Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Olet väärässä. Nämä kerta- ja kuukausilippulaiset ovat jo siellä ratikan kyydissä, joten vaikka he vaihtaisivat lipputuyppiä, on matkustajamäärien nousun on tultava muista kulkuneuvoista.
En muuten ole :)
Yksinkertainen esimerkki: Oletetaan, että ratikkalipun hinta on puolet AB-lipusta. 20 % ratikoiden matkustajista matkustaa AB-lipulla, ja näistä puolet vaihtaa ratikkalippuun. Lisäksi tulee 10 % lisää matkustajia, joista kaikki uudella ratikkalipulla. Mikä on vaikutus lipputuloihin?
 
Tietääkö kortinlukijat millä linjalla tai missä kulkuvälineessä ollaan? Nykyään kun skuutit ja kaupunkipyörät ovat tulleet tarjolle, liityntäparkkeja asemille on lisätty sekä kunnat satsannut yleisesti kevyen liikenteen ympäristöön, että HSL voisi tarjota jotain runkolinjasto-kausilippua kaikille meille jotka eivät tarvitse liityntäbusseja tai keskustaratikoita, jotka on käsittääkseni edelleen järjestelmän kalleinta joukkoliikennettä per matkustaja. En toki tiedä miten paljon halvempi tämä olisi verrattuna tavallisiin kausilippuihin, mutta ideaa olisi hauska selvittää.
 
Viimeksi muokattu:
keskustaratikoita, jotka on käsittääkseni edelleen järjestelmän kalleinta joukkoliikennettä per matkustaja.
Keskustaratikathan nimenomaan ovat (tai ainakin olivat ennen matkustajien häätämistä) halvinta joukkoliikennettä per matkustaja.

Ideana sinänsä ihan hauska, ja olen aikoinaan leikitellyt ajatuksella, että nykyisessä vyöhykejaossa kaikki raskaraiteet olisivat vyöhykettä B, jolloin tuolla kahden vyöhykkeen lipulla voisi matkustaa ympäri seudun raskasraiteita.
 
Takaisin
Ylös