Helsingin joukkoliikenteen ruuhkautumisongelmien ratkaisu tunneleilla

"Erittäin korkeatasoinen" lienee vitsi? Olen itsekin matkustanut kohtuullisen monessa kaupungissa, ja useimmissa niistä minulla ei ole mitään vaikeutta suunnistaa metro- tai junakartan avulla lähes mihin tahansa kaupunkialueella. Helsingissä bussivyöhyke on sellainen linjarämeikkö etten edes hahmota miten linjojen pääsuunnat kulkevat. "Erittäin korkeatasoista"?

Bussivyöhykkeen linjarämeikkö ei ole mitenkään Helsingin seudun erikoisuus, ulkomaillakin kun menee metrolla tai junalla vähän kauemmas keskustasta, isoilta asemilta alkaa varsinainen linjasuo, josta ei helposti ota selvää. Turisti vaan yleensä asustelee hyvin lähellä keskustaa ja hänellä on harvoin asiaa mihinkään laitakaupungin syrjäisempään kolkkaan.

Toki Helsingin seudulla on kehitettävääkin, Espoon linjarämeikköä ollaan selkeyttämässä metrolla, joka parantaa joukkoliikenteen palvelua tuolla suunnalla. Mutta kyllähän lisää metron tapaisia korkealuokkaisia raideyhteyksiä tarvittaisiin ei siinä mitään. Pisara ja Töölön metro pikaratikkatunnelina esimerkiksi.
 
Ja saahan niitä nousuja luotua helposti liityntälinjan ja runkolinjan välisillä pakkovaihdoilla. Onko muuten suljetussa lippujärjestelmässä (esim. lippuportilliset metrot) mitattu nousuja vai leimauksia sisään?
Silloin kun ei erikseen ilmoiteta, että on laskettu matkoja eikä nousuja, ilmoitetut luvut ovat jotakuinkin varmasti nousuja. Tämä johtuu siitä, miten nämä tutkimukset tehdään ja miten ne on helppo tehdä. Vaihtoja sisältävien matkojen rekisteröinti ja laskenta kun on joko erittäin vaikeaa tai mahdotonta. Käytännössä ainoa keino on kysyminen, joka on työlästä ja kallista niin, ettei sellaista tehdä ainakaan kovin usein.

Joukkoliikenteen käyttö ilmoitetaan tavallisesti siten, että lasketaan kullakin erikseen mitattavalla liikennemuodolla mitatut matkat yhteen. Tällöin siis lasketaan yhteen nimenomaan nousut, ei matkoja. Metrojärjestelmät valehtelevat tällä systeemillä eniten, koska jotakuinkin poikkeuksetta ne perustuvat runsaaseen vaihtamiseen. Metrolinjasto kun ei ole haarautuva, joten kaikki ne matkat, joita ei tehdä yhden linjan asemien välillä, ovat vaihdollisia.

Nousumäärätkään eivät ole absoluuttisia, vaan ne perustuvat otantalaskentoihin, joista saadut tulokset laajennetaan kertoimilla ensin yhdestä vuorosta saman linjan kaikkiin vuoroihin, sitten vuorokauden kaikkiin tunteihin, vuorokaudesta kaikkiin viikonpäiviin ja niistä vuodenaikoihin ja lopulta koko vuodelle. Vain silloin, kun nousu on pakko rekisteröidä lippulaitteella, saadaan absoluuttiset nousumäärät, mutta poistumisista ei ole tietoa. Monissa metroissa on porttilaitteet, joilla saadaan rekisteröidyksi jopa poistumisten määrä, mutta ei välttämättä vaihtoja.

Ja sitten vielä se, mitä tutkitaan. Mainittu EU-tutkimus on edustavuudeltaan kohtalainen. 75 kaupunkia kuulostaa hyvältä määrältä, mutta suhteessa siihen, että kaupunkeja on kymmeniä tuhansia ja kaupungint ovat erittäin monipuolisia ja monimuotoisia ilmiöitä, yksittäisen ominaisuuden suhteen vertailukelpoinen otanta voi tuossakin kaupunkimäärässä jäädä muutamaan. Mutta ilman muuta tämä on parempi kuin BEST, jossa ei ole edes kymmenesosaa tämän tutkimuksen otannasta.

