Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Matalalentävää venepikaratikkaa kannattaisi myös selvittää. Maalla tuo kulkisi ratikka ja junakiskoilla, rannan lähellä sitä ajetaan kuin venettä ja sitten kun päästään ajomerelle, vene alkaa lentää viiden metrin korkeudessa.
Kaasuputken tapaista putkea voisi käyttää henkilöliikenteessä. Kolmessa Bond-elokuvassa toiminut jo
Yes! Eikös tuollainen kaasuputki kestä aika tavalla painetta, joten kaitpa se tyhjiönkin kestää? Siispä pumpattakoon putkista ilma pois ja otettakoon käyttöön magneettilevitaatio, jolloin voidaan käyttää todella suuria nopeuksia.
Tämä saattaa olla lähempänä kuin kuvitellaankaan. Nyt on nimittäin löydetty jo valoa nopeammin kulkenut hiukkanen: http://press.web.cern.ch/press/PressReleases/Releases2011/PR19.11E.html –– tosin riittävän energianlähteen ja muistikapasiteetin keksiminen materian hajottamiseksi alkutekijöihinsä ja kokoamiseksi toisessa paikassa ottanee oman aikansaUnohtakaa valaat ja sukellusveneet. Joku nimekäs suomalainen arkkitehtitoimisto varmasti voisi hahmotella Star Trek -tyylisen teleportteriterminaalin. Ihanteellinen olisi esimerkiksi suurehkoon dramaattisen muotoiseen luolaan sijoitettu maanalainen terminaali. Sieltä pääsisi silmänräpäyksessä Tallinnaan ja Laajasaloon, ja Helsinki C:n lipunmyyntihalliin ostamaan VR:n lippuja. Nokialta on vapautumassa semmoinen määrä suomalaista insinöörijärkeä, että yhden teleportterin toteuttaminen ei voi heiltä kovin kauan kestää.
Tämä saattaa olla lähempänä kuin kuvitellaankaan. Nyt on nimittäin löydetty jo valoa nopeammin kulkenut hiukkanen:
Niin, olisihan se ihan hirveän hidasta, jos teleportaatio Helsingistä Tallinnaan tapahtuisi vain 1/10 valonnopeudella.
Mihin tarvitaan teleportaatiota
Juu, ei riitä. Pitää olla vähintään 1,2cNiin, olisihan se ihan hirveän hidasta, jos teleportaatio Helsingistä Tallinnaan tapahtuisi vain 1/10 valonnopeudella.
Tämä olisikin kiintoisa mahdollisuus. Harmi vain, että maanpäällisetkin maglevit taitavat kustantaa enemmän kuin pahimatkaan arviot Tallinnan tunnelin hinnasta. Siitä huolimatta, että maglev on kaupallisesti toimiva teknologia, eikä edes kovin monimutkainen.Mä haluaisin nähdä tuolle matkustajamääräennusteen: "Mennäänkö Tallinnaan vai Kallioon kaljalle?" "Tallinnaan, on vähän kiire."
Eli jos tästä päättelee, että tarvitaan vain kaksi, ei kolme reikää, ja raide on vain hieman vaativampi kuin laippapyörärata, niin varsinainen lisäkustannus kohdistuisi vain kalustoon. Mutta sen tarve on paljon vähäisempi kuin perinteisenä junana. Kenties tässä voisikin olla ideaa?