Ja erinomaisesti kansainvälistä ajatonta huippumuotoilua olevat M100-junat ovat toimineetkin ja ura jatkuu vielä automaattimetron junina. Referenssiä kerrakseen.
Valitettavasti vain Valmet ei koskaan myynyt juniaan muualle kuin Helsinkiin. Jos Valmet olisi ylikokoisen metrojunan sijaan kehittänyt kevyen ja uudenaikaisella tehonsäädöllä varustetun Stadtbahn-vaunun, Valmetilla olisi voinut olla mahdollisuuksia saada myös vientikauppoja.
Tavallaan Valmet tulikin kehittäneeksi modernin Stadtbahn-vaunun joutuessaan suunnittelemaan ja valmistamaan Helsinkiin Nr-sarjan raitiovaunut.
Stadtbahn-B -vaunu on hyvin samanlainen, ja Nr-vaunut ovat rakenteellisesti lähempänä Stadtbahn-B -vaunua kuin esikuvanaan ollutta
Düwagin GT6:tta.
Nr-vaunun kehittämisestä puuttui kuitenkin se haasteellisuus, minkä Valmet asetti itselleen metrojunan kanssa. Nr-vaunussa ei pyritty keveyteen (alumiinikori) eikä suureen kapasiteettiin (leveys ja pituus), vaan tehtiin Düwagin vaunusta raskaampi kopio, jossa ei ollut kuitenkaan enempää kapasiteettia. Innovatiivisyys liittyi ainoastaan Strömbergin tehoelektroniikkaan, joka ei kiinnostanut Valmetia. Valmethan tarjosi vaunuja ensin kontrolleriohjauksella. Strömberg saikin yrittämisestään palkintoja tehoelektroniikan vientikauppoina.
Valmetissa oltiin täysin hakoteillä eikä ymmärretty edes sitä, ettei ketään metrovaunuja ostavaa asiakasta kiinnosta suuri koko, koska kalusto on pakko ostaa radan ja asemien määrittämällä mitoituksella. Valmetin olisi kannattanut mieluummin kaupata Helsingille 2,65 m leveä järjestelmä 15-metrisin alumiinivaunuin. Silloin olisi voinut myydä valmiisiin metroihin sopivaa kalustoa, joka olisi kevyempää ja taloudellisempaa kuin vanha kontaktorikäyttöinen teräskalusto.
Samalla olisi luotu Helsinkiin sellainen metro, joka olisi paremmin sopinut kaupunkirakenteeseen ja sen laajennusedellytykset olisivat olleet toiset kuin olemassa olevaa huonommalla paikallisjunan kopiolla. Nyt on esimerkiksi ollut vaikeuksia sovittaa Otaniemen asemaa paikalleen kun kaarresäteistä tulee liian tiukkoja tarpeettoman pitkien vaunujen suuren minimikaarresäteen vuoksi.
Antero