- Liittynyt
- 20 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 1,394
...Em. julkaisun liittestä 1 nähdään, että metron liityntäliikennealueella joukkoliikenteen kulkutapaosuus moottoriajoneuvomatkoista on suunnilleen samalla tasolla kuin muissa Helsingin lähiöissä, mutta Itä-Helsingissä metron suoralla vaikutusalueella päästään yhtä koviin lukuihin kuin keskustassa. Missään muualla kantakaupungin ulkopuolella ei päästä noin hyvään joukkoliikenteen osuuteen.
Ei kai tämä ole suorastaan yllätys. Eihän metron ongelmana ole suinkaan se, että se olisi liikennevälineenä huono. Tutkimukset puhuvat suorastaan päinvastaista. Metron ongelmana MEILLÄ on, että järkevä liikennöintitalous edellyttää niin suuria matkustajamääriä, että meikäläisellä asukastiheydellä metro väkisinkin tarkoittaa liityntäliikennettä. Itä-Helsinki on hyvä esimerkki siitä, mitä metropohjainen joukkoliikenne tarkoittaa, koska se on valmis: edellytyksiä metroverkon laajentamiseen siellä ei ole. Siis parhaimmillaankin metron avulla tätä hyvää joukkoliikennettä voidaan tarjota ehkä vain kolmannekselle kaupunkilaisista.
Luonteva johtopäätös onkin, että tarvitaan kevyempää raideliikennettä, jotta enemmistö kaupunkilaisista olisi hyvätasoisen kiskoliikenteen äärellä. Siitä voi sitten keskustella, kannattaako tämä toteuttaa pikaraitiotienä, duovaunuilla, keventämällä metroa vaiko miten. Jos rahaa olisi rajattomasti käytettävänä, niin voitaisiin vaikka tehdä nykystantardin mukaista metroa vähän joka paikkaan ja ajaa linjoja yhden vaunuparin/yksikön junina. Ei pikaraitiotie olisi olennaisestu tuota parempaa liikennettä.
Ohimennen sanoen, luultavasti Länsimetro tulee lisäämään joukkoliikenteen käyttöä Etelä-Espoossa, mutta ainoastaan sen välittömässä vaikutuspiirissä. Toisin kuin virallisissa ennusteissa on oletettu.