Ehkäpä nyt kun valtuusto on saanut jo tulikasteen Korpisen hotellisuunnitelmien kaatamisesta, voisi keskuskadun suunnitelmia miettiä uudestaan. Toivottavasti ei tarvitse odottaa että liikenne menee riittävän hitaaksi ennenkuin muutoksia tapahtuu...
Mitäs siinä, mutta jotenkin hankalalta tuo minusta kuulostaa. Pitäisi siirtää Ylioppilastalon pysäkki, käännös Keskuskadult Aleksille on suht tiukka, Stockan edessä olisi melkoinen ratikkaralli poikki kaupungin vilkkaimman jalankulkijavirran...
Eikös sitä linjastoakin voisi miettiä myös uusiksi? Etelä-Helsinkiin menee nyt viisi ratikkalinjaa, ja Laajasalon 10B myötä kuudes, Fredan kiskojen myötä seitsämäs tai jopa kahdekas. Vähemmillä linjoilla esimerkiksi näin (ilman Fredaa):
- Ysi Jätkäsaareen
- Kolmonen kuten nyt.
- Laajasalon linja joka voisi olla ihan suosiolla vaikka 11 reittiä Kirurgi - Aleksi - Laajasalo. Ylioppilastalon pysäkki on tosin tässäkin ongelma, olisi vähän hassua että pysäkki on kahdelle puolen Stockaa.
- 10 Bulevardille ja jatkossa Hernesaareen.
- Kutonen jonnekin muualle, esimerkiki Kampin, Runeberginkadun ja Hesarin kautta takaisin.
Tai jotenkin noin. Olisi luontevaa että yksi etelästä tuleva linja jatkaa Aleksille, toinen Kaivokadulle ja kolmas edelleen Mannerheimintietä.
---------- Viesti lisätty kello 10:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:46 ----------
Suurin ongelma ei mielestäni ole miten Suomen ainoan suurkaupungin, Helsingin, keskustan kaupat saataisiin houkutteleviksi koska ne ovat sitä joka tapauksessa, vaan se että miten lähiöiden nykyiset ostoskeskukset ja pienet kauppakeskukset saadaan pidettyä elinvoimaisina pelloille rakennetuihin hypermarketteihin verrattuna.
Joo. K Citymarket Malmi vaikuttaa oikein kannattavalta. Eli kaavoittaa sen marketin aseman viereen, pysäköintitila toimii samalla luontevasti liityntäpysäköintinä.
Peltomarkettien tonttien hinnassa voisi vaikkaa laskuttaa osan motariliittymän kustannuksista, lakkaavat olemasta halpoja saman tien.
SOK on muuten Helsingissä miehittänyt aika tehokkaasti joukkoliikenteen solmukohdat. Keskon strategia on ilmeisesti pelloilla. Voi kysyä että olisiko tällä jotain tekemistä Keskon uppoavan markkinaosuuden kanssa, ne kerran viikossa autolla shoppaavat lapsiperheet on kuitenkin aika pieni kohderyhmä.
Ja tämä menee heittämällä ohi aiheen.