Viisaammat varmaan voivat listata tarkemmin, mutta kyllä maailmalla on esimerkkejä, jotka osoittavat, että aktiivisella rautatiepolitiikalla on vaikutusta, jos sitä tehdään. Suomen ja VR:n yhdessä valitsema passivismilinja ei ole mikään ainoa mahdollinen kehityskulku.
On ihan menestyviä länsimaita, joissa tavaraliikenteessä palvellaan myös pienasiakkaita, samoin ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin asti, niin kulkee myös postijunia. Jättimäinen Venäjän rautatiejärjestelmä suostuu toimittamaan pohjoiskarjalaiselle yritykselle silloin tällöin muutaman vaunullisen raaka-ainetta tuhansien kilometrien päästä Niiralaan, mutta siitä eteenpäin ei olisi suomalaista operaattoria huvittanut ajaa loppumatkaa yrityksen raiteelle. Versowood olisi halunnut jatkossakin sahatavaralleen junakyytiä, mutta VR nosti hinnat tahallaan pilviin. Elijärven kuljetuksissa VR ei muka pärjännyt, vaikka rata kulkee perille asti. Joustamaton ja useita työntekijöitä pieniinkin vaihtotöihin vaativa toimintarakenne on karsinut puutavaraterminaaleja. Parhaillaan on ollut mediassakin tapaus Kouvola, jossa puolestaan vientiyrityksen vaihtotöitä viivytellään päiväkausia.
Näiden ja lukuisien muiden esimerkkien jälkeen ei voi sanoa, että tavarajunaliikenteen kuihtuminen pelkän kokojunabulkin kuljettajaksi olisi pelkkä luonnonlaki, jolle ei voi mitään.
On ihan menestyviä länsimaita, joissa tavaraliikenteessä palvellaan myös pienasiakkaita, samoin ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin asti, niin kulkee myös postijunia. Jättimäinen Venäjän rautatiejärjestelmä suostuu toimittamaan pohjoiskarjalaiselle yritykselle silloin tällöin muutaman vaunullisen raaka-ainetta tuhansien kilometrien päästä Niiralaan, mutta siitä eteenpäin ei olisi suomalaista operaattoria huvittanut ajaa loppumatkaa yrityksen raiteelle. Versowood olisi halunnut jatkossakin sahatavaralleen junakyytiä, mutta VR nosti hinnat tahallaan pilviin. Elijärven kuljetuksissa VR ei muka pärjännyt, vaikka rata kulkee perille asti. Joustamaton ja useita työntekijöitä pieniinkin vaihtotöihin vaativa toimintarakenne on karsinut puutavaraterminaaleja. Parhaillaan on ollut mediassakin tapaus Kouvola, jossa puolestaan vientiyrityksen vaihtotöitä viivytellään päiväkausia.
Näiden ja lukuisien muiden esimerkkien jälkeen ei voi sanoa, että tavarajunaliikenteen kuihtuminen pelkän kokojunabulkin kuljettajaksi olisi pelkkä luonnonlaki, jolle ei voi mitään.