Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Renne kertoi meille tunnelissa kulkevan pikaratikkajärjestelmän olevan "selkeästi kevyempää kuin lähijuna- ja metrotunnelit". Tästä olen eri mieltä.
Ratkaisevin raitiotunnelin keventävä tekijä on kaarresäde ja sallittu mäen jyrkkyys. Suomeksi tunnelia ei tarvitse rakentaa kovin paljoa, kun pinnalle pääsee helposti matalalla mutkittelevalta tunnelilta.
Mulla on semmoinen muistikuva että metron varauksia käyttävän ratikan hinnaksi on laskettu ihan vaan hihavakiolla -30% kustannusarvio, mikä on toki karkea arvaus.
Millä tavalla tunnelista voi tehdä kevyemmän?
Tähän ei kukaan vielä ole antanut Oikeaa Vastausta.
Tunnelista saadaan tietenkin kevyempi tekemällä siitä suurempi, koska ilma painaa vähemmän kuin kivi.
Kevyempi tunneli siis saadaan -- jäähdyttämällä sitä, jolloin tunnelin paine laskee samalla.
Kävely Manskun ali kertoo, ettei Lasipalatsin kohdalle tehdä cut-and-cover -ratkaisuja. Ne on tehty jo, jalankulkijoille.Mielenkiintoista olisi tietää, voisiko Lasipalatsin kohdalle rakentaa cut-and-cover-pysäkin. Tai vetää autokaistat cut-and-coverina siitä alas.
Kävely Manskun ali kertoo, ettei Lasipalatsin kohdalle tehdä cut-and-cover -ratkaisuja. Ne on tehty jo, jalankulkijoille.
Jotta asiaan saa jotain realistista tuntumaa, niin esimerkkinä Mannerheimintie voi välittää tunnissa yhteen suuntaan 1500 autoilijaa, 4000 bussimatkustajaa ja 20.000 ratikassa matkustavaa.
Busseja mahtuu kerralla pysäkille useampi ja ne voivat ohittaa toisiaan. Bussit eivät aina pysähdy joka pysäkillä.
Jos ratikoita kuitenkin voisi ajaa minuutin välein, junakohtainen kuorma 20 000 matkustajalla olisi 333. Jos oletetaan Helsingin nykyinen vaunuleveys, tarvitaan luultavasti saksalaisittain täysimittainen 75 metrin juna, jotta päästään tuohon matkustajamäärään samalla periaatteella kuin telibussille lasketaan 71 matkustajaa. Vaadittaisiin ainakin melkoiset pysäkki- ja ryhmitysraidejärjestelyt. Mannerheimintien varrelle näitä voi tehdä, mutta etelämpänä kantakaupungissa alkaa tulla vaikeuksia pysäkkien sovittamisen kanssa. Muutokset katukuvaan olisivat melkoisia eivätkä välttämättä myönteisiä. Ehkä junat voisi kääntää ympäri Lasipalatsilla?
Joo, mutta ajattelinkin ettei niitä tarvita enää sen jälkeen kun se syy tehdä ne alkujaankin on poistunut. Ilman autoja jalankulkijat pärjäisivät mainiosti ratikoiden kanssa samalla tasolla.
Mannerheimintiellä näyttää olevan Töölön kisahallin kohdalla 67 bussivuoroa tunnissa. Telibussin suunnittelukapasiteetti on 71 matkustajaa, joten näyttää olevan pyöreästi 4750 matkustajaa.
Sivun 68 taulukko kertoo niemen rajan ylittävän Mannerheimintietä busseilla 3470 matkustajaa jakautuen seuraavasti: hki 2700, seutu 1890 ja kauko/tilaus 880.