- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Pasilan ja Huopalahden välillä kaupunkiradalla on nyt keskimäärin 5 min vuoroväli, samoin Pasilasta Tikkurilaan. Eli pelkästään kaupunkiradoilla on junia 2½ min välein. Lisäksi ESU-junat keskimäärin vartin välein, sama ruuhka-aikaan HRZ-junilla, joiden lisäksi yksittäisiä lisäjunia (ja Y-juna) ruuhka-aikaan. Säännöllistä lähiliikennettä on siis 30-32 junaa tunnissa suuntaansa, eli noin kahden minuutin välein. Nopeudella 160 km/h tunnelissa tämä ei tule missään nimessä kysymykseen.Kysyisin muuten asiasta jotain tietäviltä, onko ajatus pisaran korvaamisesta Tallinnantunnelilla realistinen. Millainen vuoroväli paikallisjunilla on, etenkin ruuhka-aikaan? Mahtuisivatko kaikki paikallisjunat (ja kaukojunat) Tallinnantunneliin? Jos eivät, mahtuisivatko ne kaikki joko pisaraan tai Tallinnantunneliin? Onko kaavoitustilanne sellainen, että Helsingin Eurooppa-asema voitaisiin louhia Rautatieaseman alle?
Jos rakennetaan kaupunkirataliikennettä varten Pisara, voidaan Helsingin päärautatieasemalle jäävät noin 8 junaa tunnissa (nykytilanne) tai osa niistä ajaa Tallinnaan. Uskoisin, että viiden minuutin suojaväli riittää. Jos vain taajamajunamaiset YRZ-junat ajetaan Tallinnaan, kuten pidän järkevänä, on Tallinnan taajamajunaliikenteessä siis 3-4 junaa tunnissa, eli juna 15-20 minuutin välein. Jos taajamajunien pääteasemat ovat Y:llä Karjaan sijasta Hanko ja Turku (tai jopa Uusikaupunki), Z:llä Lahden sijaan Kouvola (ja edelleen Kotkan satamaan sekä Imatralle) ja R:llä Riihimäen sijaan Tampere, saadaan kansainvälistä InterRegio-tyyppistä liikennettä koko Etelä-Suomeen.