Helsingin ratikkaverkon laajentaminen

Manskulla on tehtävissä aika paljonkin konkreettisia muutoksia. Luettelen joitakin, jotka itselle tulee harrastaja mieleen:

  • Radan uudelleenrakentaminen suoraksi niin, että muu liikenne sietää 1-kaistaiset osuudet ahtaissa paikoissa. Näin jarrutukset rajoitetaan risteyksiin ja pysäkeihin.
  • Tasatahtiaikataulut ja vähemmän vuoroja Manskulla, jolla voidaan potentiaalisesti eliminoida risteysjarrutukset kokonaan. Tämä on pitkälti mahdollista ihan vain Topeliuksenkadun radalla ja multippelissa ajettavilla Transtecheillä. Vaihde- ja ristikkojarrutukset tuskin on helppo poistaa kokonaa.
  • Pysäkkiajan lyhentämisellä, joka hoituu suojatiejärjestelyillä (-> jarrutus vasta pysäkille tullessa) ja kuljettajarahastuksen täydellä poistumisella.
 
Yle:n uutisessa on kommenttimahdollisuus. Tämänastiset kommentit ovat varsin asiattomia.

Tarkoitatko metro- ja johdinautomyönteisiä kommentteja, vai onko keskustelusta poistettu oikeasti asiattomia viestejä? Itse en ainakaan pitäisi viestejä asiattomia vaikka ne eivät omiin haaveunelmiin esimerkiksi ratikan lopullisesta voitosta sopisikaan. Ymmärrän hyvin kommentoijia, joiden mielestä nyt Euroopan hitaimmaksi julistettua hidasratikkaa ei pitäisi sellaisenaan laajentaa.
 
Tarkoitatko metro- ja johdinautomyönteisiä kommentteja, vai onko keskustelusta poistettu oikeasti asiattomia viestejä? Itse en ainakaan pitäisi viestejä asiattomia vaikka ne eivät omiin haaveunelmiin esimerkiksi ratikan lopullisesta voitosta sopisikaan. Ymmärrän hyvin kommentoijia, joiden mielestä nyt Euroopan hitaimmaksi julistettua hidasratikkaa ei pitäisi sellaisenaan laajentaa.
No esimerkiksi toisessa kommentissa kerrotaan että Kruunuvuoresta pääsee ratikkasillan kautta pääsee hitaammin keskustaan kuin ajamalla bussilla Herttoniemeen ja vaihtamalla siellä metroon, joka nyt ei vaan yksinkertaisesti pidä paikkaansa, ja vielä siinä määrin että pistää kysymään todellisuudentajun perään.
 
Nuo YLE:n uutisen kommentit ovat tietysti tarkoituksella provosoivia, mutta ei niillä merkitystä päätöksentekoon tai yleiseen mielipideilmastoon ole, joten ei niihin kannata sen kummemmin reagoida. Kyllä vapaaseen maailmaan pitää mielipiteitä mahtua.

Sinänsä olen kyllä Samin kanssa samoilla linjoilla: ymmärrän hyvin niitä, joiden mielestä Helsingin nykykonseptin mukaista ratikkaa ei kannata laajentaa. Meillä on joitakin yksittäisiä hankkeita, jotka voidaan toteuttaa kannattavasti nykyiselläkin konseptilla ja ne kannattaakin tehdä. Topeliuksenkatu on heijastevaikutuksensa ansiosta tällainen, Munkkivuori oli ainakin ennen nyt tapahtuvaa bussilinjaston rationalisointia tällainen, Jätkäsaaren keskustayhteys Kampin kautta on todistetusti tällainen.

Sen sijaan esimerkiksi Hernesaaren ratikka on taloudellisesta näkökulmasta aika lailla utopistinen projekti nyt, kun alueelle johdetaan tehokas runkobussilinjan puolikas. Kun sinne aikanaan alkaa tulla asutusta, niin tuo runkolinjan puolikas (14) Kamppiin tarjoaa suunnitteluohjeen mukaiset joukkoliikenneyhteydet. Kakkosvaiheena on luonnollisesti runkolinjan toisen puolikkaan (18) jatkaminen Eirasta Hernesaareen sitten, kun kysyntä sitä edellyttää. Teoreettisena kolmosvaiheena olisi runkolinjan korvaaminen raitiolinjan 6 pidennyksellä Telakkakadun kautta. Kolmosvaihe tuskin kuitenkaan on taloudellinen, sillä Kampin-yhteyteen tottuneet asukkaat eivät hevin siitä luovu, jolloin ratikan myötä olisi vaikeaa poistaa runkobussi kokonaan – puolikas pitäisi edelleen jättää alueelle. Puolikas runkobussilinja ja pidennetty ratikka eivät ikipäivänä saavuta sellaisia etuja, että HSL tahtoisi siitä koituvat kohonneet kustannukset maksaa. Ratikalla on tietysti myös imagoetunsa, jota ei bussilla voida koskaan saada, ja sillä imagoedulla on uudella asuinalueella ihan euromääräinenkin arvo. Etu tulee kuitenkin väärään kukkaroon, jolloin sen merkitys päätöksenteossa ei korostu.

