Joukkoliikenteen kapasiteetissa on varaa kasvulle.
Niillä linjoilla, joilla kapasiteetti on jo lopussa
ei ole. Vai aloitetaanko matkustajien kujettaminen kulkuneuvojen katoilla?
Ja joukkoliikenteen verkko on kattava, vaikka paikoin ei kovin laadukas tai nopea.
Jo pelkästään poikittaisliikenteen osalta linjasto on täysi vitsi, ei todellakaan kattava.
Täytyy miettiä, mikä on todellinen realistinen määrä kuinka paljon joukkoliikenteen käyttöosuutta voi kasvattaa. Se ei ole paljoa.
Joukkoliikenteen käyttöä voidaan kasvattaa juuri niin paljon kuin halutaan. Tarvittaessa voidaan keinona käyttää jopa autoilun rajoittamista eri alueilla.
Ja se on ennestään korkea.
Pelkästään Ruotsiin verrattuna joukkoliikenteen markkinaosuus on säälittävällä tasolla. Joukkoliikenteen käytto on pääkaupunkiseudulla kasvanut viimevuosina vain marginaalisesti, pääosin ainoastaan uusien asuinalueiden vuoksi.
Ei ole perusteita vain joukkoliikenteen kehittämiseen siten ettei autoväyliin enää panosteta.
Heh heh. Milloin ikinä suomessa jokin tie/autoiluhanke olisi jäänyt tekemättä, "kun kaikki rahat menivät joukkoliikenteeseen".
Voin vastata: Ei koskaan. Autoiluhankkeisiin löytyy aina rahaa, perusteluiksi riittää pelkkä akuankkalaskukaavan ajansäästö.
Toisekseen, miksi autokaupunkiunelmaan pitää ylipäätään panostaa yhtään mitään? Normaaleissa kaupungeissa suunta on nimenomaan ollut autojen aiheuttaman haitan vähentäminen.
Helsinki-väylä on oikea ratkaisu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Riippuu keneltä kysytään. Valtaosa lienee Smith-Polvis -hengen mukaista autokaupunki"unelmaa" vastaan.
Se merkittävästi nopeuttaa niin yksityisautoilua kuin joukkoliikennettäkin, Helsingissä että seudulla.
Vai niin, missähän ja miten? Autoväylien rakentaminen ei ole koskaan historiassa vähentönyt autoilua. Mitä enemmän väyliä, sitä enemmän autoja. Ja sen seurauksena enemmän ruuhkia ja vielä sujumattomampaa liikennettä.
Keskustan kävelyalueita voi lisätä runsaasti.
Kyllä, näin voi tehdä ilman yhtäkään tunnelihanketta. Tosin tunnelipiirien jatkuvasti hokeman mantran mukaan kävelyalueita ei voi olla ilman tunneleita. Tosielämässä asia on kuitenkin toisin.
Sekä esim. Mannerheimintietä keskustassa voisi kaventaa ja tehdä siitä esplanadi-tyyppisen kadun.
Kaikkeahan sitä voi kuvitella. Tämänkokoisen sisääntuloväylän liikenne ei kuitenkaan katoa mihinkään kuin taikaiskusta.
No niin, nyt olen saanut hintalapputietoja:
Helsinki-väylä maksanee noin 750 milj. euroa. Tämä sisältää:
i) Keskustatunnelin
ii) Vapaudenkadun Veturitielle saakka
Jos halutaan haara Esplanadille, se lisää kustannuksia noin 45-55 miljoonaa euroa.
Rakentaminen jakautuu 10 vuodelle. Todellinen vuosikustannus on silloin vain noin 75 milj. euroa.
Mistäs Kantokoski keksii tällaisia hintatietoja ilman mitään laskelmia ja lähteitä?
Te spämmäätte tätä viestiketjua, pyydän ylläpitoa poistamaan asiattomat viestit.
Hahaa! :lol: Pitkästä aikaa ihan hyvää huumoria!
Helsinki-väylä ei ole vielä ollut sellaisissa kokouksissa, joista pöytäkirjoja tehdään. Vaan muutamien poliitikkojen ja virkamiehien keskinäisenä uurastuksena.
Eli veliverkoston kabinettikokouksissa.
Ja mitä tulee teidän uskomuksiinne, niin ne eivät ole minulta pois.
Tämä toimii myös käänteisesti.
Takaisin aiheeseen: Autoväylät, kasvava autoliikenne, ratikoiden hitaus..
Eli paluu 1960-luvun autoihanneyhteiskuntaan! Autot tekevät autuaaksi, raitiovanut pitää saada pois, jotta aiheutetaan lisää autoilua ja ruuhkia. Kerrassaan mainiota! Äkkiä retrolasit silmille ja piirtelemään Helsinki täyteen moottoriteitä ja makkarataloja.
Ette taida tietää, että poliitikot ja virkamiehet tekevät yhteistyötä, ja työstävät asioita ennen kuin niitä otetaan missään kokouksissa esille.
Kyseinen toiminta on tiedossa ihan hyvin. Sitä kutsutaan suhmuroinniksi, johon luonnollisesti liittyy poikkeuksetta lahjontaa ja muita näennäisdemokratiaa toteuttavan yhteiskunnan varjopiirteitä.
Ei ole kyse mistään klubeista.
Vaan mistä?
Ja nyt aiheeseen: autoväylät, kasvava liikenne, ratikoiden hitaus.
Taas, ompa kerrassaan ihana aihe! Täytyy oikein hitaasti lausua ja maistella noita sanoja, jotta pääsee tunnelmaan. Voi suorastaan tuntea, kuinka aivotoiminta kiihtyy ja silmät pullistuvat päästä ulos.