Juna ajaa sähköllä, jota voi tuottaa millä hyvänsä tavalla. Ja hyvällä hyötysuhteella. Lentokone tarvitsee fossiilista polttoainetta. Hyötysuhteesta en osaa sanoa. Pitäisin aika lailla selviönä, että junamatkustus pitkilläkin matkoilla on ekologisempaa kuin lentomatkustus. Mutta toki on silläkin hiilijalanjälkensä ja muut vaikutuksensa.
Sitäpaitsi ei kai perinteinen makuuvaunu ole ainoa mahdollisuus? Toki varmaan mukavin. Mutta voisin kuvitella, että kun ihmiset suostuvat mannertenvälisillä lennoilla nukkumaan ahtaissa penkeissä jopa esim. 14 tuntia (kokemusta on sen verran että suunnilleen tiedän miltä se tuntuu...) tai pidempään, niin periaatteessa saman pitäisi onnistua junassa, joka sitäpaitsi kulkee tasaisesti eikä ikinä joudu turbulenssiin kesken unien.
Sähköä ei mitenkään välttämättä tuoteta hyvällä hyötysuhteella, lauhdevoimaloissa yleensä ~40 %. Tämä yhdistettynä sähkönsiirtoverkon ja sähkömoottorin hyötysuhteisiin (~90 %) antaa kokonaishyötysuhteeksi ~35 %, eli aika lähellä esimerkiksi henkilöauton moottorin hyötysuhdetta. Ottamalla huomioon, että junan lämmittäminen hoidetaan suoralla sähköllä, kun taas esim henkilöautoissa voidaan käyttää moottorin hukkalämpöä, pääsee henkilöauto jopa parempaan kokonaishyötysuhteeseen. Toki sähköä on huomattavasti helpompi tuottaa uusiutuvilla (tuuli, vesi, aurinko, biomassa), ja monesti lämpö saadaan talteen talojen lämmittämiseen, jolloin vertailu ei ole näin yksinkertainen. Ja junan liikettä haittaavat vastukset matkustajaa kohti ovat huomattavasti henkilöautoja tai lentokoneita pienemmät.
Ja mikäli vaihtoehtona on nukkua 14 tuntia junan penkeillä, tai päästä 3 tunnissa lentäen perille, ei kukaan valitse ensimmäistä vaihtoehtoa, ainakaan niin kauan kuin lentämisen hinta on lähelläkään nykistä tasoa. Muistelen nykyaikaisten lentokoneiden kuluttavan lentopetrolia matkustajaa kohti ~3 l/100km, jolloin edestakainen reissu Eurooppaan vie petrolia vähintään 60 l/matkustaja, eli aika paljon. Lentokonevalmistajat toki tähtäävät tämän lukeman merkittävään pienentämiseen. Jotain mittakaavaa suomalaisen lentoliikenteen energiankulutukseen antaa mielestäni väite, että mikäli suomalaiset noudattaisivat autoillessaan nopeusrajoituksia, putoaisi liikenteen päästöt enemmän, kuin suomalaisten lennoillaan aiheuttamat päästöt ovat kokonaisuudessaan.