Helsingin ja Turun välisen nopean radan selvitys valmistunut

Ehdotukseni on, että rakennetaan ELSA ja lakkautetaan rataosuudet Karjaa-Salo ja Kirkkonummi-Karjaa. Laitetaan kiskobussi tms. kulkemaan Hangosta Karjaan ja Virkkalan kautta Lohjalle. Lohjalla vaihtoyhteys Helsingin juniin. Kiskobussi jatkaisi matkaa Hyvinkäälle. Tai jos ei tällä välillä ole tarvetta liikenteeseen, voitaisiin tehdä myös niin, että Helsingistä kulkisi Sm4-juna tai vastaava Helsingistä Nummelaan ja Lohjalle, sitten sähköistettyä rataa pitkin perille Hankoon. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ja Hangon liikennekin voisi kannattaa paremmin.
Tässä voisi olla järkeä jos Martinlaakson radan jatko Nurmijärven kautta Hyvinkään radalle saakka toteutettaisiin, jolloin sama vuoro palvelisi eri alueilla liittymäliikennettä kolmeen eri Helsingiin päin suuntautuvaan rataan. En jaksa suhtautua vakavasti liikenne-ennusteisiin, järkevän (rata)yhteyden päähän Helsingistä syntyy asutusta ja siten matkustajia jos ei sitä kaavoituksella estetä. Pääkaupunkiseudulla on ainakin tuollainen 50 000 omakotitalon vaje, eli kysyntä on nähtävissä olevaan tulevaisuuteen käytännössä loputon. Rata on sitäpaitsi haluttava asia vaikka taloudessa olisi auto, vaimo kulkee junalle, voi olla ettei syystä tai toisesta voi autoilla, kaverit tulee junalle kylään, jne.
 
ELSA-radan linjauksesta. Suunniteltu linjaus Espoo-Nummela-Suomusjärvi-Salo, on suunnilleen 95km. Vanhaa rantarataa pitkinhän matkan pituus Espoo-Salo on 118km. Matka lyhentyisi uuden radan myötä siis 23km, lisäksi radalla pääsisi "isoa kovaa" ilman hidastuksia. Aikasäästöä lähes puoli tuntia.

Suunnitellusta linjauksesta on linkki: http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/16780.PDF.

Suunnitelman mukaan paikallisjunarata kulkisi Espoosta Nummelaan ja edelleen Lohjan keskustaan tai Keski-Lohjalle ja Virkkalaan. Varsinainen ELSA-rata erkanisi Nummelasta moottoritien pohjoispuolta seuraten kohti Saloa. Kaukojuna pysähtyisi siis Salon ja Espoon välillä Nummelassa. Näin ollen Lohja ei saisi suoraa kaukojunayhteyttä, vaan siihen pitäisi vaihtaa Nummelassa.

Entä jos haluttaisiin palvella paremmin koko seutua. Jos linjattaisiinkin ELSA-rata paikallisjunaradan tavoin nykyistä hankobaanan käytävää Keski-Lohjalle. Siihen Lohjan varsinainen rautatieasema, jossa kaukojunat pysähtyisi. Virkkalan jälkeen ennen Mustiota erkaneminen 186-tien suuntaisesti kohti Saloa. Matka Espoosta Saloon tätä reittiä olisi noin 105km, eli silti vielä 13km lyhempi kuin rantarata, ja toisaalta vain 10km pidempi kuin moottoritietä seuraileva linjaus. Eli ns kompromissi.

Tämä 10km nopealla radalla tarkoittaa noin 5min matka-ajan pidennystä, ja vanhaan rantarataan verrattuna oltaisiin edelleen noin 25min nopeampia, nopeammasta profiilista johtuen.

Mitä sitten saavutettaisiin kyseisellä linjauksella? Lohjalle kaukojuna-asema, imagokysymys siis, Lohja vai Nummela. Lisäksi paremmat edellytykset ajaa sm-junia Karjaalta Helsinkiin myös Lohjan kautta, ainoastaan Karjaa-ELSAristeys väli (10km) tarvitsisi sähköistää. Lohjalla on enemmän asukaspotentiaalia kuin Nummelassa, joten sekin puoltaisi tätä vaihtoehtoa. Vihdin kunnan Nummelan taajamassa on hyvä olla paikallisjuna-asema, mutta kyllä kaukojunan pysähtymispaikkana pitäisi olla Lohjan kaupunki.

