Olisit kokeillut halua tällä samaisella sivulla. Tuollahan se on ylinnä.
Katsos vain!
En osannut kuvitellakaan, että 46 sivusta juuri viimeisellä olisi relevanttia luettavaa. Olen kyllä lukenut vuosien varrella (lähes) kaikki ketjun viestit. Tämä Naissaari-vaihtoehto tuli omakohtaisen mietinnän kohteeksi vasta viimeisten joukossa.
Sikäli, kun tunnelirakentaminen on sen hintaista, mitä se on, voi Porkkala olla ihan hyväkin vaihtoehto. Mutta sitä en ymmärrä, miksi Piritaan? Eikö kannattaisi myös tutkia Porkkala-Naissaar ja sieltä toinen tunneli Koplin satamaradan "kuiluun" vaikkapa suoraan Tallinnan aseman alle? Bonuksena Naissaaresta voi milloin tahansa kehittää asuinalueeksi, osaksi suurkaupunkia/suurkaupunkeja.
Kun katsoo nykyistä Suomen junaverkkoa, niin luentevinta olisi rakentaa rata Porkkalaan Jorvaksen aseman tienovilta. Jorvakseen kestää Helsingin keskustasta nopeimmillaan 36 min. Tuo olisi aivan liikaa väärään suuntaa. Jollen väärin muistele, niin esillä ollut huomattavasti nopeampi aika perustuisi Turku-Helsinki-oikoradan rakentamiseen. Ihmettelen vain mihin sellainen saataisiin reaalipoliittisesti rakennettua, jotta siitä oikeasti saisi mainittavaa nopeushyötyä. Valtion mailta pitäisi löytyä vähintäänkin megaluokan liuskekaasuesiintymä, että lähdettäisiin poraamaan länsimetron rinnalle uutta putkea, joka mahdollistaisi nopean yhteyden Porkkalaan ja sieltä sitten tunnelia pitkin Tallinnaan. Siis tuo tunneli vaadittaisiin, jotta nopeusero suoraan tunnelin linjaukseen nähden saataisiin pienehköksi. Toisaalta eihän tällaisella linjauksella mitään säästöjä saataisi. Siitä päädyin ehdotukseeni Pasila-Naissaari.
Siltaa tunnelin sijaan Naissaaresta ehdotin puolestani sillä, että se olisi todennäköisesti tunnelia halvempi ratkaisu. Naissaaren ja Koplin niemen väli on matalaa ja vaikkakin mutaista, niin ymmärtääkseni vedenalaisia ja päällisiäkin kalliokumpareita löytyy, joille perustaa pilarit, joten ei pitäisi olla erityisen kallista siltarakentamista. Raippaluodon kilometrin mittainen silta maksoi aikoinaan 25 Meuroa. Varmaan maksaisi nykyään jotain muuta, mutta ehkä jotain suuntaa tuosta saa. Tunnelirakentamisen puolestaan sanotaan olevan Viron päässä paljon kalliimpaa kuin Suomen kallioperässä, joten se ja matkustusmukavuus puhuisivat sillan puolesta (varsinkin mikäli Naissaaresta tulisi uusi suosittu asuinalue, jolloin sillalle tulisi luonnollisesti myös tie ja keveynliikenteen väylä).
Piritan vaihtoehdon puolesta puhunee se, että jos EU saadaan käytännössä kustantamaan hanke, niin rakennetaan samalla uusi rata suoraan Etelään. Tällöin tosin tarvitaan uusi juna-asema vähän sivuun Tallinnan keskustasta. Eipä tuo välttämättä haitanne virolaisia, sillä mahtuisihan sinne hyvin pysäköintipaikkoja. Suomalaisista voisi olla hieman tylsää, kun joutuisi ottamaan erillisen kyydin keskustaan kun parkkipaikalla ei ole odottamassa omaa autoa.