- Liittynyt
- 23 Elokuu 2005
- Viestit
- 3,331
Lasipalatsin pysäkkihän on ihan hirvittävän kapea muutenkin, eikä tila riitä sen palvelemalle ihmismäärälle. Tuollaiset pysäkit pitäisi ydinkeskustassa leventää nykyaikaiselle tasolle. Toinen kärkikohde olisi Kaivokadun pysäkki. Toisen puolen ahtautta helpottaisi jo se, että se tulisi jalkakäytävälle, jolloin sitä ei tarvitse erotella kaiteella.
Radan ylittäjät kokevat myös tällä hetkellä raitiovaunukaistat aivan samanlaisiksi kuin autokaistat, paitsi että liikennettä on paljon vähemmän. Eikä sellainen käsitys välttämättä muutu miksikään niin kauan kuin raitiovaunukaistat ovat autokaistojen keskellä. Toisessa reunassa rata voitaisiin paljon selkeämmin erotella junaradan tapaiseksi, ja Varova-tyyppisetkin valot toimisivat paremmin, koska raitioradan ylitys olisi selkeämmin riippumaton autokaistoista. Nykyisellään erillinen valo-ohjaus on monen mielestä varmasti aika kummallinen, kun normaali kadunylitys kuitenkin tarvitsee vihreän valon myös autokaistoille.
En tiedä, mikä on syynä mieltymykselle tien keskellä kulkevalle radalle. Liikenteellisiä hyötyjä sivuradasta ei tulisi välttämättä monin paikoin paljonkaan, mutta päävaikutus olisi nimenomaan arkkitehtoninen. Onkohan kaupunkisuunnitteluvirastossa koskaan ajateltukaan asiaa tai tutustuttu ulkomaisiin esimerkkeihin sivuradoista?
Radan ylittäjät kokevat myös tällä hetkellä raitiovaunukaistat aivan samanlaisiksi kuin autokaistat, paitsi että liikennettä on paljon vähemmän. Eikä sellainen käsitys välttämättä muutu miksikään niin kauan kuin raitiovaunukaistat ovat autokaistojen keskellä. Toisessa reunassa rata voitaisiin paljon selkeämmin erotella junaradan tapaiseksi, ja Varova-tyyppisetkin valot toimisivat paremmin, koska raitioradan ylitys olisi selkeämmin riippumaton autokaistoista. Nykyisellään erillinen valo-ohjaus on monen mielestä varmasti aika kummallinen, kun normaali kadunylitys kuitenkin tarvitsee vihreän valon myös autokaistoille.
En tiedä, mikä on syynä mieltymykselle tien keskellä kulkevalle radalle. Liikenteellisiä hyötyjä sivuradasta ei tulisi välttämättä monin paikoin paljonkaan, mutta päävaikutus olisi nimenomaan arkkitehtoninen. Onkohan kaupunkisuunnitteluvirastossa koskaan ajateltukaan asiaa tai tutustuttu ulkomaisiin esimerkkeihin sivuradoista?