Perustele. Eihän tuollaista vuoroväliä ole onnistuttu toteuttamaan juuri missään, ja siellä missä on onnistuttu (Pariisin metron yksi linja?), ymmärtääkseni järjestelmän kokoluokka on huomattavasti pienempi.
Mitä ihmeen raidevaihtoja? Eihän se Pisara käyttäisi muun rataliikenteen (kaukoliikenteen raiteiden) kapasiteettia muutoinkaan.
Olisi hieman hedelmällisempää keskustella, mikäli ei heiteltäisi aivain noin päättömiä väitteitä faktoina.
2,5 minuutin vuorovälillä 23 junaa tunnissa tekee 57,5 minuuttia, ja jää vielä pelivaraa. 24 junaa tuolla vuorovälillä tekee sen 60 minuuttia. Asetintekniikalla on haasteensa, se myönnetään, sekä kuljettaja-ajo omat vaatimuksensa automaattiin nähden. 2,5 min. vuoroväliin pääseminen on täysin mahdollista, eikä ole harvinaista maailmalla. Tässä vaiheessa se, että onko 22, 23, 24, 25 vai 26 junaa tunnissa suuntaan ei ole täysin keskustelun aihepiirissä.
Raidevaihtoina tarkoitin, että Pisaran tosiaan pitäisi vapauttaa raiteet Pasilan molemmin puolin, sekä laiturit Pasilassa että keskustassa, jotta kauko- ja taajamajunaliikenteeseen suunnitellut lisäradat, Keravan kr-jatko, Leppävaaran kr-jatko, Klaukkalan kr, ELSA, HELI, Mikkelin oikorata, yms. voisi toteuttaa, sekä ylipäätään olemassaolevalla rataverkolla lisätä liikennettä, on tärkeää että nyt Helsingin ratapihalla tapahtuva kaukoraiteiden käyttö raidevaihtoihin loppunee, sekä myöskin jos läntisiltä kaupunkiradoilta aiotaan Pasilasta liikennöidä itäiseen kantakaupunkiin ja pääradan kaupunkiradoilta läntiseen kantakaupunkiin, siis esim 8-tyylistä linjaa, on Pisaran raidevaihdot vietävä maan alle.
On myöskin täällä foorumilla esitetty Pasilassa pääradan kaupunkiraiteilta rantaradan kaupunkiraiteille ja toistepäin liikennöivää linjaa, siihenkin Pisara tarvitsisi maan aliset raidevaihdot.
Itse tarkastelisin mieluummin Pasilaa mieluummin siten, että Pisara on kokonaisuudessaan maan alla, kun taas Pasilaan päättyvän lentoradan maan alisuutta (terminaalia Pasilassa) tulisi tarkastella uudelleen.
Tietenkin olen aina ollut sitä mieltä, että junat Pasilasta etelään liukuisivat maan alle heti aseman jälkeen ja liukuisivat pintaan Helsingin rautatieasemalle. Tämä avaisi hieman rakennusmaata ja erittäin paljon virkistysalueita kaupunkilaisille, ja pääradan rakentamisen aikaan pilkottu eläintarhan alue yhtenäistyisi.
Mutta pysytään reaalissa, ja suunnitellaan nyt Pisaraa.
Pasila-Meilahti bussi on hidas ja kiertelevä ja epäkäytännöllinen ja tupaten täynnä. Jo nyt pitäisi Laakson ratsastuskentän pohjoispuolelle tehdä pengerrys raitiolinjaa varten.
Minipisara tai ei, paineet toiselle "metro"linjalle eivät hellitä. Eikä tätä toista "metro"linjaa tehdä Pasila-Meilahti varten, vaan raideliikenteen ulottamiseksi uusiin kaupunginosiin ja kehyskuntiin.