Muistaakseni Hesarissa oli taannoin juttu, että noin 10 000 ihmistä käy viikoittain Virosta töissä pääkaupunkiseudulla. Mikäli välille rakennetaan tunneli ja matkustusaika on kohtuullinen niin veikkaan, että suurin osa alkaa käymään töissä Virosta käsin.
Tuskin näin tulee tapahtumaan. Merkittävä osa noista viikkotöissä käyvistä ei nimittäin asu Tallinnassa (ainakaan keskustassa), eikä ne työkeikat täällä useimmiten satu Rautatieasemalle. Matkustusajat ja kustannukset muodostuvat siten kohtuuttomiksi. Toisekseen sillä aikavälillä, jolla tuota tunnelia rakennettaisiiin palkkaerot Suomen ja Viron väillä tulevat pienenemään, joten nykyisen kaltainen työmatkailu tulee vähenemään. Ja kimppa-asuminen Helsingissä kilpailee varsin hyvin kymmenien eurojen lipun hinnan kanssa (esim. 20 euroa/suunta tekee 800 euroa/kk)
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö työmatkailua tulisi olemaan, mutta luultavasti se on hyvin erityyppistä kuin nykyisin, joten nykyisiä lukuja ei sinänsä voi soveltaa.
Nykyistä matkustamista tutkimalla voidaan toki arvioida junaliikenteen vetovoimaa, tekemällä vaikka matkustajakyselyitä Anteron esittämällä tavalla. Tällaisen selvityksen jälkeen voitaisiin ehkä jotain älykästä asiasta sanoa. Tosin sittenkin on vaikeaa ennustaa niitä matkustajavirtoja, jotka eivät nykyisin kulje väliä syystä tai toisesta. Joka tapauksessa on selvää, että nykyisiin karkeisiin lukemiin ja omiin subjektiivisiin käsityksiin lauttaliikenteen matkustajista ja toimintaperiaatteista ei voida perustaa paljoakaan.
Tämän mittaisessa hankkeessa pitäisi pystyä arvioimaan myös kaupunkien rakenteellisia muutoksia ja toimintaympäristön kehittymistä. Rail Baltican rakentaminen olisi jo niin iso mullistus, että nykyiset virrat muuttuisivat todella merkittävästi. Ja lisäksi on vielä se musta hevonen, eli Venäjä, josta on vaikeaa sanoa mitään varmaa.
Antero kaipasi keskustelua hankkeen kannattavuudesta. Sitä kaipaisin minäkin. Mutta ehkäpä sen puute johtuu siitä, ettei kenelläkään ole sellaiseen keskusteluun eväitä nykyisellään.
Toisaalta, nythän ei onneksi tarvitsekaan arvioida muuta kuin se, onko hankkeen tutkiminen kannattavaa. Omasta mielestäni on jo pelkästään siksi, että on Suomen intresseissä lähestyä Eurooppaa ja Viron intresseissä lähestyä Pohjoismaita. Lisäksi Helsingin ja Tallinnan vetovoima ja strateginen asema kasvavat merkittävästi, mikäli tunneli rakennetaan. Ja kukaan ei tässä vaiheessa ole esiittänyt mitään vakuuttavaa perustetta sille, että hanke olisi toteuttamiskelvoton (tai edes kannattamaton).
Kari