Tuli ihan ohimennen mieleen Otso: taipuuko se sun mallinnus kertomaan kuinka paljon kasi nopeutuisi, jos pysäkkiväli olisi optimaalinen. Siis että ei vain poistettaisi joitain yksittäisiä pysäkkejä vaan pysäkit olisivat tasaisesti puolen kilometrin välein toisistaan.
Taipuuhan se periaatteessa, siirtelee vaan pysäkit tasasille välielle ja katsoo mikä on tulos. Lopputulos vaan riippuu paljon siitä, mihin pysäkit sattuvat osumaan: risteävän tien viereen, päälle vai ehkä puoliväliin risteyksiä. Mallin idea oli kuvata reaalista ymäristöä, jotta voisi laskea täsmällisiä toimenpiteiden vaikutuksia (yhdellä rajatulla pätkällä). Jos tavoitteena on yleisluontoisempi laskenta, se on helpompi tehdä ilman monimutkaista mallinnusta, aivan kuten itse teit.
Nämä siis tilanteessa missä muu liikenne ei häiritse. Prosentuaalisesti siis pysäkkivälin optimointi 300 metristä 500 metriin nopeuttaa 20%.
Nopeuttaa 20% tilanteessa, jossa mitään muita hidasteita ei ole. Kun nykyään noin 350m pysäkkivälillä keskinopeus on vajaat 14km/h, eikä yli 20km/h, kuten sen tuolla laskelmalla pitäisi, kolmannes ajasta menee siis johonkin muuhun. Omien laskelmieni (ja ihan arkihavainnoinninkin) mukaan lähinnä liikennevaloihin.
Eli jos kilometrin ajoaika ilman pysähdyksiä on 90s (noin 40km/h), pysäkit hidastuksineen vievät 30s, niin 333 metrin pysäkkivälillä kilometri vie 3*30+90 = 180s eli 3min, ja 500m välillä 2*30s+90s = 150s = 2min 30s, kuten laskitkin. Pysäkkien harventaminen vähentäisi matka-aikaa siis 30/180 = 17%
Jos tähän lisätään 90s liikennevaloviivettä (eli 33% kokonaisajasta 333m pysäkkkivälillä, vastaa suunnilleen omia laskelmiani, ja saa linjanopeudeksi vajaat 14km/h, kuten Helsingissä on), niin matka ajat ovat 333m -> 4min 30s/km (13,3km/h) ja 500m -> 4min/km (15km/h). matka-ajan vähennys onkin tällöin vain 11%, ei enää 17%. Eli nopeuttaminen pysäkkejä optimoimalla ei ole kauhean tehokasta niin kauan kun merkittävin hidaste ovat liikennevalot. Jos liikennevalopysähdykset saadaan poistettua tai minimoitua, pysäkkivälin järkeistämiselläkin aletaan saada merkittävämpiä suhteellisia nopeutuksia.
Pysäkkien vähentämisen sekuntimääräinen hyöty oletettiin yllä samaksi riippumatta siitä, onko liikennevalopysähdyksiä vai ei. Tämäkään ei itse asiassa pidä paikkaansa, koska useimmat pysäkit ovat liikennevalojen vieressä, ja siten pysäkin poisto mahdollistaa suoraan läpi ajamisen vain noin 50% todennäköisyydellä, ja 50% tn. pysähdytään joka tapauksessa valoihin. Tällöin ei säästetä 30s, vaan odotusarvoisesti 22,5s.