Olen miettinyt, että miten tämän "keskustan näivettymis-myytin" voisi oikoa niin, että oppimaton oikeistolainenkin sen ymmärtäisi.
Mielenkiintoisia ajatuksia. Mitä sulla on niiden tueksi? En väitä että olet väärässä, kun en tiedä. Hesarin lukija ainakin ajattelee, että olet väärässä, mutta se nyt on nykyään nii propadangaa täynnä, että voihan sen keskustan näivettymisuutistointi olla yhtä roskaa kuin moni muukin asia ko. lehdykässä. Toisaalta niitä tyhjiä liiketiloja taitaa olla poikkeuksellisen paljon, jo pidemmän aikaa. Jotainhan sekin kertoo keskustan vetovoimasta.
Keskustaan ajon maksullisuudella parannetaan myös sellaisen autoilijan asemaa, jolla sinne keskustaan on välttämätöntä mennä omalla autolla. Kun henkilöautojen määrä keskustassa vähenee, niin liikenne kokonaisuudessaan on silloin sujuvampaa. Myös yksityisauton kannalta.
Liikenne keskustassa on käytännöllisesti katsoen aivan sujuvaa nyt jo, myös henkilöautoilijalle. Se on totta, että siellä saa olla kärppänä varomassa joka suunnasta suhaavia skuutteja ja fillareita ja ainakin mun mielestä ajaminen ydinkeskustassa on epämiellyttävää ja vältän sitä. Mutta toisaalta olen tänään, harvinaista kyllä, menossa sinne, eikä mulle tulisi mieleenkään mennä jotenkin muuten kuin omalla autolla. Se on kaikkein tehokkain vaihtoehto sekä ajankäytön että taloudellisuuden osalta.
Samaan hengenvetoon totean, että ei henkilöautoliikenteen ydinkeskustassa edes pidä olla sujuvampaa kuin mitä se nyt on. Se houkuttelisi paikalle lisää autoja, ja sitä meistä kumpikaan ei taida haluta.
Kuten yllä kerroin, keskustaan ajo on maksullista nyt jo.
Lukuisia hyviä uudistuksia on viime aikoina tehty.
Näistä kuulisin mielelläni esimerkkejä.
Vai johtuuko se siitä että joukkoliikenteen harrastaja ja joukkoliikenteen käyttäjä näkee asian eri tavalla.
Tuskinpa. Molempien yhteinen tahtotilahan on hyvä ja houkutteleva joukkoliikenne.
Uskoisin enemmänkin, että tässä on kyse samasta asiasta kuin siinä, että joku ostaa halvinta sikanautaa alepan alahyllyltä ja joku toinen vähärasvaista paistijauhelihaa Stokkan herkusta, jos sellainen vielä olisi olemassa. Molemmat voivat olla valintaansa tyytyväisiä ja ovat omista lähtökohdistaan tehneet oikean ratkaisun. Kun minä sanon, että joukkoliikenteen palvelutaso on surkea ja hinnat poskettoman kalliita, niin olen aivan yhtä oikeassa kuin joku toinen, jonka mielestä palvelutaso on mahtava ja hinnat huippuedullisia. Meillä on erilaiset odotukset, vertaamme asioita eri tavoin, ehkä tyypillinen joukkoliikennematkamme on tai olisi erilainen ja niin edelleen.
Mulla on kavereita, jotka ovat oikein tyytyväisiä siihen, että juna-asemalle pitää kävellä 1,5 km, juna kulkee vartin välein, perillä odottaa taas kilsa kävelyä ja hinta on satasen kuussa. He eivät tiedä paremmasta eivätkä ole tottuneita muuhun, joten tuo riittää heille ja niin on hyvä. Minulle, joka olen asunut oikeasti hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella ja joka paljon matkustelevana pystyn myös vertaamaan niin hintoja kuin yhteyksiäkin, tuo on aivan umpisurkeaa palvelua.
Suuremmassa mittakaavassa on tietysti kyse siitä, mihin kohtaan vaakakupit asettuvat. Mä ymmärrän varsin hyvin, ettei ole mitään järkeä järjestää pk-seudun haulikolla ammutulle lähiömatolle sellaista joukkoliikennettä, joka olisi oikeasti hyvää. En sitä odotakaan. Nykytilanteen rahat voisi kuitenkin jakaa fiksumminkin eli järjestää nykyisin käytettävissä olevilla rahoilla joukkoliikenne niin, että saataisiin enemmän lipputuloja ja sitä kautta voitaisiin sitä liikennettä sitten lisätäkin.
Hesarissa sattumalta juuri tänään espoolanen Ville Roitto kirjoittaa:
HS 5.2.2023 sanoi:
Jos ihmisten halutaan käyttävän joukkoliikennettä, sen pitää olla kohtuullisen hintaista ja palvelutasoltaan riittävän hyvä. Nyt se ei ole kumpaakaan. Jos ihmisten halutaan pyöräilevän ja kävelevän autoilun sijaan, sen pitää olla mahdollista ympäri vuoden. Nyt se ei ole. Jos mekin hankimme auton, emme käytä joukkoliikennettä enää hyvänkään sään aikaan. Toki kaikkine kustannuksineen autoilu on kalliimpaa, mutta rahoilleen saa sentään vastinetta.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009365534.html
En siis ole ajatuksineni ihan yksin. Ja siksihän Höseli ahdingossa onkin.