Mutta nythän on niin että laivayhtiöitä ei oikeastaan kiinnosta se ihmisesten kuljettaminen Lahden yli vaan se että he saavat myydä olutta ja viinaa laivallaan. Jos/kun tunneli tulee laivayhtiöt tulevat menettämään varmastikin 90% asiakkaistaan ihan sen vuoksi että tunnelin kautta voi ostaa sen viinan niin paljon nopeammin ja vielä halvemmalla.
Ja jos sinä nyt olisit yrittäjä reitillä niin ethän sinä varmastikaan haluaisi sahata oksaa jolla istut, vai kuinka?
Kyllä pääosaa väliä operoivista yrityksistä kiinnostaa ihmisten kuljettaminen vaikka toki painotuseroja on.
Ravintola- ja biletyspalveluiden sekä "tax free" alkoholin myyminen ei toki ole merkitykstöntä tuolla välillä, mutta ei sitä mielestäni tärkeimpänä tekijänäkään enää voida pitää. Lisäksi EU-maiden välillä ei saa myydä verovapaata alkoholia (Ahvenanmaa on poikkeus), joten kaikesta Tallinnan lautoilla myytävästä alkoholista maksetaan verot joko Suomeen tai Viroon. On perusteltua olettaa, että erot Viron ja Suomen verotuskäytännöissä pienenevät ajan oloon, joten siihen perustuva lauttaliikenne tullee pienenemään tulevaisuudessa rakennettiin tunnelia tai ei.
Tämänkin asenteen huomaa siitä, että suurimmat varustamot reitillä ovat luopumassa pienistä pikalaivoistaan, ja korvaa ne suurilla autolautoilla, jotka ylittävät Suomenlahden 2 tunnissa, joissa on täydelliset ostos- ja ruokailumahdllisuudet.
Tuo käsitys on väärä. Ensinnäkin pieniä pikalaivoja operoivat pääosin eri yritykset (Linda line, Superseacat, NJL ja Tallink) kuin suuria autolauttoja (Viking line, Tallink, Eckerö line). Toisekseen, noilla kahden tunnin isoilla lautoilla korvataan kai enneminkin niitä vanhoja, alun perin muuntyyppiseen liikenteeseen (Suomen ja Ruotsin välille) tarkoitettuja hitaita lauttoja. Toki esimerkiksi Tallink on panostanut myös tuohon biletoimintaan, mutta ainakaan minun tietääkseni yhtään pika-alusta ei olla korvattu muulla alustyypillä (ainakaan vielä).
Tuolla välillä on hyvin erilaisia kuljetustarpeita. Esimerkiksi:
- bisnes-/työmatkailu
- lomamatkailu Baltiaan (auton kanssa tai ilman)
- hupiristeilyt
- rahtiliikenne
Yksikään alustyyppi ei pysty palvelemaan kaikkia tarpeita parhaalla mahdollisella tavalla, siksi tuolla välillä kulkee erilaisia aluksia. Lisäksi eri yhtiöt ovat selvästi painostaneet eri asiakasryhmiin, Lindan aluksille ei oteta autoja tai rahtia ja Eckerö ei ole käsittääkseni edes pyrkimässä nopeiden lauttojen markkinoille.
Sekä pika-aluksilla että hitailla aluksilla on hankaluutensa. Nopeilla lautoilla ongelman muodostavat lähinnä sääolosuhteet. Kova merenkäynti estää niiden operoinnin, samoin jää. Vastaavasti suuremmat lautat ovat turhan hitaita tuolle välille (niiden kannalta, jotka vain haluavat lahden yli).
Uudet kahden tunnin alukset sijoittuvat tavallaan noiden alustyyppien puoliväliin mahdollistaen rahdin kuljetuksen luotettavasti (säästä ja vuodenajasta riippumatta) mutta ollen silti riittävän nopeita kilpaillakseen pika-alustenkin kanssa. Voidaan perustellusti sanoa, että nuo uudet kahden tunnin alukset ovat varsinaisesti ensimmäiset, jotka on alun perin tarkoitettu Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen.
Kari