Viira-linjanMillaisen raitiolinjan varaus tuo olisikaan?
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Viira-linjanMillaisen raitiolinjan varaus tuo olisikaan?
Ormuspellon asemakaava on jo vanha asia. En tiedä, miksi se nyt on putkahtanut esille.Ylen Aikaisessa oli tänään mielenkiintoinen uutinen, joka sivusi hieman raitioliikenteen laajenemistakin:
Helsinki suunnittelee Malmille uutta asuinaluetta.
Kyllä se eläisi oikein hyvinkin, jos joku ei selittäisi, että sinne päin tehdään metro.Jaa joo, kyllähän mäkin tuosta Viirasta olen toisaankin lukenut miettinytkin mm. h6 jatkoa tuohon suuntaan. Elääkö tuollainen suunnitelma siis vielä jossain?
Rakennusviraston sivuilta selviää melko tarkkaan mistä ysin ratikka tulee Kaarlenkadulta Pasilaan kulkemaan.Meneekö 9 flemarille vai ei?
Menee kylläkin Helsinginkadun ja Aleksis Kiven kadun välisen osuuden osalta. Ysiä edeltävä bussilinja 17 meni (ja tietenkin menee edelleenkin vielä vajaan vuoden verran) Flemaria pitkin paljon pidemmän matkan.Meneekö 9 flemarille vai ei?
Kaarlenkadun olemassaolevaa rataa varmaan halutaan hyödyntää jo ihan kustannussyistäkin.Muistelin että Flemari olisi toteutettu myöhemmin, mutta päätettiinkö se sittenkin jättää koukkaamaan Kaarlenkadun kautta?
Mikonkadun uudelle osuudellehan tulee kavennus, jossa kummankin ajosuunnan kiskot sijoitetaan limittäin. Se on liikenteellisesti yksiraiteinen kohta. Siihen voi johtaa vain rajallisen määrän liikennettä eli käytännössä sen linjan, joka vuonna 2008 - 2009 alkaa kulkea myös väliä Kaivokatu - Kamppi - Töölö.Myöskin kummastuttaa miksei Mikonkadulle ole saatu ratikkakiskoja. Mannerheimintie - Simonkatu - Kaivokatu -risteys alkaa olla liian kuormittunut.
Mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa. Kutonen ja kasi kai muuttuvat lännessä sitä ennen. Nuo suunnitelmat ehtivät kyllä päivittyä vielä.Onkos ysi se linja, jota jatketaan Jätkäsaareen?
Lyhyen yksiraiteisen osuuden kapasiteettirajoitus on lähestulkoon teoreettinen. Tällaisia pullonkauloja on siellä täällä vanhoissa kaupunkirakenteissa, ja niiden läpi kulkee hyvinkin vilkas liikennne. Esim. Prahan pienen kaupungin puolella on yksiraiteinen holvi, jonka kautta ajaa 48 vuoroa tunnissa molempiin suuntiin. Eli yhteen suuntaan vuoroväli on 1,25 minuuttia - lyhyempi kuin Mannerheimintiellä nyt.Mikonkadun uudelle osuudellehan tulee kavennus, jossa kummankin ajosuunnan kiskot sijoitetaan limittäin. Se on liikenteellisesti yksiraiteinen kohta. Siihen voi johtaa vain rajallisen määrän liikennettä eli käytännössä sen linjan, joka vuonna 2008 - 2009 alkaa kulkea myös väliä Kaivokatu - Kamppi - Töölö.
Varsinkin silloin, kun liikenne on vähemmän häiriöiden vaivaamaa kuin esim. Helsingissä. Se on kyllä totta, että Mikonkadulle suunniteltu lyhyt yksiraiteinen pätkä ei kovin ihmeellisesti rajoita liikennettä.Lyhyen yksiraiteisen osuuden kapasiteettirajoitus on lähestulkoon teoreettinen.
Sitävastoin Porkkalankadun vierellä oli vuosikymmeniä ihan oikeasti yksiraiteinen osuus linjalla 8. Suurimmaksi osaksi se toimi, välillä ei.