustusta. Ehdotus radan purkamisesta tarkoittaa samaa kun heittää kaivoon 2-3 miljoonaa euroa kilometriä kohden.
Lähiliikennejunien tarpeellisuutta ei voi arvioida kaupunkien välisen junaliikenteen kysynnän perusteella. Lähiliikenne palvelee päivittäistä liikkumista, kaukoliikenne satunnaista ja viikottaista matkustamista. Pääkaupunkiseutu on laajentunut selkeästi pidemmälle tarjotun junaliikenteen suunnissa. Jos Turkuun tunnissa haluavien junat siirretään pois Rantaradalta niin, että siellä voidaan ajaa lähijunia, tarjotaan terveempää seudun laajenemista kuin moottoriteiden suunnassa kasvava haja-asutus.
Helsinki haluaa jatkaa metroaan Sipooseen ja vaatii siksi Sipoota luovuttamaan radanvarren Helsingille. Pitäisikö lännessä purkaa rataa jotta sitä voidaan rakentaa kalliisti idässä? Valmis rata tarjoaa jopa hidasta metroa (keskinopeus n. 40 km/h) parempia yhteyksiä, koska metroa nopeammin lähijunin voidaan palvella samalla matkustusajalla noin 2,5 kertaa pidempiä matkoja. Käytännössä on siten enemmän tilaa rakentaa ihmisten haluamia pientaloja, kun kalliin metron varteen tehtäisiin elementtilähiöitä, joita ei haluta.
Ja jos vielä ajatellaan kaluston käyttöä. Se, joka ajaa nopeita junia Turun ja Helsingin välillä, haluaa mieluiten myydä lippuja nimenomaan Turun ja Helsingin välille. Nopeisiin juniin ei toivota matkustajia väliasemilta, koska heitä varten on varattava kapasiteettia, joka kulkee ja aiheuttaa kustannuksia kumminkin päästä päähän. Senkin vuoksi on älykkäämpää, että on erikseen lähijunat ja kaukojunat.
Ohi ajava kaukojuna on myöskin ympäristöhaitta, usein pysähtyvä lähijuna puolestaan on etu. Senkin vuoksi on vain eduksi, että lähiliikenteellä on oma ratansa, jonka läheisyydessä voi olla asutusta ja nopeat junat kulkevat toisaalla, erossa asutuksesta.
Antero