Ihmettelen sitä että Wienissä on vuosilippu niin puolella kaupunkilaisista, voimassa koko vuoden, 365 päivää, hinta 365€. Se tekee vajaat 7 kuukausi lipun hinnan verran. Kyseessä on Bestseller. Lipun ostaminen on helppoa, on kioskeja ja automaatteja, ei palvelumaksuja. Wienissä on ulkoilualueita joiden luo pääsee joukkoliikenteellä, on pientaloalueita joista on liityntälinja U-tai S-bahnalle. Miksi joukkoliikenne ei ole Hesassa samanlainen bestseller kuin Wienissä ?
Niin vastaat tuossa itse osittain kysymykseesi. Monella on vuosilippu, koska se on niin paljon kuukausilippua halvempi, puhumattakaan kertalipuista. Miksi laskeskella yksittäisten kertalippujen hintoja, kun vuosilippu on hyvin todennäköisesti halvempi. Samasta syystä, miksi verrata Wienin vuosilipun käyttäjämäärää HSL-alueen kausilipun käyttäjämäärään, kun lipputyyppien hinnoittelumallit ovat niin erilaisia? Jos HSL-alueella haluttaisiin nostaa kausilippujen osuus matkoista samalle tasolle kuin Wienissä, kuntien pitäisi pumpata yhtä paljon rahaa kausilipun hintojen laskemiseen kuin mitä Wienissä. Joukkoliikenteen yksikköhintaa pitäisi myös saada laskettua. Tuo ei ole mikään HSL:n päätös eikä toisi lisää rahaa kassaan, vaan liittyy kuntien prioriteetteihin. Ja siltikään ei päästäisi samoihin lukuihin koska...
Viittaan vielä alkuperäiseen huomiooni eli HSL-alueella joukkoliikenteen palvelutaso on keskimäärin selvästi Wieniä jäljessä asukastiheyden vuoksi, eli kausilippujen määrä jää pakosti jälkeen. Yksikköhintaa ei saada laskettua, koska raskaalle raideliikenteelle ei ole edellytyksiä. Ja joka tapauksessa, jos vaikkapa Mankkaalla asuvalle lapsiperheelle tarjoaa vuosilippua Wienin hintaan, niin he todennäköisesti jättävät sen ostamatta, koska bussi on autoon verrattuna hidas kulkumuoto riippumatta siitä, mikä on kohteena. Eikä keskustaankaan ajaminen ole vaikeata, kun Länsiväylä kulkee parin kilometrin päähän ytimestä. Jos siellä on edes tarve käydä, kun automarketteja löytyy ympäri seutua. Jos joukkoliikennettä käytetään enintään kerran viikossa, niin eipä tuo 365 euroakaan ole niin hyvä diili (7€ per viikko eli per käyttökerta).
Vuosilippujen määrää saisi siis varmasti nostettua nykyisestä, mutta se ei toisi enempää rahaa HSL:n kassaan. Jos taas joukkoliikenteen matkustajamääriä halutaan oikeasti kehittää, tiheämpi asutus on oikeastaan ainoa kestävä ratkaisu. Tai sitten kunnat vain maksavat enemmän.
Maalaisjärjellä se, että väittää 10 sentin alennuksen tuplaavan matkustajamäärät ei kuulosta yhtään niin oikealta, kuin mahdollisimman valistunut arvaus perustuen alle 10 vuotta vanhaan dataan (olkoonkin pre-covid) matkustajamääristä ja lipputuloista.
Myönnän, että esimerkkini oli lähinnä karikatyyri, mutta pointtina oli, ettei data myöskään tue Sinun oletuksiasi. Kävin kaivamassa hieman dataa matkustajamääristä, ja löysin tällaista. Taustatietona, että vyöhykeuudistus tapahtui huhtikuun 2019 lopussa, eli ratikkalippu poistui silloin.
Ratikoiden matkustajamäärät 10/2018 >> 10/2019 laskivat 8,6%, kun kaiken HSL-liikenteen matkustajamäärät nousivat 2,7%. Vastaavat luvut jaksoille 01-10/2018 ja 01-10/2019 ovat -7,7% ja 2,8% vastaavasti (puolet vuoden 2019 tarkasteluajasta vanhoilla, puolet uusilla tariffeilla) ja jaksoille 01-04/2018 ja 01-04/2019 (kokonaisuudessaan vanhoilla tariffeilla) -7,9% ja 1,9% vastaavasti. Toisin sanoen suhteellinen vaihtelu on parin prosentin luokkaa tariffimuutosta edeltävän ajan ja sen jälkeisen ajan välillä. On siis vaikea keksiä syytä, miksi juuri tariffimuutos olisi syypäänä, kun matkustajamäärät laskivat jo ennen sitä.
HSL:n sivuilta löytyy myös kuukausikohtaista matkustajamäärädataa vuodesta 2020 eteenpäin verrattuna vuoden 2019 tasoon (
linkki). Sieltä näkee, että ratikoiden matkustajamäärät olivat lähes samaa tasoa vuoden 2020 ensimmäisinä kuukausina verrattuna vuoteen 2019. Tuo on muuten vielä kuukausikohtaista dataa eli verrattuna tariffimuutosta edeltäneeseen aikaan. Pandemian jälkeisessä palautumisessa sen sijaan näkyy, miten ratikat jäivät vielä useamman prosenttiyksikön jälkeen vuoteen 2019 verrattuna, kunnes Raide-Jokerin matkustajamäärät nostivat sen takaisin muiden kulkumuotojen joukkoon.
Toisin sanoen matkustajamäärän laskusta ei voi yksin syyttää ratikkalipun poistumista (joka nosti hintoja 1,70€ >> 2,80€ yön yli verrattuna viime vuosien maltillisempiin korotuksiin), koska matkustajamäärien lasku ei korreloi tuon hetken kanssa vaan jakautuu paljon laajemmalle ajalle. Siksi ei myöskään ole perusteltua arvioida, että matkustajamäärät palaisivat vuoden 2018 tasolle, jos lyhyiden matkojen hinnoittelua vain muutettaisiin. Toistan vielä myös, että oletuksesi siirtymästä muista lipputyypeistä ei myöskään korreloi HSL:n datan kanssa, eli en nyt tiedä kuinka dataan perustuva tuo arvio kuitenkaan on.