Rattivaunu sanoi:
Tässä tietenkin tarkoitan ”historialla” sitä hetkeä, jolloin oletettu Länsimetro on saatu käyttöön (käytin alun perin vaikeasti tulkittavaa sanamuotoa, pahoitteluni siitä). Eli esimerkiksi vuotta 2012. Tarkoitin siis sitä, että vuonna 2012 todetaankin, että autoilu ei ennusteista huolimatta lisääntynytkään. Siihen voisi olla hyväkin syy, jonka ironista kyllä itse esitit myöhemmin samassa puheenvuorossasi
:
???
Rattivaunu sanoi:
Ei vedä ei. Silti väität (toki Raide-YVAn hartioihin tukeutuen) Länsimetron lisäävän niitä autoja…
Raide-YVA:n liikennemalleissa on keskustatunneli. Jos länsimetro päätettäisiin rakentaa, sillä perusteltaisiin myös keskustatunnelia, koska muuten se automäärä Espoosta ei meidän kaupunkiimme mahdu. Tätä varmaan metron kannattajat toivovatkin - sillä minun arvioni on, että autoilijat vastaavat galluppeihin metrolle kyllä ja joukkoliikenteen käyttäjät ei. Menevät prosentitkin siinä suhteessa.
Rattivaunu sanoi:
No kas kummaa! Ennen moitit Helsinkiä juuri siitä, että ensin tehtiin valmis kaupunki ja vasta jälkeenpäin sinne ympättiin metro. Päätä nyt, kummin päin Helsinki virheensä teki…
Kun metro alkoi liikuttaa hiekkasäkkien sijasta ihmisiä, Itä-Helsingissä oli rakennettuna nykyisistä alueista kaikki suuret asuinalueet eteläistä Vuosaarta lukuun ottamatta. Muu rakentaminen on ollut suhteellisen pientä täydentämistä. Etelä-Vuosaari tehtiin samaan aikaan metron kanssa, mutta sekin onneton liityntäliikenteen varaan.
Rattivaunu sanoi:
Tämä ei kuitenkaan oikeuta esittämään omia mielikuvia totuuksina. Minäkin esitän täällä omia näkemyksiäni (joilla on yhteyksiä mielikuviinikin), mutten kuvittele, että kaikessa päättelisin kaiken oikein.
Minä en esitä mielikuvia totuuksina, vaan faktaa. Vai onko Raide-YVA:nkin tulokset sinun mielestäsi mielikuvia? Onko H:gin, Espoon, YTV:n tai kansainvälisten julkaisujen tietojen kertominen sinusta mielikuvia? Veden avullakin voi varmaan sitten kuivata vaatteita, on vain mielikuva väittää, että vetiset vaatteet ovat märkiä.
Rattivaunu sanoi:
Minkähän takia VTT:n aikanaan PLJ:tä varten tekemät tutkimukset osoittivat täysin päinvastaista?
Voisitko täsmentää. Mainitse samalla lähde. Pidätkö myös Espoon ksltk:n lausuntoa mielipiteenä ja totuudenvastaisena? En tosin ylläty, jos pidät.
Olen käynyt useissa Euroopan kaupungeissa, joissa on raitioteitä. Ne ulottuvat kaupungin laidoille tai ulkopuolelle, jopa naapurikaupunkeihin. Ne palvelevat usein alhaisempaa maankäytön tehokkuutta kuin täkäläiset lähiöt.
Espoossa on muutamia elementtilähiöitä, mutta runsaasti pientalorakentamista. Helsingin ympärillä on paljon sellaista rakentamista, jonne edes metrointoilijat eivät esitä metron rakentamista. Mutta raitiotietä ei ole saanut laajentaa luonnolliseen tapaan kaupungin kasvaessa, koska on keksitty oppi, jonka mukaan raitiovaunu ei voi mennä esikaupunkeihin.
Se oppi on keksitty siksi, että esikaupunkeihin rakennetaan metroa. Jos sinne tehtäisiin raitioteitä, metroa ei tarvittaisi. Eihän sitä tarvittaisi nytkään, mutta sen tarpeen väittäminen olisi vaikeampaa, jos ihmiset kulkisivat tyytyväisinä ratikoilla. Kun se on vaikeata silloinkin, kun ihmiset kulkevat tyytyväisinä busseilla.