Virkamiehistö on myös tutkinut nykykonseptin mukaiselle ratikalle kovasti erilaisia vaihtoehtoja. On ratikkaliikennettä korvaavia metrounelmia, on trollikoita, on köysiratoja ja lauttaliikennettä. Mikään niistä ei kuitenkaan ole vielä peitonnut ratikkaa. Se nauttii sekä poliitikkojen että kaupunkilaisten lujaa luottamusta, vaikka onkin parta poikki ja silmä puhki, jos nyt joulun alla tällainen joululaulumuunnelmavertaus sallitaan.

Minä uumoilen, että Lehmuskosken kannanotto on tietynlainen uuden ajan avaus: kun kaikki keinot kalliin ja hitaan raitioliikenteen korvaamiseksi jollain muulla on yksi toisensa jälkeen torpattu, niin ainoaksi vaihtoehdoksi jää ottaa lusikka kauniiseen käteen: aloitetaan raitioliikenteen kehittäminen siten, että parran annetaan kasvaa takaisin ja silmä vaihdetaan uuteen. Sitä(kin) kautta säästyy miljoonia joka vuosi.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen


Ilman sen suurempaa pohdintaa kannattavuudesta tuli yllä mainitussa linkissä esitetystä mahdollisesta Koskelan hallin varayhteydestä Käpylään ajatus, että ykkösen voisi muuttaa tuon ratapätkän avulla kiertolinjaksi. Eli Senaatintorilta nykyisenlailla Käpylään, sitten jatko uutta rataosuutta Koskelaan ja sieltä Kustaa Vaasantietä ja Hämeentietä Rautatieasemalle. Asemalta Manskulle, Aleksin kautta Senaatintorille ja uusi kierros käyntiin. Eira hoitunee kolmosillakin ja Perämies kutosen suunnitellulla jatkeella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Varikkojen laajentaminen

Ilman sen suurempaa pohdintaa kannattavuudesta tuli yllä mainitussa linkissä esitetystä mahdollisesta Koskelan hallin varayhteydestä Käpylään ajatus, että ykkösen voisi muuttaa tuon ratapätkän avulla kiertolinjaksi.

Jos tuollainen varayhteys tulee, sen pitäisi minusta selvittää myös läpiajettava yhteys Kustaa Vaasan tieltä Koskelaan jos se vain suinkin on korkeuserojen puolesta mahdollinen.

Kuinkahan paljon vaikka (Suutarila - Pukinmäki) - Oulunkylän asema - Koskela - Kustaa Vaasan tie - Hermannin rantatie - Kalasatama(M) ratikka keräisi matkustajia ja voisi korvata busseja?
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Koskelan varikon voisi kaivaa maan alle, ja maan päälle asuntoja ja liiketilaa. Mutta muuten esitys on asianmukainen. Vallilan varikon voisi vaikka purkaa, jos riittävästi ei saada neliöitä uudisrakennukseen käyttäen Vallilan varikon ulkokuorta raamina. Yksi museovarikko riittää, ja sellainenhan on Töölössä (johon myös voisi rakentaa uusia kerroksia).

Mielestäni hyvä esimerkki on esim. tämä kuinka vanhaan raamiin on tehty uudisrakennus: http://goo.gl/maps/bouaH

varikon laajennuksia tehtäessä tulisi miettiä laajennuksen tarve, nimittäin Jätkäsaaren ja Kalasataman ratikat vielä tulisi mahtua olemassa oleviin tiloihin. Kruunuvuoreen kannatan metroa.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Ilman sen suurempaa pohdintaa kannattavuudesta tuli yllä mainitussa linkissä esitetystä mahdollisesta Koskelan hallin varayhteydestä Käpylään ajatus, että ykkösen voisi muuttaa tuon ratapätkän avulla kiertolinjaksi. Eli Senaatintorilta nykyisenlailla Käpylään, sitten jatko uutta rataosuutta Koskelaan ja sieltä Kustaa Vaasantietä ja Hämeentietä Rautatieasemalle. Asemalta Manskulle, Aleksin kautta Senaatintorille ja uusi kierros käyntiin. Eira hoitunee kolmosillakin ja Perämies kutosen suunnitellulla jatkeella.