Mutta tässäkin on tutkittu tyytyväisyyttä, joka on eri asia kuin absoluuttinen paremmuus. Tyytväisyys ei vertaa kaikkia kaupunkeja yhteisellä mittarilla. Tyytyväisyyteen vaikuttaa se, mitä liikenteen käyttäjä odottaa. Se on taas riippuvainen siitä, mihin on tottunut ja minkä luulee olevan mahdollista. Jos tutustutettaisiin pariisilaiset Helsingin joukkoliikenteeseen ja päin vastoin, saadaan aivan toisenlaisia tuloksia kuin nyt.

Tämä voi olla vaikea asia ymmärtää, mutta paremmuus ei ole niin yksinkertainen asia ylipäätäänkään. Koska paremmuus riippuu siitä, mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä. Erilaiset laitteiden testitkin perustuvat siihen, että mitataan muutamia ominaisuuksia ja sitten testaaja painottaa eri ominaisuuksia mielensä mukaiseen tärkeysjärjestykseen ja tärkeyssuhteeseen ja saa numeroarvoja, joista paras numero on sitten olevinaan paras laite. Mutta se on vain yksi näkökulma. Yhdelle vaikkapa Facbookin käyttö on tärkein puhelimen ominaisuus, toiselle näppäinten koko ja numeroiden selkeys näytössä. Iäkkäälle ihmiselle iPhone voi olla huonoin puhelin, teinille paras.

Sama joukkoliikenteessä. Eläkeläisellä on aikaa, pääasia ettei tarvitse vaihtaa. Nuorella on kiire, ja jos vaihtamalla voi oikaista tai voittaa minuutin, ei ole vaihdolla väliksi. Nuokkujalle käy mikä vain vehje, kunhan saa istua silmät kiinni. Kirjan lukija seisoo mieluummin junassa kuin istuu pomppivassa bussissa.

Antero
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Sellaisia 20 vuoden aikana yhteiskunnassa tapahtuneita muutoksia ovat mm ulkomaalaisväestön kasvu, rautaesiriipun romahtaminen, EU-jäsenyys, muutokset alkoholipolitiikassa.

Joo, EU:hun liityttiin ja Saksakin hajosi. Nyt vaan pitäisi keksiä, mitä tekemistä näillä on Helsingin ydinkeskustan elinvoimaisuuden mahdollisen muuttumisen kannalta.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:10 ----------

Nyt täytyisi jonkun kertoa KSV:n Niko Palollekin, että piirretään länsimetron jälkeiset bussijärjestelyt sinne manskulle nyt, kun pyöräteitä rukataan.

Mä en ole kysellyt KSV:stä, mikä niiden Manskun karttaharjoitusten pointti on. Toteutusvuodeksi on arvioitu 2016-17, jolloin länsimetron pitäisi olla toiminnassa ja Pisaran rakenteilla ym. Mutta ei niissä ole otettu mitään huomioon. Käytännössä on piirretty liilat linjat jalkakäytävien reunakiviä siirtämällä ja tuotettu hengenvaarallinen liikenneympäristö sekä jalankulkijoille että polkupyöräilijöille. Siinä sivussa heikennetty raitiotien jo nyt surkeaa asemaa. Jos nuo kartat ei päädy roskiin, niin ihmettelen suuresti.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Joo, EU:hun liityttiin ja Saksakin hajosi. Nyt vaan pitäisi keksiä, mitä tekemistä näillä on Helsingin ydinkeskustan elinvoimaisuuden mahdollisen muuttumisen kannalta.

