Ottaen huomioon Laajasalon metron mahdottomuuden olisikin oikein haaroittaa rata Kampista pohjoiseen riippumatta Länsimetron rakentamisesta. Suuntaa voidaan arpoa erikseen. Se voi olla joko Pasila tai sitten Huopalahti. Huopalahti olisi omalla tavallaan edullisempi, jos Pasilan yhteydeksi toteutetaan Pisara.Antero Alku sanoi:Metron monista ongelmista yksi vain on se, että keinotekoisesti keskitetty Itä-Helsingin rata tarvitsisi vähintään kaksi vastasuuntaista rataa. Mutta kun kustannukset karkaavat käsistä.
Metron on silti minusta parempi kuin näin annetaan ymmärtää. Toki vaihto lähijuniin on vähemmän kuin optimaalinen, mutta se on silti melko toimiva, jolloin metrolla pääsee melko sujuvasti koko lähijunaverkoston alueelle tai vaikka suoraan kaukojuniin. En sano, ettei tämä onnistu pikaratikalla, mutta busseihin verrattuna se on merkittävä parannus.Antero Alku sanoi:Tämäkin olisi hyvä muistaa, kun mietitään Espoon joukkoliikenteen käyttäjien vaihtojen määrää. Ja jos ajatellaan länsimetron vaikutusta tähän, se ei valitettavasti tarjoa kovin runsaita jatkoyhteyksiä Kampista eteenpäin.
Raskaan raideliikenteen verkon jokainen laajennus tuo aina koko olemassa olevan verkon laajennuksen ulottuville. Sama pätee pikaratikoihin. Tämä vielä korostuu, jos Pisara joskus rakennetaan.
Henkilökohtaisesti olisin tästä hiljaa. Tällä hetkellä ei vielä ole missään tapauksessa mielekästä remontoida järjestelmiä toistensa osiksi. Tulevaisuudessa se voi olla mahdollista, mutta metron tiukimpia kannattajia ei kannata härnätä ajatuksella.Antero Alku sanoi:Ajatus toimii, kun nykyinen metrokalusto uusitaan 35 cm:n laiturikorkeudelle ja 2,65 m korin leveydelle. Oslossa ja Rotterdamissa sekä metron että ratikoiden leveys on 2,65. Meillä metro on 3,1 m. leveä.
Automatisointi saattaa tosin tehdä ajatuksen tyhjäksi, mutta ei täysin välttämättä. Tulevaisuudessa voi hyvinkin olla tarjolla tekniikkaa, jolla vaunuja saadaan ulos ja sisään automaattiradalta lennossa. Asia kannattaa kuitenkin toistaiseksi minusta jättää sikseen.
Omalla tavallaan olisi kyllä kiinnostavaa laatia kustannusarvio metron muuntamiselle pikaratikaksi vertailuna metron automatisointiin.
Epäilen samaa. Siksi olisi hyvä etsiä mahdollisimman nopeasti toteutettavissa oleva ja riidaton ratikkahanke ja saada sellainen läpi joko täällä tai jossain muussa kaupungissa. Sitten olisi kokemuksia. Väki myös vaihtuu ja ymmärtääkseni nuorempi virkamieskunta on ratikan suhteen avarakatseisempaa.Antero Alku sanoi:Sehän se suurin ongelma ja joillekin myös pelko on, että tänne ilmestyy toimiva nykyaikainen ratikka, ja siitä ryhdytään saamaan samoja kokemuksia kuin muuallakin, missä sellaisia on.