- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Aina silloin tällöin ponnahtaa esiin se väite, että nykyisillä vaunuvalmistajilla ei ole enää sellaista pikaraititieliikenteeseen sopivaa mallia tarjolla jonka lattia on metrolaiturin korkeudella.kuukanko sanoi:Joka tapauksessa siis nykyisellä metroradalla voitaisiin ajaa katukelpoista kalustoa ilman mitään remonttia, jos hyväksytään korkeat laiturit.
Vaikka näin saattaisi olla, ei se tarkoita että näin on ikuisesti. Maailmalla on muitakin kaupunkeja Helsingin lisäksi joilla on sama ongelma: 60-70-luvulla rakennettu perinteinen metro, jota halutaan laajentaa, mutta erilaisista syistä, esim kuntarajojen vuoksi ei ole voitu pidentää linjoja, vaan on jäänyt tynkäpätkiä, joihin tuodaan matkustajat millon liityntäbussilla, milloin perinteisellä raitiotiellä, tai joudutaan ajamaan isoja bussiarmaadoja keskustaan asti.
On totta että matalalatttiavaunut edustavat uusinta tekniikkaa, mutta ne on suunniteltu ensisijaisesti kaupungeille jotka a) on ennestään vain ratikkaverkko joka halutaan modernisoida b) Ei ole ennestään mitään kaupnkiraideliikennettä, vaan joutuu rakentamaan kaiken tyhjästä.
Raideliikennekalustovalmistajien olisi syytä skarpata tässä asiassa ja ottaa valmistusohjelmaansa nykyaikaisia versioita "Stadtbahn"-tyyppisistä vaunuista, jotka toimisivat samalla metrossa että pikaraitioteillä, koska tarvetta alkaa olla.
Muita Helsingin ongelman jakavia kaupunkeja tulee mieleen ainakin Praha ja Budapest joilla on aika 3 lyhyttä metrolinjaa, jotka päättyvät kantakaupungin rajalla ja joiden pääteasemiin matkustajat tuodaan lähiöistä busseilla. Käytännössä monessa entisen Neuvostoliiton metrokaupungeissa on sama tilanne. Mutta lähempääkin löytyy esimerkkejä, nimittäin Tukholmasta, jolla on 3 metrotynkää, joista Ropsteniin päättyvää tynkää voisi jatkaa Lidingöhön Stadtbahn-tyyppisenä. Asia on ajankohtainen, koska Lidingön vanha esikaupunkiraitiotien kalusto on lähinnä "nostalgiakalustoa" ja mantereen ja Lidingön välinen raitiotiesilta on päässyt huonoon kuntoon, että koko rata on sen vuoksi lakkauttamisuhan alla. Eli jos liikennettä halutaan jatkaa, on kallis silta- ja kalustoremontti joka tapauksessa edessä.
Helsinkiin palatakseni, jos oiken halutaan säästää, niin Helsingin vanhoista 1000 mm nivelvaunuistakin voi tehdä metrossa toimivia vehkeitä. Vaunuissahan on nyt ovet vain kulkusuuntaan nähden oikealla puolella, mutta metron laiturit ovat aina kulkusuunnan vasemmalla puolella. Siis uudet ovet vasemmalle puolelle vaunua ilman portaita, ja vaunu toimii sekä raitiotiellä että metrossa, jos metrossa on kolmas kisko ja ilmajohdot. Jos laitetaan jotain välipaloja matalalla lattialla, niin ei senkään pitäisi haitata, jos korkealattiapaloissa on riittävän monta ovea vasemmalla puolella.
t. Rainer