- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Tulipa tästä kiihkeä keskustelu.
Niin pitikin.
Oli tai ei, en ole myöskään vakuuttunut siitä, että junayhtiön perustaminen olisi varsinaisesti raideleveydestä kiinni. Kuvittelisin uuden junayhtiön tilaavan joka tapauksessa uusia junia, koska vanhojen yhteentoimivuus meikäläisessä sähköjärjestelmässä yms. sulkisi kaiketi pois useimmat käytetyt tuontitavarat.
Jos Baltiassa vaikkapa Puolan ja Liettuan painostuksesta haluttaisiin Rail Baltica 1435 mm leveänä, on Suomella aikamoinen työ saada mieli muuttumaan. Suomesta pitäisi yrittää vaikuttaa jo Rail Balticaan niin, että rata saadaan leveämmäksi ja yhtiö tilaisi sopivia vaunuja. Jos VR olisi osakkaana, sen pitäisi saada yhtiössä paljon valtaa, ja Baltian maiden rautatieyhtiöt tuntien, tämä olisikin luultavasti mahdollista.
Se, että tunneli varustettaisiin vähintäänkin 1524 mm:n kiskolla, on perusteltua Helsingin lähiliikenteen vuoksi, joka siis päätyisi Tallinnaan. Se on perusteltua myös siksi, että tämä mahdollistaisi myös junien jatkamisen vanhaa linjausta pitkin Tarttoon ja siitä eteenpäin aina Riikaan asti.
En ehdottomasti haluaisi sulkea tunnelia suomalais-venäläiseltä raideleveydeltä. Suomesta Tallinnaan ja muualle Eestiin, sekä jopa Riikaan (mieluummin Pärnun kautta) voi ja pitääkin liikennöidä leveällä.