Se oppi on täysin nurinkurinen siihen nähden, mitä muualla tehdään. Metro vaatii tiheintä mahdollista rakentamista. Sitä ei ole missään esikaupungeissa eikä lähiöissä, siksi siellä on liityntäliikenne. Mutta se keskustaan sopiva liikennejärjestelmä pannaan täällä väkisin esikaupunkialueelle, ja esikaupunkeihin sopiva järjestelmä typistetään vain keskustaan. Toki se sopii hyvin sinnekin, kun Hesa ei ole pilvenpiirtäjäkaupunki. Mutta tällä tavalla vaan kaikki on mahdollisimman huonossa käytössä.
Rattivaunu sanoi:
Siis raideliikenteeseenkö sitoutuminen tukee esittämääsi kehitystä?
Ei raideliikenteeseen sitoutuminen, vaan metroon sitoutuminen. Ne ovat eri asiat, vaikka sitäkään ei täällä saisi sanoa äänneen.
Miksi luulet ihmisten muuttavan kehyskuntiin omakotitaloihin? Kun metron vuoksi pitää rakentaa sellaista kaupunkia, jossa omalla kustannuksella ei haluta asua, sitä missä halutaan on pakko lähteä etsimään etäältä. Pienimuotoista rakentamista ei voi tehdä hyvien liikenneyhteyksien ja joukkoliikenteen varaan, jos se raideliikenne on metro. Ratikan varaan sitä voi tehdä, kuten on tehty meilläkin ennen ja muualla mailmassa vielä nykyäänkin.
Rattivaunu sanoi:
Miten aikuisia ihmisiä näin Internetin aikakaudella voi pitää pimennossa jostakin?
Ei kaikilla ole aikaa ja intoa penkoa asioita netistä. Jokainen kaupunkilainen ei ole joukkoliikenneharrastaja. Eikä ole sama asia lukea nettiä kuin nähdä ja kokea toimiva joukkoliikenne käytännössä. Ihmiset eivät tiedä, mitä nykyaikainen joukkoliikenne on. Ne muutamat, jotka tietävät, eivät olekaan metron kannalla.
Rattivaunu sanoi:
Lisäksi nuoremmat sukupolvet ovat reilailleet pitkin Eurooppaa aivan eri tavalla kuin vanhempansa. Varmasti kaikilla on täydet mahdollisuudet nähdä, millä eri tavoin joukkoliikennettä on toteutettu eri paikkakunnilla eri puolilla maanosaamme.
No joo. Kaikilla on mahdollisuus poiketa Euroopan kaupungeissa kuin Itäkeskuksessa metrolla, vai? Ei minunkaan aikani ja rahani riitä kuin nipin napin yhteen kaupunkilomaan vuodessa. Ja minä olen sentään aiheesta kiinnostunut.
Siksi toiseksi kuinkahan moni espoolainen on edes käynyt metrolla Itäkeskuksessa? Tätä on joskus kyselty yleisötilaisuuksissa. Ei ole moni käsi noussut.
Mutta totta on, monet nuoret ovat reilailleet. Ja heillä onkin paljon terveemmät näkemykset kuin 1960-luvun Smith-Polvista ihailevilla ja sen meneisyyden metroa haluavilla virkamiehillä ja poliitikoilla.
Rattivaunu sanoi:
Tähän on kyllä todettava, että nyt puhutaan jo muustakin kuin vain joukkoliikenteen onnistumisesta. Suomalaiset ovat aika lailla sosiaalisesti erilaisia kuin monet muut eurooppalaiset ihmiset.
No tultiinhan nyt tähänkin, viimeiseen oljenkorteen. Eli ryhdytään väittämään, että me olemme ihan erilaisia kuin ihmiset muualla. Ja siksi täällä ei voi tehdä kuten muualla tehdään. Minkähän tähden kaikki muu ulkomailta kelpaa tänne, autoilukin pahimpaan Amerikan malliin, mutta juuri tämä moderni joukkoliikenne ei.
Rattivaunu sanoi:
Väittäisin, että meillä joukkoliikenteen käyttö jäisi vähäiseksi, vaikka jokaisella kadulla kulkisi ilmaisliikenteenä hoidettua raitioliikennettä muutaman minuutin välein sisältäen kattavat reittivaihtoehdot.