Ensinnäkin Nummelan sijainti Espoon ja Salon välillä on epätasapainossa, seudullisesti kaukojunan pysähtymistä ajatellen. Suhde kilometreissä on 25/70, eli Espooseen 25km ja Saloon 70km. Lohjan sijanti on seudullisesti keskempänä. Suhde on kilometreissä 40/65. Lisäksi Nummelan kaukojuna-asema olisi Lohjalaisille tyhmässä paikassa, varsinkin jos Turkuun päin mielii matkata. Sen sijaan Lohjan Keski-Lohjalla sijaitseva kaukojuna-asema olisi Nummelasta Turkuun matkaaville edes siedettävässä paikassa, koska vaihdollinen matka-yhteys etenisi koko ajan sentään oikeaan suuntaan. Helsinkiin Nummelasta kuljettaisiin tietenkin paikallisjunalla.

Väkisinkin toiseen (Nummela/Lohja) tulee vaihdollinen kaukojuna-yhteys. Sekä asukaspotentiaali, että järkevä matkustussuunta puoltaa sitä, että Nummelaan tulisi paikallisjuna-asema ja Lohjalle kaukojuna-asema, mieluummin matkakeskus.

Sanotaanko että 5min matka-ajan uhrauksella palveltaisiin paremmin seutukeskusta, eli Lohjaa. Olisi epätervettä kehittää Vihdin kuntakeskusta Nummelaa alueen keskukseksi. Lisäksi esittämäni Lohjanjärven eteläpuolitse kulkeva reitti tarjoaisi Karjaalta edes siedettävän junayhteyden Lohjalla vaihtaen Turun suuntaan. Jos moottoritielinjaus toteutuu, pääsee Karjaalta Turun suuntaan ainoastaan Espoon kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä sitten saavutettaisiin kyseisellä linjauksella? Lohjalle kaukojuna-asema, imagokysymys siis, Lohja vai Nummela. Lisäksi paremmat edellytykset ajaa sm-junia Karjaalta Helsinkiin myös Lohjan kautta, ainoastaan Karjaa-ELSAristeys väli (10km) tarvitsisi sähköistää. Lohjalla on enemmän asukaspotentiaalia kuin Nummelassa, joten sekin puoltaisi tätä vaihtoehtoa. Vihdin kunnan Nummelan taajamassa on hyvä olla paikallisjuna-asema, mutta kyllä kaukojunan pysähtymispaikkana pitäisi olla Lohjan kaupunki.

Väkisinkin toiseen (Nummela/Lohja) tulee vaihdollinen kaukojuna-yhteys. Sekä asukaspotentiaali, että järkevä matkustussuunta puoltaa sitä, että Nummelaan tulisi paikallisjuna-asema ja Lohjalle kaukojuna-asema, mieluummin matkakeskus.

Sanotaanko että 5min matka-ajan uhrauksella palveltaisiin paremmin seutukeskusta, eli Lohjaa. Olisi epätervettä kehittää Vihdin kuntakeskusta Nummelaa alueen keskukseksi. Lisäksi esittämäni Lohjanjärven eteläpuolitse kulkeva reitti tarjoaisi Karjaalta edes siedettävän junayhteyden Lohjalla vaihtaen Turun suuntaan. Jos moottoritielinjaus toteutuu, pääsee Karjaalta Turun suuntaan ainoastaan Espoon kautta.

Lohjalla ei ole merkittävästi enempää asukaspotentiaalia kuin Nummelassa. Lohjan keslustassa on noin 17000 asukasta kun Nummelassa on noin 12000 asukasta. Yhteensä Lohjalla on noin 37000 asukasta kun Vihdissä on 27000 asukasta. Lohjalaisista asuu Nummelan puoleisessa osassa Lohjaa noin 9000 asukasta. (Lähde kuntien nettisivut)

Nummela on Vihdin kunnan kaavoitussuunnitelman mukaan kasvamassa vuoteen 2020 mennessä noin 19000 asukkaan kyläksi, vaikutusalueen ollessa toki laajempi. Vihdin kunnassa pitäisi olla saman suunnitelman pohjalla olevan ennusteen mukaan vuonna 2020 noin 35500 asukasta (Lähde: Vihdin kunnan palveluverkkosuunnitelma 2005). Lohjalla ennustetaan olevan vuonna 2020 yhteensä noin 43000 asukasta (Lähde: Lohjan taajamaosyleiskaava, kaupallinen selvitys 2007).
 
