Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Yksi HSL:n hallintostruktuurin eduista on, että yksi linja voi samanaikaisesti tarjota paikallisia yhteyksiä monen kunnan sisällä, paikallisia yhteyksiä kuntien välillä sekä eri kuntien aluekeskusten välisiä yhteyksiä. Käytännön toteutuksesta voi tietysti olla montaa mieltä, mutta teoriassa tuollainen monipuolistaa tarjontaa, ja voi parhaimmillaan laskea liikennöintikustannuksia, kun päälekkäisille linjoille ei ole samanlaista tarvetta.
Tämä on ihan totta. Muotoilin ideaa hieman löysästi, koska Oslon järjestelmässä Ruter on se joka suunnittelee sisäisetkin linjat; ne vaan toteutetaan vastaavan aluehallinnon toiveiden mukaan. Se että päästäänkö sovintoon rajan ylittävän liikenteen kustannuksista on eri asia esim. Oslon ja Bærumin (Akershusia) väliset kaupunkilinjat taajama-alueella on yhteisliikennettä, mutta motaribussit kaukaisista vuonojenpoukamista ja laaksokylistä on Akershusin kukkarolta.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiseen hypoteettinen esimerkki: Jos lasket aikasi saman arvoiseksi kuin esimerkiksi työnantajasi eli vaikkapa n. 40€ / h niin maksat jopa tuhansia euroja kuukaudessa menetetystä ajasta joukkoliikennettä käyttämällä.
Ei nyt ihan niinkään. Joukkoliikennematkan aikana voi lukea uutisia, viestejä ym. mitä autoilleissa ei voi tehdä. Toki kuuleehan autoillessa uutisia radiosta, mutta valinnanvaraa on vähemmän. Suurin osa ihmisistä käyttää nykyisin puhelinta sen verran paljon (ja jotkut lukevat joukkoliikenteessä paperikirjojakin), ettei sitä voi laskea pelkästään hukkaan meneväksi ajaksi.
 
Eikös kaikki juuri toivo parempaa nettiä VR:n juniin, että voi tehdä töitä jne. Metrossakin aina ruuhkassa moni kone päällä ja töitä tehdään jo tai vielä.... Itse ollut usein kokouksessa matkalla työstä toiseen bussissa tai junassa
 
Takaisin
Ylös