Mutta ehkä Tallinna-Puola-Berliini yhteyys voisi saada pietarista matkustajia jos se olisi kunnossa. Pietarista on lyhyempi matka suoraan Tallinnaan tai Pihkovan kautta Riikaan kuin Helsingin kautta.
Matka voi olla lyhyempi, mutta rata on huonossa kunnossa. Aikaetäisyytenä matka Helsingin kautta olisi tunnelin kanssa kohta lyhyempi. Matkalla olisi myös merkittävä lentokenttä, joka on käsitykseni mukaan olennaisesti muakavampi käyttää kuin Pulkovo. Venäjän ja Viron huonot välit ovat kansallisen tason kysymys, joten pelkkä Pietarin kaupungin tahto ei välttämättä riitä suoralle yhteydelle.
Pietarin ja Tallinnan välisen yhteyden kanssa investointirahoista kilpailisi myös jo mainittu suorempi yhteys Minskiin. Tällä hetkellä viisumeja myönnetään puolin ja toisin nihkeästi. Venäjällä infrastruktuuriin panostetaan toistaiseksi kaikin puolin kovin vähän. Siksi suhtaudun toistaiseksi varauksella ajatuksiin suorista nopeista junayhteyksistä Venäjältä Eurooppaan. Tässäkin asiassa linja voi kyllä muuttua nopeastikin.
Seudullisen kehityksen kannalta olisi kyllä suotavaa yhdistää Tallinna ja Pietari myös suoraan.
Ns rikkaita tai edes ostovoimaltaan edes keskiluokkaisia ihmisiä voidaan laskea Pietarissa ja alueen suurimmissa kaupungeissa asuvan suurin piirten saman verran kuin Helsingin 09-suuntanumeroalueella.
Tälle laskelmalle näkisin vielä mielelläni jotkin perustelut. Lisäksi haluaisin nähdä ennusteen, jossa on otettu huomioon myös Venäjän odotettavissa oleva taloudellinen kasvu seuraavien 10-20 vuoden aikana. Kummasti tuntuu löytyvän Pietarista palveluita maksukykyisille, kun siellä käy. Toki eniten mainostetut palvelut on kohdistettu kapealle eliitille, mutta paikalliselle keskiluokallekin tuntuu olevan tarjolla runsaasti kulutusmahdollisuuksia.
Eli se lisäys mitä pietarilaiset toisivat matkustustreitille ei olisi kuin toisen Helsingin verran.
Tallinnan tunnelin kannalta olennaista on myös tavaraliikenne. Tavaraa kulkee jo nyt Suomen kautta suuret määrät, vaikka reitti ei ole suorin mahdollinen. Valko-Venäjän reitti on toistaiseksi epäluotettavampi ja käytännössä hitaampi poliittisista syistä. Viron kautta ei kannata kulkea poliittisista syistä eikä siellä tieverkkokaan ole kummoinen. Junia sentään kulkee jonkin verran. Suorien merikuljetusten osuus on varmasti kasvava, mutta kokoaismäärän trendi on myös voimakkaasti kasvava. Suora merikuljetus ei myöskään olisi junaa nopeampi.
Tässä olisi siis tilaisuus, joka ei kestä ikuisesti. 20 vuoden päästä on luultavasti jo liian myöhäistä ja virrat tosiaan ohjautuvat kokonaisuudessaan suorinta tietä.
Neuvostoliiton hajoamisesta on jo 20 vuotta mutta mitään merkkejä viisumipoliiikan helpottumiselle saatika edes viisumivapaudelle ei ole näkynyt Venäjän ja sen kyljessä olevan Valko-Venäjän osalta, vaan oikeastaan se on vain kiristynyt mitä tulee suomalaisten kohtelun asiassa.
Viisumipolitiikka on yleensä vastavuoroista. EU ei ymmärrettävästi tällä hetkellä halua luopua viisumeista. Tulevaisuutta pohdittaessa on kuitenkin punnittava laajasti eri skenaarioita. Niin vain taisi Väyrysen Paavon väitöskirjakin sisältää oletuksen ikuisesta Neuvostoliitosta. Eipä se enää niin ikuiselta näytäkään kuin vaikkapa vielä 80-luvulla.