Suomessa ja Helsingissä lähiöistymisen aiheuttamat vahingot olivat suuret, koska kaupungistuminen tapahtui täällä verrattain myöhään. Lähiötä kyllä rakennettiin samoihin aikoihin muuallakin Euroopassa, mutta varsinkin Länsi-Euroopassa suurin kaupungistumisbuumi oli tapahtunut aikana, jolloin rakentaminen oli vielä ruutukaavaa, umpikorttelia ja massiivimuurausta. Suomessa kaupungistumisen kiivaimpana aikana rakentaminen oli betonielementtien pystyttämistä metsään. Sen virheen aiheuttamaa laskua maksetaan usein eri tavoin vielä pitkään: ei vain pöhöttyneen liikennejärjestelmän ylläpitokustannuksina, vaan heikommin toimivina työmarkkinoina, kiinteistöjen elinkaarien lyhyytenä jne.
Suomessa "urban sprawl":in ja metsälähiöiden syntymisen aiheutti mm
- maanomistusolot, eli kaupunki ei voinut laajentua perinteisin keinoin koska ei omistanut maita, vaan ne omisti yksityiset, tähän ei edes alueliitokset 1946 auttaneet
- kova asuntopula jota grynderit varsinkin Espoossa ja Vantaalla hyödynsivät ostamalla isoja määriä maita sieltä mistä sai halvimmalla, ja rakentamalla kokonaisia lähiöitä, yhdistettynä vallitsevaan omistusasumista suosivaan politiikkaan
- sodanjälkeisen ajan ihanteet asuntorakentamisessa ja arkkitehtuurissa, Meurmanin asemakaava-oppi ja von Herzenin "koteja vai kassarmeja" -pamfletti ja Tapiolan rakentaminen ja sen kloonaaminen
- autoilun edullisuus ja helppous kun autojen tuonti vapautui ja alettiin rakentaa moottoriteitä, kun samaan aikaan joukkoliikenteen kehittäminen jäi jälkeen
Urban sprawlin suosion jatkumisen tähän päivään asti ovat taanneet:
- monet pitävät suhdetta luontoon tärkeämpänä kuin kaupunkielämää
- itsepalvelumentaliteetti, ostokset haetaan mieluimmin hypermarketista autolla kuin lähikaupasta kävellen joka johtu myös SOK-osuuskauppojen ja Keskon haluttomuudesta varustaa lähikaupat niin hyvin että ne palvelee lapsiperheitä
- työpaikkojen hajaantuminen esikaupunkialueille
- Kepulaisten sekä Omakotiliiton ym Nurmijärvi-ilmiöstä paasaaminen
- NIMBY eli vanhojen kaupunkimiljöiden ja viheralueiden säilyttämishalut ja täydennysrakentamisen jarruttamistoimenpiteet
- autoilun helppous joukkoliikenteellä kulkemiseen verrattuna, autoilun halpeneminen ja autojen ominaisuuksien paraneminen
- mopoautot, joilla teinit pääsevät liikkumaan, liikennepoliittiset ehdotukset että 16-vuotiaatkin saisivat ajaa oikeaa autoa
- kotiäiti-ilmiö: monessa perheessä toinen puoliso jää kotiin jolloin päivähoidon tarve vähenee alle kouluikäisillä, samalla perhe voi hankkia monta lasta että lapsiperhe-edut maksimoituvat -> tarvitan isompi asunto jne
- etätyö-ilmiö: myös työtätekevä puoliso jää kotiin ja hoitaa työnsä etänä -> tarvitaan isompi asunto
- grillaaminen ja muu itsekokkaaminen ja ravintoloiden kalliit hinnat -> ravintoloissa käymisen viehätys vähenee
- netti ja viihde-elektroniikka: Elokuvissa ja konserteissa ym käydään harvemmin. Parisuhdemarkkinat siirtymässä ravintoloista ja huvitilaisuuksista nettiin.
- vanhojen betonilähiöiden segregaation uhka, jonka takia osa niiden kantasuomalaisista asukkaista hajaantuu kauemmas omakotialueille, osa taas muuttaa lähemmäs keskustaa. Tasapainoisia ratkaisuja vanhoille lähiöille ei ole löytynyt.
Kaikkia näistä en todellakaan allekirjoita että minä kannatan, mutta esim 59 prosenttia Kunnallisalan kehittämissäätiön KAKS:n kyselyyn vastanneista ei haluaisi edistää tiivistä ja kaupunkimaista rakentamista.
t. Rainer