Saahan sitä väittää. Jossain muualla, missä ihmiset ovat aivan erilaisia, on kokeiltu ilmaista joukkoliikennettä. Ja kas, ei sillä ole juuri sen enempää tai vähempää käyttäjiä kuin ennen kun se maksoi.
Ei ole mikään suomalaisten erikoispiirre, että joukkoliikenteen käyttö perustuu siihen, miten hyvin se palvelee, ei hintaan. Autoilu on aina niin paljon kalliimpaa, ettei sitä hinnan vuoksi valita. Paha on mennä ilmaisellakaan joukkoliikenteellä, jos sillä ei pääse sinne minne on menossa.
Rattivaunu sanoi:
Tällä halua vain sanoa sitä, että meillä hyväksi joukkoliikenteen käytöksi voidaan ihan rehellisesti todeta sellainen taso, mikä meitä sosiaalisemmissa yhteisöissä vastaisi keskitasoa. Ja tämäkin ihan vain mielipiteenä. Siitä on lupa olla eri mieltä.
No onneksi sanot tämän vain mielipiteeksi, niin kukaan ei erehdy uskomaan, että tuossa olisi jotain päätä tai häntää.
Kuukanko sanoi:
Joukkoliikenteen käyttöaste YTV-alueella oli viime vuonna 38% ja YTV:n mukaan se on kansainvälisesti vertailtuna korkea. Kun ei ole mitenkään eksaktisti määritelty, milloin joukkoliikenteen käyttöaste on korkea tai milloin keskinkertainen, on sitten loppujen lopuksi uskon asia kumpaa haluaa 38%:n olevan.
Otin tämän tähän, kun tästä käytöstä nyt oli puhetta.
YTV toki todistaa itsensä hyväksi, mutta oikeudessakaan syytetyn ei ole velvollisuus puhua totta tai muuten itseään vastaan.
Hass-Clau ym. ovat tutkineet hyvään joukkoliikenteeseen liittyviä tekijöitä. Hyvän joukkoliikenteen yhtenä keskeisenä mittarina oli joukkoliikenteen käyttö henkilöä kohden. 24 kaupunkia eri puolilta maailmaa. Paras oli 752 matkaa vuodessa, heikoin 23. Huonoin Euroopan kaupunki oli Rouen, 101.
Kaupungit arvotettiin kaikkiaan kuuden ominaisuuden perusteella ottamalla huomioon myös joukkoliikenteen kehitys. Hyvissä kaupungeissa joukkoliikenteen käyttö on yli 300 matkaa ja käyttäjämäärä on selvässä kasvussa.
En pysty tekemään täsmälleen samaa analyysiä Helsingin seudusta, referoin tässä sentään usean tiedemiehen työtä. Arkivuorokauden matkamäärä pk-seudulla on 0,95. Laajentamista vuositasolle vertailukelpoisesti en puuttuvien tietojen vuoksi pysty tekemään, mutta todelliset matkat (vaihdot siivottuna pois) jäänevät lähemmäksi 250:tä kuin 300:aa. Sen lisäksi trendi on laskeva. Näillä saavutuksilla ei päästä keskikastia paremmaksi.
Vertailun vuoksi voin manita senkin, että Praha ilmoittaa matkamääräksi 3 nousua asukasta kohden arkena. Siis vain 3-kertaisesti pk-seudun, jota olen jälleen kuullut väitettävän Euroopan parhaaksi! Prahassa on kuitenkin autojakin enemmän, 550 / 1000 asukasta. PK-seutu 346. Budapestissä nousuja vuodessa on 680. Asukasmäärät ovat samassa luokassa. Viikon kokemuksena molemmista en ihmettele, miksi niissä on enemmän matkustajia kuin täällä. Joukkoliikenne vain toimii paljon paremmin. No sehän on tietenkin vain arvoton kokemukseen perustuva subjektiivinen mielipiteeni.:frown: Sitä ei voi uskoa. Mutta kun metron tekjä sanoo olevansa paras, niin se ei ole mielipide vaan totuus, jota ei ole syytä epäillä. M.O.T.
Antero