Ei taida mennä läpi organisaatiossa, joka pyrkii luotettavuuden vuoksi eroon nykyisistäkin rengaslinjoista.

Tässä näkyy hyvin, miten eri toimijoiden intressit ovat ristiriidassa keskenään. Varikon rakennuttaa HKL, ja varikon varayhteys menee sen piikkiin. Silloin se kannattaa HKL:n näkökulmasta vetää lyhintä ja edullisinta mahdollista tietä. Oikeasti sen toteuttaminen tuolle esitetylle reitille olisi tietysti typerää, kun luonnollinen suunta on laadukas ja nopea, linjaliikenteenkin käytössä oleva rata Koskelantiellä – mutta se vaatisi KSV:n aktivoitumista asiassa. Raitiolinjan 1 siirto Koskelantielle ja edelleen bussin 55 nykyiselle päätepysäkille saa H/K:ksi yli 3 ilman yhteiskuntataloudellisia hyötyjä/haittoja, kun lähtöoletuksena on se, että varayhteys on joka tapauksessa rakennettava eli tuo "miniyhteys" saadaan ikään kuin ilmaiseksi. Mutta se vaatisi oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta sekä HSL:ssä että KSV:ssä.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

(Suutarila - Pukinmäki)
Suutarila on epälooginen ja liian harvaan asutettu päätepiste ratikalle muutenkin, Siltamäki riittää, kun tuo ei kuitenkaan vie Malmin palveluillekaan, eikä Tikkurilaan. Suutarilasta Puistolan asemalle 4 minuutissa tihein vuorovälein kulkeva bussilinja olisi tarpeellisempi, jotta keskustaan ja Pasilaan pääsisi nopeasti. Poikittaisyhteyksiä sekä Malmin ja Tikkurilan palveluiden yhteyksiä hoitaa 75A:n ja junan lisäksi jo linja 577.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Poikittaisyhteyksiä sekä Malmin ja Tikkurilan palveluiden yhteyksiä hoitaa 75A:n ja junan lisäksi jo linja 577.

Ehkäpä kuitenkin 77A, koska 75A ei edes aja Malmilla, ja 77A ajaa 577:n kanssa täsmälleen samaa reittiä Siltamäestä Jakomäkeen.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Raitiolinjan 1 siirto Koskelantielle ja edelleen bussin 55 nykyiselle päätepysäkille saa H/K:ksi yli 3 ilman yhteiskuntataloudellisia hyötyjä/haittoja, kun lähtöoletuksena on se, että varayhteys on joka tapauksessa rakennettava eli tuo "miniyhteys" saadaan ikään kuin ilmaiseksi. Mutta se vaatisi oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta sekä HSL:ssä että KSV:ssä.
Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi se pitäisi siirtää 55:n päätepysäkille (Voudintielle)? Pitäisin linjakkaampana säästää Pohjolankadun rata, mutta rakentaa lisäksi Koskelantien rata, tässä vaiheessa Koskelan varikolle asti ja myöhemmin (joskus 2020-25) Viikkiin saakka. Pohjolankadun rata taas kannattaisi jatkaa kadun päähän ja edellen Oulunkyläntietä Jokerille, ja verkoston kattavuuden kannalta tarpeelliseksi tulisi rakentaa myös Käpyläntielle rata, jolloin varikkoyhteys olisi Jokerilta lännestä päin reittiä Oulunkyläntie–Käpyläntie–Koskelantie.

Pohjolankatua en missään nimessä vetäisi ainakaan rullalle, sillä se on yksi Helsingin pittoreskeimmista katunäkymistä ja ilman ratikkaa jotenkin ontto.
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Pohjolankadun rata taas kannattaisi jatkaa kadun päähän ja edellen Oulunkyläntietä Jokerille, ja verkoston kattavuuden kannalta tarpeelliseksi tulisi rakentaa myös Käpyläntielle rata, jolloin varikkoyhteys olisi Jokerilta lännestä päin reittiä Oulunkyläntie–Käpyläntie–Koskelantie.

Olisikohan helpompaa luetella ne kadut, joille rataa ei tässä suunnitelmassa vedettäisi?
 
Vs: Varikkojen laajentaminen

Olisikohan helpompaa luetella ne kadut, joille rataa ei tässä suunnitelmassa vedettäisi?
:lol:
Kenties, mutta ajatuksena siis:
  • olemassaolevan infan säästäminen
  • ratayhteys Mäkelänkadulta Koskelan halliin
  • ratayhteys Oulunkylään

Näpputuntumalla joku 20 miljoonan hanke.
 
Takaisin
Ylös