Pientä realismia nyt mukaan. Tallinnaan ei lähdetä Helsingistä pohjoiseen, kun Tallinna on Helsingin eteläpuolella. Tässä on yhden Helsingin alle tulevan tunnelin kanssa itketty, miten ei ratojen kapasiteetti riitä missään. Onko se totta vai ei on toinen tarina. Mutta määrältään Riihimäen pendelöintiä vastaavan palvelun järjestäminen lisää lähtemään Helsingin asemalta pohjoiseen ei mene sinne sekaan noin vain sillä selityksellä, että Leppävaarasta länteen voisi rakentaa 2 raidetta lisää.
Ja edelleen, tässä ollaan päivittäisen työmatkailun kipurajalla. Päivittäinen matkustaminen on mahdollista, kun yhden suunnan bruttoaika on vähän päälle tunnin. Jos pidempi, niin homma tyrehtyy. Vuorokauden tuntimäärä ei lisäänny sillä, että puolen tunnin lisälenkki näyttä kannattavalta, koska se alentaa jonkin määrän rakentamiskustannuksia.
Kysymys on siitä, miten on tehtävissä päivittäisen pendelöinnin mahdollistava ratkaisu Helsingin ja Tallinnan välille. Muita ratkaisuja ei kannata pohtia, koska muilla ratkaisuilla ei ole tarvetta. Ne muut ratkaisut ovat olemassa jo.
Antero