ELSA-radan linjauksesta. Suunniteltu linjaus Espoo-Nummela-Suomusjärvi-Salo, on suunnilleen 95km. Vanhaa rantarataa pitkinhän matkan pituus Espoo-Salo on 118km. Matka lyhentyisi uuden radan myötä siis 23km, lisäksi radalla pääsisi "isoa kovaa" ilman hidastuksia. Aikasäästöä lähes puoli tuntia.
Suunnitellusta linjauksesta on linkki:
http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/16780.PDF.
Suunnitelman mukaan paikallisjunarata kulkisi Espoosta Nummelaan ja edelleen Lohjan keskustaan tai Keski-Lohjalle ja Virkkalaan. Varsinainen ELSA-rata erkanisi Nummelasta moottoritien pohjoispuolta seuraten kohti Saloa. Kaukojuna pysähtyisi siis Salon ja Espoon välillä Nummelassa. Näin ollen Lohja ei saisi suoraa kaukojunayhteyttä, vaan siihen pitäisi vaihtaa Nummelassa.
Entä jos haluttaisiin palvella paremmin koko seutua. Jos linjattaisiinkin ELSA-rata paikallisjunaradan tavoin nykyistä hankobaanan käytävää Keski-Lohjalle. Siihen Lohjan varsinainen rautatieasema, jossa kaukojunat pysähtyisi. Virkkalan jälkeen ennen Mustiota erkaneminen 186-tien suuntaisesti kohti Saloa. Matka Espoosta Saloon tätä reittiä olisi noin 105km, eli silti vielä 13km lyhempi kuin rantarata, ja toisaalta vain 10km pidempi kuin moottoritietä seuraileva linjaus. Eli ns kompromissi.
Tämä 10km nopealla radalla tarkoittaa noin 5min matka-ajan pidennystä, ja vanhaan rantarataan verrattuna oltaisiin edelleen noin 25min nopeampia, nopeammasta profiilista johtuen.
Mitä sitten saavutettaisiin kyseisellä linjauksella? Lohjalle kaukojuna-asema, imagokysymys siis, Lohja vai Nummela. Lisäksi paremmat edellytykset ajaa sm-junia Karjaalta Helsinkiin myös Lohjan kautta, ainoastaan Karjaa-ELSAristeys väli (10km) tarvitsisi sähköistää. Lohjalla on enemmän asukaspotentiaalia kuin Nummelassa, joten sekin puoltaisi tätä vaihtoehtoa. Vihdin kunnan Nummelan taajamassa on hyvä olla paikallisjuna-asema, mutta kyllä kaukojunan pysähtymispaikkana pitäisi olla Lohjan kaupunki.
Ensinnäkin Nummelan sijainti Espoon ja Salon välillä on epätasapainossa, seudullisesti kaukojunan pysähtymistä ajatellen. Suhde kilometreissä on 25/70, eli Espooseen 25km ja Saloon 70km. Lohjan sijanti on seudullisesti keskempänä. Suhde on kilometreissä 40/65. Lisäksi Nummelan kaukojuna-asema olisi Lohjalaisille tyhmässä paikassa, varsinkin jos Turkuun päin mielii matkata. Sen sijaan Lohjan Keski-Lohjalla sijaitseva kaukojuna-asema olisi Nummelasta Turkuun matkaaville edes siedettävässä paikassa, koska vaihdollinen matka-yhteys etenisi koko ajan sentään oikeaan suuntaan. Helsinkiin Nummelasta kuljettaisiin tietenkin paikallisjunalla.
Väkisinkin toiseen (Nummela/Lohja) tulee vaihdollinen kaukojuna-yhteys. Sekä asukaspotentiaali, että järkevä matkustussuunta puoltaa sitä, että Nummelaan tulisi paikallisjuna-asema ja Lohjalle kaukojuna-asema, mieluummin matkakeskus.
Sanotaanko että 5min matka-ajan uhrauksella palveltaisiin paremmin seutukeskusta, eli Lohjaa. Olisi epätervettä kehittää Vihdin kuntakeskusta Nummelaa alueen keskukseksi. Lisäksi esittämäni Lohjanjärven eteläpuolitse kulkeva reitti tarjoaisi Karjaalta edes siedettävän junayhteyden Lohjalla vaihtaen Turun suuntaan. Jos moottoritielinjaus toteutuu, pääsee Karjaalta Turun suuntaan ainoastaan Espoon kautta.