Entä jos haluttaisiin palvella paremmin koko seutua. Jos linjattaisiinkin ELSA-rata paikallisjunaradan tavoin nykyistä hankobaanan käytävää Keski-Lohjalle. Siihen Lohjan varsinainen rautatieasema, jossa kaukojunat pysähtyisi. Virkkalan jälkeen ennen Mustiota erkaneminen 186-tien suuntaisesti kohti Saloa. Matka Espoosta Saloon tätä reittiä olisi noin 105km, eli silti vielä 13km lyhempi kuin rantarata, ja toisaalta vain 10km pidempi kuin moottoritietä seuraileva linjaus. Eli ns kompromissi.

Lohjan seudun ongelma kaukoliikenneaseman sijoittamisen kannalta on alueen yhdyskuntarakenteen hajanaisuus. Näin ollen kaukojuna-asemalle ei ole löydettävissä yksiselitteisesti parasta paikkaa vaikka asiaa tarkastelisi ainoastaan seudun omasta näkökulmasta ja jättäisi huomioimatta maantieteelliset sijainnit ja eri linjausvaihtoehtojen vaikutukset Turun ja Salon yhteyksien nopeuksiin.

Matkustuskysyntä Lohjalta ja Nummelasta kohdistuu hyvin suuressa määrin pääkaupunkiseudulle ja Turun suuntaan pyrkivien määrä jää suhteellisen marginaaliseksi. Myöskään Turun suunnasta matkustaville Lohja tuskin muodostuu kovinkaan merkittäväksi kohteeksi. Eli on siis täysin perusteltua, että Lohjan/Nummelan kaukojuna-asema sijoitetaan paikkaan, joka hidastaa mahdollisimman vähän kokonaismatka-aikaa välillä Hki-Turku. Tälläinen paikka on ilmeisesti löydettävissä jostain Muijalan-Nummelankylän kulmilta.

Lähijunaliikenteen kannalta puolestaan Lohjan-Nummelan hajanainen, mutta sinänsä johdonmukasisesti Hangonradan suuntaisesti levittäytynyt yhdyskuntarakenne tarjoaa hyvät mahdollisuudet kehittää kyseistä liikennöintimuotoa. Esim. niin että jokatoinen Helsingistä tuleva lähijuna kaartaisi Muijalan kaukoliikenneaseman jälkeen Lohjalle ja jokatoinen Nummelaan tai vaihtoehtoisesti Muijalassa lähijuna erotettaisiin/yhdistettäisiin Lohjan - ja Nummelan suunnan vaunuihin/vaunuista.
 
Olen ehdottanut Helsinki-Turku välin nopeuttamisesta useita eri ehdotuksia, mutta tässä viimeisin ajatukseni. Lähinnä muiden kommenteista opiksi ottaen.

Eli lähijunarata välille Espoo-Nummelan keskusta, moottoritien linjausta seuraten. Siitä 110-tietä seuraten kaukojunarata Lohjan keskustaan. Haarautumiskohta suunnilleen 1- ja 2- tien haarautumiskohdan länsipuolella. Lohjan keskustasta jatkettaisiin Lohjanjärven Ristiselän ali tunnelissa noin 3-5 km. Ristiselkä on max 6m syvä, joten geometrisesti alitus ei olisi mikään mahdoton. Ylös tultaisiin Paloniemessä tai sen jälkeen. Sammatin eteläpuolitse kohti Nummijärveä, jonka pohjoispuolitse kohti Kiskon kuntaa. Tai sitten moottoritien linjausta seuraillen. Siitä edelleen 186-tietä seuraten kohti Saloa, Lukkarinmäen alitse tunnelissa.

Matka-aikana noin 1h 35min, joka mahdollistaisi junan kääntymisen 25min sisällä. Nykyisinhän junat seisovat Turussa 1:n tunnin. Nopeampi kierto tehostaisi käyttöä, ja sitoisi yhden junarungon vähemmän Hki-Tku välille.

Hyödyt:
1. Nummelan keskusta lähijunaverkoston piiriin, väliasemina Veikkola ja Hista.
2. Lohjan keskusta kaukojunaverkoston piiriin.
3. Hki-Tku välin nopeuttaminen.

