Joukkoliikenteellä tehdään Espoossa 20-25% työmatkoista, Helsingissä paljon enemmän. Ei tässä mistään asenteista ole kysymys, vaan joidenkin espoolaisten virkamiesten ym halusta pitää kiinni teennäisistä kuntarajoista, jotta oma palli säilyy. Jos "takki auki mellastamista" on raideliikenteen tarjoaminen Espoolle, niin se kertoo jo aika paljon. Mielenkiintoista, että Espoo ei itse kasvuhistoriansa aikana ole ollut halukas perustamaan minkäänlaista raideliikennettä sisälleen, mistä lie johtunee. Vielä 1980-luvulla Espoossa vastustettiin seutulippua ja yhteistä jätehuoltoa, sitä ei oikein kannattaisi kiistää. Kun katsoo Helsingin, Espoon ja Vantaan sisäistä liikennettä, havaitsee aika helposti sen, missä on oikeasti edes yritetty satsata joukkoliikenteeseen ja missä taas joukkoliikenne on statistin roolissa.
Minä en HKL:n pitkää perinnettä pidä rasitteena, ennen kuin toisin todistetaan.Naiveinta on olla myöntämättä, että Espoota ei ole joukkoliikenne kiinnostanut tippaakaan ja valittaa autokaupunki-nimitystä. Autohan on se liikeneväline, joka Espoossa rules.
Joukkoliikenneselvityksessä
http://www.hel2.fi/ajankohtaista/PKS_joukkoliikenneryhma_310807.pdf kävi selkeästi ilmi mikä on HKL:n liikenteen osuus ja nousujen määrä. Sivut 7-8 ovat paljastavaa materiaalia. Selvityksestä käy myös hyvin ilmi, että malli B on ehdottomasti kannatettavin, koska se siinä sekä infra että liikenteen hoito pidetään turvallisesti yhteiskunnan hoteissa, eikä ole mahdollista, että Espoo vaikka myisi jotakin Apu-Papuaan vaikkapa oman Amerikasta matkitun tehokkuusideologiansa vuoksi.
Tämä ongelma olisi (kuten jo edellä esitin) vaivattominta ratkaista yhdistämällä kaupungit yhdeksi Helsingiksi, siinä kaikki osapuolet voittaisivat ja saisivat jotain, mitä itsellään ei ole. Yhteistyötä ollaan (onneksi) valtion taholta ajamassa ja nurkkakuntaisuus joutuu pakostakin väistymään, kun seutu ihan luonnollisista syistä kasvaa yhteen entistä voimakkaammin. Vaikka kuntarajoja ei poistettaisi, ihmisten asuminen, liikkuminen ja seudun kehittäminen tulevat poistamaan rajat ihan itsestäänkin.