Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Pitäisikö sitten puistot rakentaa parkkipaikoiksi ja ajoväyliksi, niin Helsingistä tulee viihtyisämpi ja turvallisempi ?
... Kadut, joilla on autoliikennettä ovat silloin luonnollisia kulkureittejä.
Kaikkea sitä kuulee, että kävelyreitti autoliikenteen vieressä on luonnollinen valinta.
Jos puhuu autoilun hyödyistä, pitää ymmärtää kenen hyödyistä puhuu. Yhteiskunnan vai yksilön? Näitä ei pidä sotkea. Autoilusta itsestäänhän ei ole yhteiskunnalle mitään hyötyä muutoin kuin siltä osin kuin se lisää kokonaismatkamäärää tms suuretta. Pääosin autoilun hyöty onkin subjektiivista, eli yksilö kokee, että autolla on mukavampi kulkea kuin muilla tavoin.
Tässä mennänkin hakoteille. Ei kaupunkisuunnittelun tehtävänä ole mikään ihmisten liikkumisen järjestäminen vaan luoda edellytykset sille, että mahdollisimman moni pääsee liikkumaan niin kuin itse kokee mielekkäimmäksi.Ts. jos kaupunkisuunnittelijoiden olisi mahdollista järjestää ihmisten liikkuminen kaupungissa...
Nyt olet yhtä metsässä kuin keskustalainen aluepolitiikka. Suurkaupungin menestys on fyysisen ja henkisen liikenteen summa. Vaikka henki on vähän vahvempi kuin kontti, molempia tarvitaan, myös ytimessä.
Bussit muuttuvat lähivuosina sähköllä kulkeviksi. Henkilöautot eivät muutu samassa tahdissa. Yksi painavimpia perusteluja vähentää voimakkaasti yksityisautoilua kaupungeissa.
Helsingissä on asuntopula, ei liikennepula. Tärkeät asiat ensin.
Systeemitasolla on Helsingissä aika paljon ihmisiä, jotka eivät voi käydä töissä ilman autoa. Heitä asuu joka puolella Helsinkiä. Oletetaan että asut vaikka Punavuoressa, työpaikkasi muuttaa alueelle, jolle ei ole yhteyksiä. Vaikka Helsingin seudun kehysalueelle tai Vantaan tai Espoon teollisuusalueelle. Lapsetkin pitäisi hakea tarhasta, töistä ei ehdi julkisilla heitä hakemaan. Sanoudutko irti töistä ja jäät työttömäksi?
Yhteiskunnalle autoilusta on paljon hyötyä, suurin osa suomalaisista ei voisi edes käydä töissä ilman autoa. Lisäksi jos pitää kuljettaa yhtään tavaraa mukana tai työ liikkuu, työssäkäynti menee aika mahdottomaksi ilman autoa.
Minusta vaikuttaa, että Vihreässä kuplassa elävien, joilla on kokemusta vain kiinteässä toimistossa tietokoneella työskentelystä virka-aikaan eikä mistään muista töistä ja joista monet eivät ole edes koskaan ajaneet ajokorttia, on vaikea ymmärtää, että joukkoliikenne toimii vain aika rajoitetulla alueella ja järkevää palvelua ei enää illalla ole niinkään laajalla alueella. Joukkoliikenteen puute tai toivottomat yhteydet ovat Helsingin seudullakin monelle auton käytön syy.
...
JK. Minulla ei siis nykyään ole autoa, kuljen joukkoliikenteellä, mutta olen vuosia sitten ollut reissutöissä, joissa ei ollut mahdollista käydä ilman autoa. Silloin, melkein parikymmentä vuotta sitten, minulla oli auto, kun oli pakko olla. Myin sen pois, kun en enää työssä sitä tarvinnut ja sen jälkeen olen tullut hyvin toimeen ilman.
Autoilijat taas hankkivat autonsa omalla kustannuksellaan ja maksavat valtiolle veroina monin verroin aiheuttamansa kustannukset.
Monesti joukkoliikenteen heikkoutta autoiluun verrattuna alleviivaa se, että joukkoliikenne on jäänyt suurelta osin yhteiskunnan rahoittamaksi sosiaaliliikenteeksi, jolla ei olisi mitään edellytyksiä toimia kannattavana liiketoimintana.
Autoilijat taas hankkivat autonsa omalla kustannuksellaan ja maksavat valtiolle veroina monin verroin aiheuttamansa kustannukset.
Ei kaupunkisuunnittelun tehtävänä ole mikään ihmisten liikkumisen järjestäminen vaan luoda edellytykset sille, että mahdollisimman moni pääsee liikkumaan niin kuin itse kokee mielekkäimmäksi.
Uskomatonta on, että joukkoliikennefoorumilla joutuu vääntämään ratakiskoa tällaisista perusasioista kuin että miksi joukkoliikennettä järjestetään.
Mutta kadut maksaakin kunta ja tarjoaa autoille väylät ilmaiseksi.
Vuosikausiahan tätä on tehty. Kaikki eivät kuitenkaan taida olla täällä keskustelamassa siitä, miten saadaan hyvää joukkoliikennettä, vaan siitä, miten oman autoilunsa saisi toimimaan siitä joukkoliikenteestä huolimatta. Ts. lisää maanalaisia jne. Usein se ilmenee ihan trollaustasolla.