- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,988
Vs: Jätkäsaaren raitiotie
Mun mielestäni ongelma on se että meidän kaltaisessa yhteiskunnassa jokainen saa itse päättä missä määrin on riippuvainen autostaan. Kukaan ei rajoita autoilua, ainoastaan bensan hinta joskus vähän kirpaisee.
Ihminen on laumaeläin ja jos joukkoliikenteellä on jonkun lauman mielestä kielteinen lataus niin silloin sillä on. Siksi ei pelkästään logistiikka-ala ole sen takia hakeutunut Helsingin keskustasta ulos, vaan myös teknologiateollisuus ja insinöörivaltaiset alat, ja se on paljon vakavampi asia. Suomi on insinöörivetoinen maa, ja koska alan konkarit mielummin ajavat autoillaan Espoossa kuin raitiovaunulla, metrolla tai bussilla Helsingissä, niin alan nuoret lupauksetkin tekevät niin. Ja koska keskivertoinsinööri perustaa jossain vaiheessa perheen, niin se moninkertaistaa autoilijoiden määrän. Ongelma on siinä että insinöörit eivät aina pysy Espoossa ja että osalla kaikki muut perheenjäsenet eivät ole insinöörejä, vaan esim humanisteja, joilla ei ole niin hyviä työllistymismahdollisuuksia muualla kuin Helsingissä. Ongelma on siinä että näillä perheenjäsenillä ei läheskään kaikilla ole sellaisia vaatimattomia hyveitä kuten että suosisi joukkoliikennettä, vaan autolla on päästävä kaikkialle. Myönnän että koska olen itse insinööri, niin uskon mielumin sellaisiin ratkaisuihin, joilla voi muuttaa kehityksen suuntaa, vaikka ovat kalliit. Siksi ajattelen että tunneli + tietullit ja muut turhan autoilun rajoituskeinot toimisivat tehokkaammin kuin sellaiset joissa oletetaan että ihmiset vapaaehtoisesti siirtyisivät autoista pois joukkoliikenneälineisiin. Jos ei nykyiselle kehityssuunnnalle tehdä mitään niin seuraavksi Helsingin keskustasta muuttavat pois finanssisala, sitten terveydenhoito- ja sosiaaliala, sitten muut yliopistot, sitten viihde- ravitsemus ja matkailuelinkeikot, sitten taide- ja luova ala. Sitten Helsingin keskusta on enää pelkkä ja mummojen nukkumalähiö.
t. Rainer
Sairaalloisesti sujuvasta autoilusta riippuva bisnes on jo poistunut kaupungista. Jonnekkin kehäteiden varrelle, siellähän niitä isoja logistiikkataloja on. Jäljelle jäänyt bisnes joustaa ja käyttää ympäristöön sopivaa liikennettä toimituksiinsa ja työntekijöihin matkoihin: joukkoliikenteen sujuvoittaminen on etu, koska yleinen sujuvuus paranee.
Tunneleilla voitaisiin siis saada tätä sairaalloisesti autoilusta riippuvaa bisnestä takaisin kaupunkiin, mutta miten monta varastoa ja logistiikkakeskusta ydinkeskustaan tarvitaan? Ja pitääkö ne teollisuushallitkin kaivaa peruskallioon, kun ei viitsitä lanata keskustakortteleita kylmävarastoiksi ja lajittelukentiksi?
Mun mielestäni ongelma on se että meidän kaltaisessa yhteiskunnassa jokainen saa itse päättä missä määrin on riippuvainen autostaan. Kukaan ei rajoita autoilua, ainoastaan bensan hinta joskus vähän kirpaisee.
Ihminen on laumaeläin ja jos joukkoliikenteellä on jonkun lauman mielestä kielteinen lataus niin silloin sillä on. Siksi ei pelkästään logistiikka-ala ole sen takia hakeutunut Helsingin keskustasta ulos, vaan myös teknologiateollisuus ja insinöörivaltaiset alat, ja se on paljon vakavampi asia. Suomi on insinöörivetoinen maa, ja koska alan konkarit mielummin ajavat autoillaan Espoossa kuin raitiovaunulla, metrolla tai bussilla Helsingissä, niin alan nuoret lupauksetkin tekevät niin. Ja koska keskivertoinsinööri perustaa jossain vaiheessa perheen, niin se moninkertaistaa autoilijoiden määrän. Ongelma on siinä että insinöörit eivät aina pysy Espoossa ja että osalla kaikki muut perheenjäsenet eivät ole insinöörejä, vaan esim humanisteja, joilla ei ole niin hyviä työllistymismahdollisuuksia muualla kuin Helsingissä. Ongelma on siinä että näillä perheenjäsenillä ei läheskään kaikilla ole sellaisia vaatimattomia hyveitä kuten että suosisi joukkoliikennettä, vaan autolla on päästävä kaikkialle. Myönnän että koska olen itse insinööri, niin uskon mielumin sellaisiin ratkaisuihin, joilla voi muuttaa kehityksen suuntaa, vaikka ovat kalliit. Siksi ajattelen että tunneli + tietullit ja muut turhan autoilun rajoituskeinot toimisivat tehokkaammin kuin sellaiset joissa oletetaan että ihmiset vapaaehtoisesti siirtyisivät autoista pois joukkoliikenneälineisiin. Jos ei nykyiselle kehityssuunnnalle tehdä mitään niin seuraavksi Helsingin keskustasta muuttavat pois finanssisala, sitten terveydenhoito- ja sosiaaliala, sitten muut yliopistot, sitten viihde- ravitsemus ja matkailuelinkeikot, sitten taide- ja luova ala. Sitten Helsingin keskusta on enää pelkkä ja mummojen nukkumalähiö.
t. Rainer