Nykyisen suunnitelman mukaanhan Lohjan asema tulisi moottoritien pohjoispuolelle noin 4-5km päähän keskustasta, samalla tavalla kuten Parkano. Nummelan asema taas tulisi 2-3km päähän, eli liian kauas houkutellakseen käyttäjiä, tai tehdäkseen matkustuksesta mielekästä.

Ehdotuksessani Nummelalaiset saisivat nauttia nopeasta lähijunayhteydestä a'la Järvenpää. Lohjalta pendelöinti tapahtuisi tunnin välein kulkevilla kaukojunilla, mikä olisi varsin riittävä. Toki Eil-junat voisi olla mahdollisia ruuhka-aikaan.

Mielestäni rautatieaseman pitää olla keskustassa tai sen välittömässä läheisyydessä, ilman että siihen tarvitsee olla syöttöyhteys.
 
Viimeksi muokattu:
Murzu: Mitä liikennettä ajattelit jätettäväksi Espoo-Kirkkonummi-Karjaa(-Salo) -rataosuudelle? E-, L-, S-, U- ja Y-junat ilmeisesti jäisivät liikennöimään rantaradalle kuten tähänkin saakka? Voisiko lähijunaliikennettä tihentää Karjaalle ja ehkäpä myös Saloon saakka? Tällä hetkellä Karjaalle pääsee paikallis-/pika-/IC-/Pendolino-junalla vähintään kerran tunnissa, joten lienee syytä turvata jatkossakin Karjaan junayhteydet - vaikkapa sitten kerran tunnissa kulkevalla S-, U- tai Y-junalla. Nykyisellä Y -junan liikennöintitiheydellä saisi kai vain vihaisia karjaalaisia. Tällöin paikallisjunaliikennettä olisi kai syytä ulottaa myös Karjaalta Saloon, jottei tuokaan pätkä jäisi kokonaan liikennöimättä. Toivottavasti matkustajiakin riittäisi, mutta se edellyttäisi vaihtoyhteyksien toimivuutta Salossa kaikkiin kolmeen suuntaan (Karjaa, Turku ja Lohja).
 
Murzu: Mitä liikennettä ajattelit jätettäväksi Espoo-Kirkkonummi-Karjaa(-Salo) -rataosuudelle? E-, L-, S-, U- ja Y-junat ilmeisesti jäisivät liikennöimään rantaradalle kuten tähänkin saakka?

Luulisin että sunnilleen näin. S/U -junat Kirkkonummelle kuten nykyisinkin, mahdollisuus kuitenkin vuorojen tihentämiseen sekä nopeuttamiseen, koska kaukojunat eivät tätä rataa enää ajaisi, kuin Hki-Espoo välillä. Lisäksi Espoon kaupunkirata nopeuttaisi Kirkon junia vieläkin enemmän, ja siitä kai lähdetäänkin että kaupunkirata Espooseen on rakennettu ensin. E-junahan ajaisi Espoon ja Helsingin väliä kaikilla asemilla pysähtyen.

Y-junat voisivat ajaa kuten tähänkin asti, mutta nopeutuen merkittävästi, enää ei Inkoossa tai Siuntiossa tarvitsisi väistää kaukojunaa usean minuutin pysähdyksellä. Mieluiten Sm4-kalustolla 160 km/h, nykyisestä matka-ajasta saisi äkkiä 10-15 minuuttia pois. Tunnin vuoroväli voisi olla sopiva. Toisaalta voisi miettiä Karjaa-Hanko välin sähköistämistä, jolloin avautuisi aivan uudenlainen matkustajapotentiaali suoralla junayhteydellä Tammisaareen ja edelleen Hankoon.

Turku-Salo -välille on suunniteltu paikallisjunaliikennettä, mikä on varsin perusteltua seudullisesti. Mutta Karjaa-Salo -väli on kyllä radan sijainnin kannalta varsin harvaan asuttua, ilman merkittäviä asutuskeskittymiä. Luulenpa Karjaa-Salo -väli hoidettaisiin samalla tavalla kuten Savonlinna-Pieksämäki, eli JunaBussilla, jossa käy junaliput. Bussi palvelisi Karjaa-Salo välin kuntiakin paremmin. Esim Perniön kunta on auttamatta sivussa radalta, bussi palvelisi paremmin. Jos Hangon rata sähköistettäisiin ja Y-junat ajaisivat Hankoon, olisi JunaBussi-yhteys järkevintä ajaa välillä Tammisaari-Salo, pysähtyen välillä ainakin Perniössä.