- Kylmän sodan traumat hellitti
- 1990-95 paha lama vaikutti kielteisesti, mutta mutta sen jälkeen nousukausi joka sai ihmiset kuluttamaan enemmän mikä näkyin myönteisenä kehityksenä
- Matkailijoiden määrän nousu ja heille suunnattujen palvelujen paraneminen
- teknologiateollisuuden nousu Suomen vientoveturiksi, kansainväline kiinnostus Suomea ja Helsinkiä kohtaan kasvoi
- EU-jäsenyyden vaikutukset alkoholipolitiikkaan ja ravintolaelämään

t. Rainer
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

- Kylmän sodan traumat hellitti
- 1990-95 paha lama vaikutti kielteisesti, mutta mutta sen jälkeen nousukausi joka sai ihmiset kuluttamaan enemmän mikä näkyin myönteisenä kehityksenä
- Matkailijoiden määrän nousu ja heille suunnattujen palvelujen paraneminen
- teknologiateollisuuden nousu Suomen vientoveturiksi, kansainväline kiinnostus Suomea ja Helsinkiä kohtaan kasvoi
- EU-jäsenyyden vaikutukset alkoholipolitiikkaan ja ravintolaelämään

t. Rainer

Siis täh?

Sun alkuperäinen viesti oli tämä:

Jos ei nykyiselle kehityssuunnnalle tehdä mitään niin seuraavksi Helsingin keskustasta muuttavat pois finanssisala, sitten terveydenhoito- ja sosiaaliala, sitten muut yliopistot, sitten viihde- ravitsemus ja matkailuelinkeikot, sitten taide- ja luova ala. Sitten Helsingin keskusta on enää pelkkä ja mummojen nukkumalähiö.


Mun mielestä tämä ennustus "kehityssuunnasta" ei ole uskottava. Pyysin perusteluja. Vastaukseksi latelit tapahtumia maailmanhistoriasta, jotka sinänsä ovat totta, mutta joilla ei ole mitään tai on hyvin vähän tekemistä Helsingin keskustan elinvoimaisuuden kannalta. Ja nyt luettelit vastaavia vielä lisää ilman että huomaan niissä asian kannalta mitään lisäarvoa.

Taitaa olla parempi jättää tämä tähän, kun en tajua tästä logiikasta enää yhtään mitään.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Siis täh?

Sun alkuperäinen viesti oli tämä:
Taisit kyllä viitata eri viestiin

Mun mielestä tämä ennustus "kehityssuunnasta" ei ole uskottava. Pyysin perusteluja. Vastaukseksi latelit tapahtumia maailmanhistoriasta, jotka sinänsä ovat totta, mutta joilla ei ole mitään tai on hyvin vähän tekemistä Helsingin keskustan elinvoimaisuuden kannalta. Ja nyt luettelit vastaavia vielä lisää ilman että huomaan niissä asian kannalta mitään lisäarvoa.

Sanoma oli se että Helsingin keskustasta tuli elinvoimaisempi 1990-luvulla ja sen jälkeen kuin mitä se ennen oli ilman että tehtiin mitään erityisiä parannuksia joukkoliikenteen suhteen tai vähennettiin autoilua. Nämä ulkoiset tapahtumat vaikutivat siihen. Ja lisäksi Suomen muissa isommissa kaupungeissa tapahtui sama.

Oma tulkintani on että paljon elinvoimaisemmaksi Helsingin keskusta ei voi enää muuttua ellei tehdä joukkoliikennettä houkuttelevammaksi ja siihen kuuluu myös autoilun rajoittamistoimenpiteet. Suunta voi olla taantumaan päin ellei mitään tehdä.

t. Rainer
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Sanoma oli se että Helsingin keskustasta tuli elinvoimaisempi 1990-luvulla ja sen jälkeen kuin mitä se ennen oli ilman että tehtiin mitään erityisiä parannuksia joukkoliikenteen suhteen tai vähennettiin autoilua. Nämä ulkoiset tapahtumat vaikutivat siihen. Ja lisäksi Suomen muissa isommissa kaupungeissa tapahtui sama.

