- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Laskeskelin aikoinaan että pendelöinti n 80-90 km päästä työpaikalle maksaisi n 600 €/kk autolla, ja siihen sisältyisi kaikki,eli perheeseen olisi jouduttu ostamaan toinen auto, jouduttu maksamaan verot ja vakuutukset (nollabonuksilla) jne. Auto ei olisi ollut mikään vanha romu vaan jokin uudehko pienemmän keskiluokan dieselauto jota olisi vaihdettu n 4 vuoden välein. Bussilla pendelöinti olisi tullut maksamaan n 540 € kaiken kaikkiaan (pikavuorolla 70 km + Helsingin sisäinen lippu ulkopaikkakuntalaisille). Sellaisella perheellä jolla on jo ennestään 2 autoa ja vakuutusten bonukset 70% kummallakin, niin pendelöinti autolla olisi halvempaa kuin bussilla kulkeminen. Lisäksi verovähennykset vaikuttavat kokonaiskustannuksiin, mutta sitä ei nyt tässä vertailussa oteta huomioon.Mutta millä perustein väität autoilun todellisia kustannuksia joukkoliikennependelöintiä halvemmaksi? Tunnin pendelöintiautoilu tarkoittaa 160 km päivässä, 32.000 km/vuosi. Sellainen ei onnistu ostamalla 1000 euron käytetty auto, jota ei koskaan huolleta. Jos laskee rehellisesti kaikki autoilun kulut, en usko pääsevän millään alle joukkoliikenteen hinnan.
Jos sovitaan että kuukausikortti Tallinnasta Helsinkiin saa maksaa 600 €, eli se minkä laskin että pendelöinti autolla maksaisi 90 km päästä, ja sillä hinnalla moni varmaan harkitsisi tulla joka aamu Tallinnasta töihin tänne tai päinvastoin. Jos olettaa hieman ylioptimistisesti että Tallinnan ja Helsingin välillä pendelöi 100.000 henkeä niin he ostaisivat jokainen 600 Euron kuukausikortin 11 kuukaudelle vuodessa. Se tekisi lipputuloiksi tunnelijunan operaattorille 660 miljoonaa €/vuosi, joka kuulostaa aika hyvältä. Mutta jos pendelöihjiä onkin sitten vain 40.000 niin lipputuloja tulisi vain 250 miljoonaa €/vuosi. Silloin tunneli tarvitsisi muita matkustajia aika paljon, sekä rahtia kuljetettavakseen että se tulisi kannattavaksi. Jos lippujen hinta nousisi vielä enemmän tuosta 600 €:sta/kk niin se vähentäisi pendelöinnin houkuttavuutta.Mutta autoilun hinta voisikin olla kiintoisa verrokkihinta sille, mitä ”Tallinnan metrolla” matkustaminen saisi maksaa. Sillä faktaa on, että Helsinkiin suuntautuu runsaasti autopendelöintiä, joka osoittaa, että pendelöinnin hinnaksi siedetään jopa autoilun kustannus. Siinä mielessä on väärä lähtökohta arvioida Tallinnan metron lipunhintaa laivojen perusteella. Ja joka tapauksessa, Tallinnan metrolla pendelöivä säästää Suomen puolen majoituskulut. On sama, maksaako ne itse vai työnantaja, sillä kulu se on joka tapauksessa ja viime kädessä maksutapa on vain verobyrokratiaa.
---------- Viesti lisätty kello 9:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:41 ----------
Tämä on siis nykytilanne, kun palkat Virossa ovat noin puolet pienemmät kuin Suomessa, ja päivittäistä pendelöintimahdollisuutta ei ole. Mutta jos se mahdollisuus tulee, niin hinnat nousevat sielläkin.Eivätkös kohdat a) ja b) pidä paikkaansa tällä hetkellä? Käsittääkseni Tallinnassa nimenomaan asuu edullisemmin kuin Helsingissä, varsinkin suhteessa asumisen tasoon. Lisäksi tarjolla on keskiaikainen hansakaupunkimiljöö, tasokkaita mutta edullisia ruokapaikkoja yms. kaikkea kivaa tekemistä vapaa-ajalle.
Jos minun työpaikkani olisi Helsingissä ja asumisvaihtoehtoja olisi a) kalliilla vanhassa huonossa asunnossa Helsingin kantakaupungissa, b) edullisemmin Nurmijärvellä omakotitalossa tai c) edullisemmin Tallinnan keskustassa uudessa luksustasoisessa kerrostalossa, niin kyllä aika vahvasti saattaisi vaaka kallistua vaihtoehdon c) puoleen, jos nopea junayhteys olisi tarjolla. Tallinna on varsin viehättävä kaupunki, ja ainakin toistaiseksi hintataso on kohtuullinen (vaikka saattaakin olla nousussa). Lisäksi verotus on varsin kohtuullista.
On mahdollista että jos Viro säilyttää ikuisesti nykyiset veronsa, eli tasaprosenttiveron, on pieni vaara että Helsingin seudulta muuttaisivat kaikki varakkaat Tallinnaan jos pendelöinti olis helppoa. Jokainen voi kuvitella mitä se merkitsisi Helsingin seudun kuntien taloudelle jos n 100.000 varakasta muuttaa pois. Jäisi verotulot saamatta.
No ei maalata piruja seinille. jos tunneli toteutuisi niin monet vähemmänkin varakkaat hyötyisivät siitä. Esim minä saattaisin käydä hammaslääkärissä Tallinnassa koska täkäläiset veloitukset ovat niin suolaisia. Eli kaikenlaiset asiointi- ja huvimatkat ja ehkä terveydenhoiton painottuvat matkat lisääntyisivät.
t. Rainer
---------- Viesti lisätty kello 9:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 9:51 ----------
Tässä varmaankin tarkoitetaan Läntisen viertotien Töölön tullia ja Itäisen viertotien Hämeen tullia? Kummatkin portinpielet ovat yhä edelleen olemassa suurin piirtein niiden viimeisillä sijoillaan. Ei ihan oikeissa kohdissa, mutta lähellä.
Olisikohan tarkoittanut sitä keskiajasta asti johonkin 1800-luvun puoliväliin asti yleisesti Euroopassa vallinnutta käytäntöä, että kaupunkien sisällä asuvat käsityöläiset ja porvarit olivat etuoikeutettuja käymään kauppaa ilman verorasitteita ja maalaiset joutuivat maksamaan veroa siitä että tulivat pitkiä matkoja kaupunkeihin myyymään tuotteitaan ja että heille kaupankäynti muualla oli kiellettyä.
t. Rainer