... onko tehty konreettista päätöstä, että uusille osuuksille tulisi automaattisesti 100% liikennevaloetuudet? Vai toteutetaanko jo tuttuun tapaan (auto)liikennesuunnittelun hidasraitiotie -periaatteella? Vai onko vielä sadankin vuoden päästä sama tilanne?
Ei ole olemassa mitään suunnitteluohjetta, vaan suunnittelu perustuu kunkin suunnittelijan omiin kykyihin ja tahtoon. Raitiotiesuunnittelun osaamista on pyritty saamaan vaatimalla esim. Jokerin suunnitteluun mukaan ulkomainen konsultti, jolla on näyttöä hyvästä raitiotiesuunnittelusta.
Esimerkkinä nykyitilanteesta ovat Jokeri, jolle on pyritty tekemään mahdollisimman paljon katuliikenteen häiriöstä vapaa rata ja Laajasalon Koirasaarentie, jossa bussi ja ratikka pannaan samalle kaistalle. Jokerissa siis mukana saksalainen alan osaaja, Koirasaarentie kaupungin omaa tuotantoa. Jokerin saksalainen konsultti osasi tuomita bussin ja ratikan sekoittamisen, oma tuomioni asialle lautakunnassa ja keskustelussa suunnittelijoiden kanssa ei auttanut.
Osittain on kysymys myös poliittisista asenteista. Kaupungissa vallitsee ajattelu, jonka mukaan on parempi, että myös joukkoliikenne tökkii, kun kerran autoilu tökkii joka tapauksessa. Se, että vain autoilu tökkisi ja joukkoliikenne sujuisi, ei tule kysymykseen. Autopuolue kun kuvittelee, että sujuva joukkoliikenne on autoilijoilta pois.
Tässä on kyse vähän samasta tilanteesta kuin
Braessin paradoksissa. Kaikkien autoilijoiden etu olisi, että joukkoliikenteellä on mahdollisimman paljon käyttäjiä, jolloin autojen määrä minimoituu ja siten autoilun sujuvuus maksimoituu. Yksittäisen autoilijan näkökulma on kuitenkin toinen. Yksittäiselle autoilijalle mahdollisuus ajaa autollaan joukkoliikennekaistalla nopeuttaa matkaa, ja siksi hänen kannattaa vaatia katuverkkoa ilman joukkoliikenteen etuuksia. Joukkoliikenteen palvelu heikkenee ja autoilijoiden määrä kasvaa jolloin myös yksittäisen autoilijan matkanteko hidastuu.
Liikenteen ohjauksella sekä järjestelyillä pitäisi tietenkin pyrkiä kokonaisuuden edun maksimointiin. ”Vapaa” liikenne pyrkii kuitenkin yksilön edun maksimointiin mikä voi johtaa kuitenkin yksilön edun minimiin. Ja tätä ei autopuolue ymmärrä.
Antero