Nummelan keskustan ja Helsingin välille suunnittelisin 2 paikallisjunaa tunnissa, nimenomaan Nummelan keskustasta. Yhtymiskohta varsinaiseen ELSA-rataan olisi siinä tulevan Ideaparkin kohdalla, noin suunnilleen. Lohjallekin tosin voisi paikallisliikennettä suunnitella, uskoisin että ainakin alkuun 1 juna tunnissa riittäisi, koska kaukojuniakin menisi 1 tunnissa. Eli yhteensä näin junia kulkisi kuitenkin se 2 tunnissa, toinen kauko- ja toinen paikallisjuna. Samaan tapaan kuin esim oikoradalla nykyään Z ja IC kerran tunnissa.
 
Mutta Karjaa-Salo -väli on kyllä radan sijainnin kannalta varsin harvaan asuttua, ilman merkittäviä asutuskeskittymiä. Luulenpa Karjaa-Salo -väli hoidettaisiin samalla tavalla kuten Savonlinna-Pieksämäki, eli JunaBussilla, jossa käy junaliput. Bussi palvelisi Karjaa-Salo välin kuntiakin paremmin. Esim Perniön kunta on auttamatta sivussa radalta, bussi palvelisi paremmin. Jos Hangon rata sähköistettäisiin ja Y-junat ajaisivat Hankoon, olisi JunaBussi-yhteys järkevintä ajaa välillä Tammisaari-Salo, pysähtyen välillä ainakin Perniössä.
Eli Turusta Helsinkiin taajamajunalla matkustava joutuisi vaihtamaan Salossa bussiin ja Karjaalla takaisin junaan? Ei kuulosta hyvältä. Mieluummin vaihdottomat Y-junat Hankoon ja Turkuun koko matkalta. Salon (Ylhäisten) ja Karjaan välillä on Perniön asemakylä ja Pohjankuru, joissa on syytä pysähtyä, muuten voidaan "posottaa" 160 km/h.
 
Eli Turusta Helsinkiin taajamajunalla matkustava joutuisi vaihtamaan Salossa bussiin ja Karjaalla takaisin junaan?

Sen verran realismia peliin että:
- Turusta Helsinkiin ei kulje nykyisin taajamajunia lainkaan
- On varsin epätodennäköistä, että tälle välille olisi syytäkään laittaa taajamajunia kulkuun, koska selkeä tarve paikallisjunille on reiteillä Turku - Salo sekä Hanko - Karjaa - Kirkkonummi - Helsinki.

Kielipoliittisista syistä joudutaan todennäköisesti ajamaan taajamajunia Turusta Karjaalle asti, mutta näitä junia tuskin kannattaa jatkaa Helsinkiin jolleivät ne toimi samalla ruuhkalisävuoroina Karjaa - Kirkkonummi - Helsinki.

Perusteena taajamajunien käyttöönhän on lähinnä se, että nykyisessä VR Oy:n taksapolitiikassa taajamajunat ovat halvempia kuin IC2 ja Pendolino-junat. Ennen kuin ELSA-rata on tehty, on sen verran vettä virrannut Aurajoessa, että VR Oy:n monopolia tai nykyistä hinnoittelua ei enää ole.
 
Kielipoliittisista syistä joudutaan todennäköisesti ajamaan taajamajunia Turusta Karjaalle asti, mutta näitä junia tuskin kannattaa jatkaa Helsinkiin jolleivät ne toimi samalla ruuhkalisävuoroina Karjaa - Kirkkonummi - Helsinki.
Tähän vielä sen verran realismia, että Turusta pääsisi Karjaalle ( ja Tammisaareen ja Hankoon) ELSA-radan valmistuttuakin vaihtamalla junaa Lohjalla. Matka olisi ehkä varttitunnin pidempi kuin nykyisin, ei välttämättä sitäkään, jos ELSA-radan junat ovat todellisia luotijunia. Paikallisjunalla Salon ja Karjaan välillä ei ole mitään lisäarvoa ainakaan kielipoliittisilla argumenteilla, koska se ei pysähtyisi millään muulla ruotsinkielisvoittoisella paikkakunnalla kuin korkeintaan Pohjankuru (jossa ei mikään juna nyt edes pysähdy). Ainoa reittiväli joka tulisi huomattavasti hankalammaksi matkustaa kuin nyt, olisi Siuntio-Inkoo-Turku, mutta aika marginaalista lienee sillä välillä matkustaminen nytkin. Kirkkonummelta pääsisi Turkuun taas vaihtamalla junaa Espoossa.