Oma tulkintani on että paljon elinvoimaisemmaksi Helsingin keskusta ei voi enää muuttua ellei tehdä joukkoliikennettä houkuttelevammaksi ja siihen kuuluu myös autoilun rajoittamistoimenpiteet. Suunta voi olla taantumaan päin ellei mitään tehdä.

t. Rainer

No, nyt ymmärrän osittain. Eli noi perustelut, joita esitit, liittyivätkin siihen, miksi Helsingin keskustasta on viimeisen 20 vuoden aikana tullut eloisampi.

Mä kuitenkin haluaisin perusteluja sille, miksi uskot keskustan autioituvan ja slummiutuvan tulevaisuudessa. Niitä mä alun alkaenkin peräänkuulutin, mutta ilmaisin itseni ilmeisesti epäselvästi.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Mä kuitenkin haluaisin perusteluja sille, miksi uskot keskustan autioituvan ja slummiutuvan tulevaisuudessa. Niitä mä alun alkaenkin peräänkuulutin, mutta ilmaisin itseni ilmeisesti epäselvästi.

USA:n keskisuuret suurkaupungit ovat esimerkki siitä miten keskusta slumiutuu jos autoilua ei rajoiteta mitenkään ja joukkoliikennettä kehitetään vain siltä osin kuin on pakko. Amerikalaiset ja USA:n yhteiskunta eivät eroa niin paljon suomalaisista etteikö sama voisi toistua meillä.

t. Rainer
 
Silloin kun ei erikseen ilmoiteta, että on laskettu matkoja eikä nousuja, ilmoitetut luvut ovat jotakuinkin varmasti nousuja.

Euroopan komission tutkimuksessa oli semmoinen mielenkiintoinen kohta, jossa kysyttiin, että käytätkö joukkoliikennettä päivittäin työ/koulumatkaan (s. 61). Kysymys on silleen tehokas, että sen vastauksien voisi kuvitella olevan aika rehellisiä ja vertailukelpoisia kaupunkien välillä, ja kysymys myös ohittaa koko tämän nousu/vaihto-ongelmatiikan. Helsinki sijoittui siis tässä vertailussa 75 kaupungin joukossa sijalle 20, vähän Tukholman edelle. Top-5 olivat Pariisi, Praha, Varsova, Riika, Lontoo. Tietysti tilanteeseen vaikuttaa voimakkaasti yhdyskuntarakenteen otollisuus joukkoliikenteen kannalta ja autoistumisen aste.
 
Nämä tutkimukset pitäisi aina tehdä sillä tavoin, että ensin selvitetään, kuinka usein vastaaja käyttää joukkoliikennettä ja millaisiin tarkoituksiin. Vasta sitten kysellään mielipiteitä sen hyvyydestä.

Ei ole kovin luotettava sellainen tulos, jossa bemarimiehet kehuvat, että kyllä se joukkoliikenne on hieno juttu, jos eivät itse sitä koskaan käytä.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Amerikalaiset ja USA:n yhteiskunta eivät eroa niin paljon suomalaisista etteikö sama voisi toistua meillä.

En nyt menisi ihan suoraan noinkaan väittämään. Suomalainen sosiaaliturva ja sosiaalipolitiikka ovat aika eri planeetalta, samaten vankeusrangaistukset ja niiden käyttö. Näillä on ollut aivan ratkaiseva merkitys slummiutumiseen Yhdysvalloissa. Kyse ei ole pelkästään käytetyn rahan määrästä, vaan esim. asumis- ja toimeentulotukien saamisen ehdoista. Tämä alkaa olla kyllä todella kaukana ketjun aiheesta.
 
