- Liittynyt
- 3 Huhtikuu 2008
- Viestit
- 121
Tuo näyttää kyllä äkkiseltään täysin järjettömältä rakennelmalta. Helsingissähän rakennetaan nytkin vastaavia toimintoja meren rantaan täyttömaalle satamilta vapautuneisiin paikkoihin, ja niissä sentään hotellit yms. ovat lähellä keskustaa. Ilmeisesti edes louhimisesta syntyvän kiven dumppaukseen keinosaarta ei tarvita, koska tavaralle on kysyntää rakentamisessa riittämiin muutenkin. Junavarikoksi saari olisi poskettoman kallis vaikka nousut ja laskut olisikin mahdollista rakentaa rataa. Rahtilentokenttää varten pitäisi saarella olla pituutta pari kolme kilometriä. Pula maasta ei taida Suomessa olla ihan sitä luokkaa, että tuollaista kannattaisi ruveta virittämään.
Kivilouhe voidaan toki myydä, ymmärtääkseni siitä on Baltiassa jonkin verran pulaa.
Mutta ei tämä keinosaariajatus ole aivan utooppinen sekään, ja ajatusleikkinä lystikäs. Suomenlahti on monin paikoin erittäin matala sillä kohdin, mihin tunnelia olisi tarkoitus vetää. Joku kai laski, että kivilouhetta riittäisi parille neliökilometrille, riippuen tietysti siitä, mihin kohtaa se läjitettäisiin. Keinosaaren rakentaminen nopeuttaisi rakentamisprosessia ja alentaisi siten kustannuksia, ja on kuviteltavissa monenlaisia tapoja käyttää niitä. Junavarikko kuulostaa kummalliselta, mutta esimerkiksi Japanissa on rakennettu useampia lentokenttiä merelle, muun muassa siksi, että elinkeinoelämä on tarvinnut ympärivuorokautista rahtiliikenneyhteyttä. Tällaista ei voi maalle rakentaa lentomelun vuoksi, ja päätellen jo siitä, kuinka vaikeaa on löytää Malmin toiminnot korvaava pienkonekenttä, voin vain kuvitella, millainen rumba Helsingin kakkoskentän sijoittamisesta tulisi, kun melualueelle jäävä asuijaimisto nousisi barrikaadeille. Etuna olisi sekin, että merkittävä osa liikenneinfrasta olisi jo rakennettu, koska rautatietunneli kulkisi kentän alta. Sama tietysti koskisi laivaliikenteen terminaalia. Näiden toimintojen yhdistäminen ei olisi edes kovin vaikeaa.