Luettele vaan, nimittäin tähän asti kaikki on vain vahvistanut kantaani siitä, että Höseli on olemassa lähinnä peltolähiöitä varten ja että se potkii kantakaupunkia päähän niin paljon kuin vain voi. Toki mukavaa, jos bussimaailmassa on noin, mutta mutta... Käyn nuo läpi kohta kohdalta (lisäsin lainaukseen numerot) nimenomaan sellaisen ihmisen näkökullmasta, joka haluaisi käyttää joukkoliikennettä kantakaupungissa eli käytännössä ratikoita.
Oletko tosiaan yön yli nukuttuasi tuota mieltä ?
1. Otso Kivekästä lainatakseni, kantakaupungin asukkaille bussit ovat jotain, mitä ei oikeastaan ole olemassa. Ratikat ovat kulkeneet sähköllä jo 123 vuotta, joten ei mitään uutta tässä.
Kantakaupunki ja laitakaupunki ovat osa Helsinkiä. Käsittääkseni joukkoliikennettä suunnitellaan kokonaisuutena. MIksi kantakaupunki ja laitakaupungit pitäisi joukkoliikennesuunnittelussa erottaa toisistaan. Kun dieselkäyttöisen bussin korvaa sähköinen, niin kyllähän kyseessä on iso asia. Busseista pitää voida keskustella kierrättämättä asiaa raitiovaunujen kautta.
2. Raitiovaunujen vuorovälit ovat vain harventuneet ja sen lisäksi muuttuneet hirvittävän epäsäännöllisiksi, vuoroja voi puuttua välistä milloin vain, pahimmillaan kaksi peräkkäin, jolloin vuoroväli kasvaa puoleen tuntiin. Vuoden alusta tilanne parani onneksi epäsäännöllisyyden osalta, vuorovälit laahaavat edelleen perässä.
Ei ole sellaista järjen jättiläistä eikä muutakaan gurua, joka keksi menetelmän, jolla saataisiin puuttuvan työn suorittaja paikalle, silloin kun tarvitaan. Tämä on nyt viime aikojen ilmiö koskien hyvin useaa alaa.
3. Ratikat ovat näyttäneet seuraavaa pysäkkiä jo kymmeniä vuosia. Vaihtoyhteyksiä ei näytetä vieläkään.
Kun kerran kysyit parannuksista, niin tuo yhä useammassa bussissa oleva iso infonäyttö vaihtoyhteyksineen on todella merkittävä parannus. Sinun pitäisi paremmin tietää miksi niitä ei ole raitiovaunuissa. Ilmeisesti eivät mahdu.
4. Ks. kohta 2. Ratikat ovat pahimmassa kriisissä sitten sotavuosien.
Ei taida pitää väite paikkaansa, koska uusia linjoja suunnitellaan yhä lisää. Se todistaa että kokonaisuus toimii. Oli yhdessä vaiheessa huomattava pula bussinkuljettajista, mutta se ratkaistiin.
---------- Viestit yhdistetty klo 11:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:06 ----------
Salomaa, nuo yleisötilaisuudet ovatkin ehkä aikoa kanava missä HSL kuuntelee asiakkaitaan. Oma kokemukseni koskee asiakaspalautetta, olen kirjoittanut HSL'n nettisivun kautta palautetta, en ole saanut kertaakaan vastausta, vaikka olen rastinut ruudun vastauksen pyytämisen merkiksi. Viimeisin kokemus on viime vuodelta, lähetin palautteen heinäkuun alussa, vastausta en ole vieläkään saanut. Kun lähettää palautteen, tulee ruutuun tieto että palautteessa on ruuhkaa ja asiakasta pyydetään odottamaan.... Kuinkakohan kauan pitää odottaa, yli puoli vuotta? Miksi HSL ei palkkaa lisää palautteen käsittelijöitä? Vain Twitter-kanavalta olen saanut osaan palautteesta vastauksen, yleensä ympäripyöreyksiä.
Aiemmin olen maininnut että näissä tilaisuuksissa käsiteltiin mm linjan 345 säilyttämistä. Asiasta oli monenlaista yhteydenpitoa ja siinä saavutettiin matkustajien tahto. Siinä asiassa kuunneltiin käyttäjiä.
Itse olen lähettänyt palautteita kuljettajien toiminnasta ja pitää paikkansa että niihin vastataan välillä vähän kuittauksenomaisesti. Esim "asia on annettu tiedoksi sinne ja tänne".
Laajemmista asiakokonaisuuksita en ole antanut palautetta. Oikeastaan pitäisi antaa positiivista palautetta, mutta kyllä se jollain tavalla kulkee täältäkin kautta.
Olisiko ideaa aloittaa oma viestiketju noista palautteiden käsittelystä, vai onko jo olemassa ?