Euroopan komission tutkimuksessa oli semmoinen mielenkiintoinen kohta, jossa kysyttiin, että käytätkö joukkoliikennettä päivittäin työ/koulumatkaan (s. 61). Kysymys on silleen tehokas, että sen vastauksien voisi kuvitella olevan aika rehellisiä ja vertailukelpoisia kaupunkien välillä, ja kysymys myös ohittaa koko tämän nousu/vaihto-ongelmatiikan. Helsinki sijoittui siis tässä vertailussa 75 kaupungin joukossa sijalle 20, vähän Tukholman edelle. Top-5 olivat Pariisi, Praha, Varsova, Riika, Lontoo. Tietysti tilanteeseen vaikuttaa voimakkaasti yhdyskuntarakenteen otollisuus joukkoliikenteen kannalta ja autoistumisen aste.
Erittäin hyvä. Tämä on samantapaista, mitä meilläkin saadaan HSL:n liikkumistottumustutkimuksessa, joka on myös henkilön tekojen selvittämistä kysymällä (henkilö täyttää matkapäiväkirjaa). Eli tässä tutkimuksessa ei ole luotettu siihen, että kysytään tilastot eri välineiden nousujen määräistä ja tulkita ne matkoiksi, joita verrataan autoon tai pyöräilyyn.

Tämä EU-raportin tulos jää vain hieman epätäsmälliseksi kokonaisuuden kannalta. HSL:n tutimuksesta saadaan eksakti tieto siitä, millä välinein eri tarkoituksiin tehdyt matkat tehdään. Helsingin seudulla työ- ja koulumatkat ovat suunnilleen 1/3 kaikista matkoista, joten tämä tilasto koskee vain yhtä osaa matkoista. Helsingin seudun ja valtakunnallisen henkilöliikennetutkimuksen tietojen perusteella työ- ja koulumatkatulos antaa liian hyvän kuvan joukkoliikenteen suosiosta, koska muita matkoja tehdään joukkoliikenteellä vähemmän kuin työmatkoja. Mutta työ- ja koulumatkojen osalta tämä on varsin hyvä tilasto.

Raportin tiedoista voi muuten tehdä kiintoisia havaintoja. Kärkijoukossa on kaupunkeja, joissa ei ole tunnelijärjestelmiä. Toisaalta kehuttuja (Strassbourg, Rostock, Leipzig) tai tunneleihin satsanneita (Dortmund, Lille, Roma) kaupunkeja löytyy melko huonoilta sijoituksilta. Nähdään myös, että pyöräilyllä on erittäin suuri merkitys siellä, missä siihen on satsattu. Mukaanlukien Oulu pohjoisesta Suomesta. Kävelylläkin on merkittävä osuus (s.63). Mikähän tekee sen, että Oviedo pohjoisessa Espanjassa 225 tuhannella asukkaallaan saa 48 % työ- ja koulumatkalaisista ensisijassa kävelemään?

Antero
 
Mikähän tekee sen, että Oviedo pohjoisessa Espanjassa 225 tuhannella asukkaallaan saa 48 % työ- ja koulumatkalaisista ensisijassa kävelemään?

Oviedo on google mapsista katsottuna 2-3 kilometriä leveä ja noin 6 km pitkä laaksossa sijaitseva suorakaide. Jos keskiosa on vielä tiheämpää, kävelymatkat jäävät lyhyiksi ja parkkitilaa on vähän. Vuoret ympärillä ovat rajoittaneet kaupungin leviämistä.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

USA:n keskisuuret suurkaupungit ovat esimerkki siitä miten keskusta slumiutuu jos autoilua ei rajoiteta mitenkään ja joukkoliikennettä kehitetään vain siltä osin kuin on pakko. Amerikalaiset ja USA:n yhteiskunta eivät eroa niin paljon suomalaisista etteikö sama voisi toistua meillä.

Kyllä Helsinki kuitenkin on enemmän eurooppalainen kuin amerikkalainen kaupunki. Mahtaakohan Euroopasta löytyä yhtään sellaista esimerkkikaupunkia, jonka keskustalle olisi käynyt yhtä huonosti kuin Jenkkien pahimmille downtowneille?

Helsingissä on myös rajoitettu autoilua loppujen lopuksi aika paljon. Jos verrataan vaikka sinne 20 vuoden taakse, niin nopeusrajoitukset ovat lähes kadulla kuin kadulla alemmat. Ydinkeskustassa on jonkin verran suljettu katuja yksityisautoliikenteeltä, vaikka "kävelykadut" ja joukkoliikennekadut edelleen toimivatkin taksi- ja jakeluliikenteen väylinä, kun asiaa ei haluta valvoa. Monilta kaduilta on vähennetty kaistoja. Pääväylillä on laajennettu bussikaistojen voimassaoloaikoja. Pyöräteitä ja kaistoja on tehty aika lailla lisää, ja se tila on tavallisesti otettu autoilta. Maanpäällistä pysäköintiä on ydinkeskustan alueella vähennetty reippaasti ja luolapysäköinnin hinnat ovat pilvissä. Nykyistä enempää yksityisautoilua kantakaupunkiin ei juuri mahdu.

