Helsinki-väylä - liikenteen uusi tuleminen

Helsinki-väylä ei ole vielä ollut sellaisissa kokouksissa, joista pöytäkirjoja tehdään. Vaan muutamien poliitikkojen ja virkamiehien keskinäisenä uurastuksena.

Eli kehen suunnittelijaan voin ottaa yhteyttä kysyäkseni lisätietoja? Vai suunnitteleeko tämä virkamies sitä työnantajaltaan salassa työajallaan?
 
Ja nyt aiheeseen: autoväylät, kasvava liikenne, ratikoiden hitaus.
Juuri niin: muutetaan moottoriteitä kaduiksi ja kaupunkibulevardeiksi, otetaan käyttöön tietullit, rajoitetaan autoilua ydinkeskustassa ja perustetaan autoton kävelykeskusta. Asetetaan ykkösprioriteetiksi joukkoliikenteen sujuminen, joka merkitsee liikennevaloetuuksia ja omia väyliä ratikka- ja bussiliikenteelle.
 
Joukkoliikenteen kapasiteetissa on varaa kasvulle.

Niillä linjoilla, joilla kapasiteetti on jo lopussa ei ole. Vai aloitetaanko matkustajien kujettaminen kulkuneuvojen katoilla?

Ja joukkoliikenteen verkko on kattava, vaikka paikoin ei kovin laadukas tai nopea.

Jo pelkästään poikittaisliikenteen osalta linjasto on täysi vitsi, ei todellakaan kattava.

Täytyy miettiä, mikä on todellinen realistinen määrä kuinka paljon joukkoliikenteen käyttöosuutta voi kasvattaa. Se ei ole paljoa.
Joukkoliikenteen käyttöä voidaan kasvattaa juuri niin paljon kuin halutaan. Tarvittaessa voidaan keinona käyttää jopa autoilun rajoittamista eri alueilla.

Ja se on ennestään korkea.
Pelkästään Ruotsiin verrattuna joukkoliikenteen markkinaosuus on säälittävällä tasolla. Joukkoliikenteen käytto on pääkaupunkiseudulla kasvanut viimevuosina vain marginaalisesti, pääosin ainoastaan uusien asuinalueiden vuoksi.

Ei ole perusteita vain joukkoliikenteen kehittämiseen siten ettei autoväyliin enää panosteta.

Heh heh. Milloin ikinä suomessa jokin tie/autoiluhanke olisi jäänyt tekemättä, "kun kaikki rahat menivät joukkoliikenteeseen".

Voin vastata: Ei koskaan. Autoiluhankkeisiin löytyy aina rahaa, perusteluiksi riittää pelkkä akuankkalaskukaavan ajansäästö.

Toisekseen, miksi autokaupunkiunelmaan pitää ylipäätään panostaa yhtään mitään? Normaaleissa kaupungeissa suunta on nimenomaan ollut autojen aiheuttaman haitan vähentäminen.

Helsinki-väylä on oikea ratkaisu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
Riippuu keneltä kysytään. Valtaosa lienee Smith-Polvis -hengen mukaista autokaupunki"unelmaa" vastaan.

Se merkittävästi nopeuttaa niin yksityisautoilua kuin joukkoliikennettäkin, Helsingissä että seudulla.
Vai niin, missähän ja miten? Autoväylien rakentaminen ei ole koskaan historiassa vähentönyt autoilua. Mitä enemmän väyliä, sitä enemmän autoja. Ja sen seurauksena enemmän ruuhkia ja vielä sujumattomampaa liikennettä.
Keskustan kävelyalueita voi lisätä runsaasti.
Kyllä, näin voi tehdä ilman yhtäkään tunnelihanketta. Tosin tunnelipiirien jatkuvasti hokeman mantran mukaan kävelyalueita ei voi olla ilman tunneleita. Tosielämässä asia on kuitenkin toisin.

Sekä esim. Mannerheimintietä keskustassa voisi kaventaa ja tehdä siitä esplanadi-tyyppisen kadun.
Kaikkeahan sitä voi kuvitella. Tämänkokoisen sisääntuloväylän liikenne ei kuitenkaan katoa mihinkään kuin taikaiskusta.
No niin, nyt olen saanut hintalapputietoja:

Helsinki-väylä maksanee noin 750 milj. euroa. Tämä sisältää:

i) Keskustatunnelin
ii) Vapaudenkadun Veturitielle saakka

Jos halutaan haara Esplanadille, se lisää kustannuksia noin 45-55 miljoonaa euroa.