Perusteena taajamajunien käyttöönhän on lähinnä se, että nykyisessä VR Oy:n taksapolitiikassa taajamajunat ovat halvempia kuin IC2 ja Pendolino-junat. Ennen kuin ELSA-rata on tehty, on sen verran vettä virrannut Aurajoessa, että VR Oy:n monopolia tai nykyistä hinnoittelua ei enää ole.
Näin on.

t. Rainer
 
Sunnuntaisessa (2.11.2008) Turun Sanomissa oli muhkea juttu moottoritien valmistumisen kunniaksi. Aukeaman kokoinen liite karttoineen ja tarinoineen. Omasta mielestäni jutusta paistoi jälleen kerran läpi varsin vastenmielinen asenne: mitään muuta vaihtoehtoa ei ollut. Rintamiestalonsa ja muutaman hehtaarin maata menettänyt mieskin totesi ettei surkuttelu auta: "jonkun mailtahan tien oli mentävä. Pakkohan moottoritie oli rakentaa."

Moottiritiestä historiikkia kirjoittanut henkilö puolestaan totesi, että moottoritien valmistumista ovat hidastaneet monet seikat, mm. se, että aikanaan Varsinais-Suomesta tuli Helsinkiin kaksijakoinen viesti: osa poliitikoista olisi halunnut Elsa-radan.

Jos saa kärjistää, niin uutisointi siis antaa jopa ymmärtää ELSA-radan puolesta puhuneiden poliitikkojen olevan osasyypäitä siihen, että elintärkeä ja kaikkia hyödyttävä tie valmistui vasta nyt. Lehti ei tarjonnut mitään näkökulmaa siihen, olisiko satojen miljoonien sijoittaminen rataan ja esimerkiksi Turun seudun paikallisliikenteeseen tuonut kenties suuremmat hyödyt. Sellaista kun ei osata eikä varsinkaan haluta laskea.

Mitä ajatuksia kyseinen Turun sanomien juttu muissa herätti? Ainakin osa jutusta löytyy osoitteesta:
http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2008-11-02,104:12:574145,1:0:0:0:0:0:
http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2008-11-02,104:12:574148,1:0:0:0:0:0:
http://www.turunsanomat.fi/sunnuntai/?ts=1,3:1012:0:0,4:12:0:1:2008-11-02,104:12:574149,1:0:0:0:0:0:
 
Salon (Ylhäisten) ja Karjaan välillä on Perniön asemakylä ja Pohjankuru, joissa on syytä pysähtyä, muuten voidaan "posottaa" 160 km/h.

Perniön asemakylä vain ei ole enää radan varressa... Kiskot purettiin sieltä pois, kun rata remontoitiin Pendolinon mentäväksi.
 
Perniön asemakylä vain ei ole enää radan varressa... Kiskot purettiin sieltä pois, kun rata remontoitiin Pendolinon mentäväksi.

Äkkiäkös tuohon radan tekee takaisin... Saadaan samalla yksi kohtauspaikka lisää tuolle radalle :cool: (Tätä mahdollisuutta olisi sietänyt jo aikoinaan miettiä...)

Karjaa-Pinjainen (Billnäs)-Pohjankuru oli/on toinen vastaava osuus.
 
Perniön asemakylä vain ei ole enää radan varressa... Kiskot purettiin sieltä pois, kun rata remontoitiin Pendolinon mentäväksi.
On se melkein: Perniön tunnelien välissä jos olisi seisake, ei olisi montaakaan sataa metriä edes entiselle asemarakennukselle, joka muuten on nykyään päiväkoti. Suuri osa kylästä olisi tasan yhtä lähellä asemalaituria uudessakin paikassa kuin missä vanhan laiturin paikka oli. Täydennysrakentaminen Salon väestönkasvun tarpeita ajatellen Perniön uuden aseman ympärille toisi lisää väestöpohjaa kylän palveluille.
 
Mitäs tälle ELSA-projektille kuuluu...? Tuleeko se vielä tällä vuosisadalla...? ku viime vuosisadalla sitä ei saatu rakennettuu..
 
Takaisin
Ylös