, mutta kiihkoissasi et jaksa lukea ajatuksen kanssa ehdotuksiani.
Tämä on vain sinun käsityksesi. Olen kyllä lukenut ehdotuksesi läpi.
Sinulla on kiihkomielinen käsitys, että Rantarata Karjaa-Kirkkonummi - välillä on purettava, jotta ELSA saadaan toteutettua. En jaa tätä käsitykstä, koska sille
ei ole liikenteellisiä eikä taloudellisia perusteita, jotka kestäisivät kriittistä tarkastelua.
,
Ja (vielä kerran) syy on se että Hki-Turku välillä ei vain ole taloudellisesti järkeä olla kuin yksi rautatie. Avainsanahan oli mainitsemani YLLÄPITO ja lisäksi voisin mainita ajoittain vastaantulevan perusparannuksen.
Tämä on vain sinun käsityksesi, jonka toki jaat PNu:n kanssa.
ELSA - selvityksessä ehdotetaan molempien ratojen säilyttämistä siten, että
Rantaradalle ei tehdä tasoa nostavia peruskorjauksia.
Rautatien ylläpitokustannukset eivät ole kovin dramaattisia, silloin kun niihin ei kuulu suurten perusparannusten kuluja.
Lisäksi ylläpidossa ja peruskorjauksissa on erilaisia tasovaihtoehtoja. Taajamajunien vaatimukset eivät ole yhtä kovat kuin suurnopeusjunien.
Rantaradasta lisäksi pääosa on pohjia myöten peruskorjattu 1980-90-luvuilla. On vaikea kuvitella, että kaikki tuolloin tehdyt rataoikaisut olisivat nyt pettämässä.
Kannattaisi muistaa yhteiskuntarakenteita pohtiessa myös sekin seikka, että pikkukylästä pikkukylään kuljetaan autolla tai mahdollisella bussilla. Junan funktio on palvella kaupunkien välistä liikennettä.
Tässä on sinulla nyt kyllä sekaisin pikajunan (tai "nopean" junan) sekä paikallis/taajamajunan tehtävät.
Miksi paikallis- tai taajamajunan palvelut pitää rajata vain kaupunkilaisille? Tällainen juna voi pysähtyä siellä, missä on taajamia tai muuten riittävä asukaspohja paikallisjunapysähdykselle.
Paikallisjuna voi palvella myös pikkukylää, jos se on toimivampi vaihtoehto kuin bussi.
Toisekseen, olen enemmän huolissani koko taajamaketjun Hanko - Karjaa - Kirkkonummi - Espoo - Helsinki toimivuudesta. Tällä taajamaketjulla on omat erityispiirteensä.
Niin sitten pitäisi lanseerata uusi taajamajuna, joka kulkisi Helsinki-Lohja väliä ja siitä vielä mahdollisesti Karjaalle. Näinpä Karjaalle kulkisi kaksi taajamajunaa eri reittiä, melko tyhmää. Kahdesta täytyy valita toinen, je minun valintani tiedätkin jo.
Onko se erityisen tyhmää, että suhteellisen tiheästi asutulla Länsi-Uudellamaalla olisi useita eri taajamajunareittejä?
Tiedän itse taajamajunaliikenteen todelliset pääoma-, henkilöstö-, huolto- ja energiakustannukset varsin hyvin. Siltä pohjalta pidän esimerkiksi Helsinki - Espoo - Veikkola - Lohja - Karjaa sekä Helsinki - Espoo - Kirkkonummi - Karjaa - Hanko taajamajunien liikennöintiä kannattavana liiketoimintana, jos rata välillä Espoo-Lohja linjataan välillä olevien taajamien tai suunniteltujen taajamien kautta.
Jos se olisi laillista yrityistoimintaa, voisin itse omalla liikeriskillä liikennöidä molempia ko. välejä koska ne käsitykseni mukaan muodostaisivat liiketoiminnallisesti terveen kokonaisuuden.
Jos rantarata säilytetään, niin ELSAA ei tule.
Tämä on sinun oma käsityksesi, joka perustuu oletukseen, että Rantaradan peruskorjaus- ja ylläpitokustannukset tapauksessa, että on olemassa sekä ELSA että Rantarata, ovat erittäin suuri osa ELSA:n kustannuksista.
Näin asia ei ole, ja siksi ELSA-työryhmäkään ei ehdottanut Rantaradan purkua, ei kannattavalta Kirkkonummi - Karjaa - väliltä eikä toki kyseenalaisemmalta Salo - Karjaa - väliltäkään.