- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,993
Vs: Jätkäsaaren raitiotie
Helsingin keskusta on eloisampi mutta se johtuu ulkoisista tapahtumista ja yhteiskunnan muuttumisesta. Se ei näy pelkästään Helsingissä vaan kaikissa kaupungeissamme. Autoja on yhtä paljon, paikoin enemmän. Sellaisia 20 vuoden aikana yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia ovat mm ulkomaalaisväestön kasvu, rautaesiriipun romahtaminen, EU-jäsenyys, muutokset alkoholipolitiikassa.
t. Rainer
Kyllä tämä oli ihan yleinen ajattelutapa. Siis 1960-luvulla.
Mikä on se nykyinen kehityssuunta, johon viittaat? Minusta Helsingin keskusta on nykyisin paljon eloisampi ja monipuolisempi paikka kuin vaikkapa 20 vuotta sitten.
Helsingin keskusta on eloisampi mutta se johtuu ulkoisista tapahtumista ja yhteiskunnan muuttumisesta. Se ei näy pelkästään Helsingissä vaan kaikissa kaupungeissamme. Autoja on yhtä paljon, paikoin enemmän. Sellaisia 20 vuoden aikana yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia ovat mm ulkomaalaisväestön kasvu, rautaesiriipun romahtaminen, EU-jäsenyys, muutokset alkoholipolitiikassa.
Ei kaupunkeja pidä rakentaa pelkästään eliitille. Taviksille jotka olosuhteiden pakosta joutuvat asumaan lähiöissä kaukana keskustassa pitää olla asiannmukaiset ja nopeat liikenneyhteydet. Se että Helsinki on aika haljallaan rakennettu johtuu suomalaisesta tai pohjoismaalaisesta kulttuurista. Tiheää rakentamista vieroksutaan, vaikka se olisi tarkoituksenmukaista tietyissä tapauksissa tiivistää asutusta.Näyttää olevan monille vaikea ymmärtää, että kaupunki ei ole Cittari tai Prisma ja sen ympärillä yksitoikkoista pistetaloa muka luonnon keskellä, kun talojen ympärillä kasvaa autoja ja asfalttia. Kaupunkikeskustassa on asioita, joiden asiakaskunta ja käyttäjät ovat koko kaupungin väestö tai enemmänkin, eli ympäröivän maaseudun asukkaat myös. Nämä toiminnot eivät voi hajautua automarketteihin, koska toiminnot perustuvat perustuvat monimuotoiseen ja sekoittuneeseen yhdyskuntarakenteeseen, jossa nämä toiminnat tukevat toisiaan.
Nimeä joku yli 600.000 asukkaan pääkaupunki Euroopassa jossa ei olisi minkäänlaista metroa eikä ole mitään suunnitelmia sellaisen rakentamiseksi ja jossa joukkoliikenne toimii paremmin kuin Helsingissä ja jossa autoilijoita on vähemmän kuin joukkoliikennekäyttäjiä.Joukkoliikennetunnelit ovat autoilun etuusjärjestelmä. Ne tukevat autoilua, eli ne tukevat kaupungin rappiota. Joukkoliikenteen ei pidä tehdä tilaa autoille, vaan työntää autot pois heikentämästä kaupunkien elinvoimaisuutta. Tämä on ymmärretty Keski-Euroopassa ja 25 vuotta sitten, ja vasta nyt tämä ajattelu tekee tuloaan Suomeen. Näyttää vaan siltä, että poliitikot eivät tosiaankaan vielä ole ajan tasalla. Vaan julistavat tietämättömyyden antamalla varmuudella autoilijoiden olevan enemmistö. Toivottavasti viimeisiä korahduksia – kaupunkia nakertaneelta syövältä.
t. Rainer