Joukkoliikenteen kehittämisen osalta ollaan kyllä lapsenkengissä. Viime vuosina on kuitenkin saatu kantakaupungin alueelle jonkin verran lisää hidasraitiotietä, mikä on kasvattanut joukkoliikenteen matkustajamääriä. Jostain syystä ne hitaat ja väärin suunnitellutkin raitiotiet keräävät mukavasti matkustajia. Jos keskustaa ajatellaan, niin sen kummempaa kehitystä ei taida olla näköpiirissä ennen kuin Pisara toteutuu. Se on minusta hyvä hanke, sillä sen avulla saadaan työnnettyä bussit pois ytimestä. On kuitenkin harmi, että Pisarasta ollaan tekemässä tynkäversiota, kun Huopalahdesta erkaneva ja idässä Alppilan kautta kulkeva kattaisi kantakaupungin niin paljon paremmin.

Moottoriteiden hehtaarikauppakeskuksia on niitäkin noussut viimeisen 20 vuoden aikana useita. Samat dressmanit ja henkkamaukat niissä on kaikissa. Varmasti ovat ihan suosittuja ostospaikkoja motarilähiöiden asukkaiden keskuudessa, mutta minkäköhän verran kantakaupungista lähdetään ostoksille noihin? Luulisin, että aika vähän. Kun ottaa huomioon sen, että kantakaupungin reunan entisille satama-alueille on tulossa kymmeniätuhansia asukkaita eli kuluttajia lisää, niin minun on vaikea uskoa, että Helsingin ydinkeskusta olisi tulevina vuosikymmeninä näivettymässä.

Ai niin, kauppislaisethan vastustavat henkeen ja vereen sitä, että ne siirrettäisiin maalle jonnekin Otaniemeen. Haluavat olla Stadissa. Mitenhän siinä sopassa on käynyt, pakkoevakuoidaanko ne Espoon nummille nyt kuitenkin?

Minusta autojen keskustatunnelin voisi kyllä tehdä, jos sen maksavat ne, jotka sitä käyttävät. Eli lasku Espoon kaupungille.
 
Vs: Jätkäsaaren raitiotie

Moottoriteiden hehtaarikauppakeskuksia on niitäkin noussut viimeisen 20 vuoden aikana useita. Samat dressmanit ja henkkamaukat niissä on kaikissa. Varmasti ovat ihan suosittuja ostospaikkoja motarilähiöiden asukkaiden keskuudessa, mutta minkäköhän verran kantakaupungista lähdetään ostoksille noihin? Luulisin, että aika vähän.

Jopa kantakaupungissa asuvat lähtevät ostoksille keskustaa mieluummin kehänvarsien kauppakeskuksiin, jos perheessä on lapsia ja auto. Ja yleensä on niin, että jos on lapsia, on myös auto. Kauppakeskuksissa on varsinkin pienten lasten kanssa helpompaa liikkua ja niitä vahtia. Keskustassa haastavampaa vahtia, koska autot, spårat ja sekakäyttäjät sekä liikkua, koska katujen ylitykset sun muut. Jos ei ole lapsia, auto voi olla tai olla olematta, mutta ostosmatkat suuntautuvat keskustaan ilman autoa. Samaten lähiöissä asuvat sinkut ja lapsettomat pariskunnat tulevat mieluusti kantakaupungin kivijalkaliikkeisiin shoppailemaan, koska atmosfääri ja valikoima.

Lähteenä kaveri. Se väittää tietävänsä jotain ostoskäyttäytymisestä.
 
Takaisin
Ylös