Jospa minä sitten otan vähän puolustaakseni Mikkoa. Olen paitsi käynyt noilla sivuilla myös käynyt useita pitkiä keskusteluja niiden pääsääntöisen kirjoittajan kanssa.a__m sanoi:Vieraile Helsingin liikenteenohjauskeskuksen sivuilla http://www.hel.fi/liikenteenohjaus.
Tarina on pitkä. Suosittelen sellaista ratkaisua, että luet ensin Kaupunkisuunnitteluviraston Kantakaupungin joukkoliikenteen kehittämissuunnitelman (KANJO) vuodelta 1997. Sen jälkeen voimme palata asiaa tehokkaammin. KANJO löytyy vaikkapa TKK:n Rakennus- ja ympäristötekniikan osaston kirjastosta Otaniemestä.a__m sanoi:Lisäksi voisit antaa viiltävän kommenttisi siitä, millä tavalla voisimme parantaa Helsingin raitioliikenteen liikennejärjestelyitä siten, ettei vaunun tarvitsisi pysähtyä kuin pysäkillä, ja kuinka se sopisi kaupungin talouden nykyisiin raameihin.
Olennaisia keinoja olisivat kuitenkin esimerkiksi se, ettei ratikoilla olisi valoja pelkän suojatien kohdalla kuten joskus 70-luvulla ja sitä ennen, kuljettajarahastuksen poistaminen, ratikoiden etuuksien vahvistaminen autoliikenteen välityskyvyn (mutta ei henkilövälityskyvyn) kustannuksella, ratikkapysäkkien määrän rationalisointi, ratikkakaluston kasvattaminen ja ratikkalinjojen jatkaminen lähiöihin.
Näistä etuuksien vahvistaminen olisi lähes ilmaista, kuljettajarahastuksen poistaminen triviaalia ja kalustokoon kasvattaminen melko edullista uutta kalustoa hankittaessa.Suojatievalomuutos vaatisi asetusmuutoksen LVM:ltä,mutta olisi sen jälkeen halpaa kuin saippua. Pysäkkien määrän rationalisiointi voisi olla poliittisesti hiukan hankalaa, mutta ei se ole välttämätöntäkään. Ratikkalinjojen jatkaminen vaatisi investointeja, mutta maksaisi itsensä toki takaisin melko nopeaan tahtiin.