Rakentaminen jakautuu 10 vuodelle. Todellinen vuosikustannus on silloin vain noin 75 milj. euroa.

Mistäs Kantokoski keksii tällaisia hintatietoja ilman mitään laskelmia ja lähteitä?

Te spämmäätte tätä viestiketjua, pyydän ylläpitoa poistamaan asiattomat viestit.

Hahaa! :lol: Pitkästä aikaa ihan hyvää huumoria!

Helsinki-väylä ei ole vielä ollut sellaisissa kokouksissa, joista pöytäkirjoja tehdään. Vaan muutamien poliitikkojen ja virkamiehien keskinäisenä uurastuksena.

Eli veliverkoston kabinettikokouksissa.

Ja mitä tulee teidän uskomuksiinne, niin ne eivät ole minulta pois.

Tämä toimii myös käänteisesti.

Takaisin aiheeseen: Autoväylät, kasvava autoliikenne, ratikoiden hitaus..

Eli paluu 1960-luvun autoihanneyhteiskuntaan! Autot tekevät autuaaksi, raitiovanut pitää saada pois, jotta aiheutetaan lisää autoilua ja ruuhkia. Kerrassaan mainiota! Äkkiä retrolasit silmille ja piirtelemään Helsinki täyteen moottoriteitä ja makkarataloja.

Ette taida tietää, että poliitikot ja virkamiehet tekevät yhteistyötä, ja työstävät asioita ennen kuin niitä otetaan missään kokouksissa esille.

Kyseinen toiminta on tiedossa ihan hyvin. Sitä kutsutaan suhmuroinniksi, johon luonnollisesti liittyy poikkeuksetta lahjontaa ja muita näennäisdemokratiaa toteuttavan yhteiskunnan varjopiirteitä.

Ei ole kyse mistään klubeista.

Vaan mistä?

Ja nyt aiheeseen: autoväylät, kasvava liikenne, ratikoiden hitaus.

Taas, ompa kerrassaan ihana aihe! Täytyy oikein hitaasti lausua ja maistella noita sanoja, jotta pääsee tunnelmaan. Voi suorastaan tuntea, kuinka aivotoiminta kiihtyy ja silmät pullistuvat päästä ulos.
 
Keitä tällaiset poliitikot ja virkamiehet ovat?

Ovat eläkkeellä ja mullissa ennen kuin ehtivät toteuttaa nämä kantokosken fantasiat. Suomalaisessa kaupunkisuunnittelussa tapahtuu melkoinen murros seuraavien vuosikymmenten aikana. Suuri se on jo siksikin, että nykyisin laahataan myöhäismodernia elävää länsimaailmaa puolivuosisataa jäljessä. Merkittävämpää kuitenkin lienee, että tulevat päättäjät ovat kasvaneet kaupungeissa ja heille fillari ja matkakortti ovat samanlaisia vapauden symboleita kuin mitä auto on nykyisille lantajalkapäättäjille.
 
Pelkästään Ruotsiin verrattuna joukkoliikenteen markkinaosuus on säälittävällä tasolla.
Laitapa esimerkkejä joukkoliikenteen kulkutapaosuudesta motorisoiduista matkoista sellaisilta Ruotsin kaupunkiseuduilta, joihin verrattuna pääkaupunkiseudulla ko. osuus on säälittävä.
 
Eilisessä Höblassa julkaistiin Marianne Sundholmin blogi "Vem betalar, vem bestämmer?". Aloituslauseessa hän kysyy mitä yhteistä on lastensairaalalla, keskustatunnelilla, Guggenheimilla ja jääkiekkoareenalla Helsinki Garden. Yksityinen rahoitus, erästä eläkevakuutusyhtiötä myöten.

Saas nähdä saadaanko yksityista fyrkkaa kasaan riittävästi, jotta edes jokin noista hankkeista saataisiin toteutettua. Mikäli keskustatunneli hönkäistäisiin toteutukseen saakka, niin miten toteutetaisiin tulopuoli? Tietullein vai elinkaarimallin mukaisesti = veronmaksajien piikkiin?
 
Kyllä nykyiset suuntaukset ovat että yksityisrahalla väylää kustannetaan.

Muuten, Helsinki-väylä ei ole sijoitus yksityisautoiluun. Se on sijoitus talouteen. Ihmisten lisäksi myös tavaroiden täytyy liikkua. Vai metrollako tavarat tulevat keskustaan Vuosaaren satamasta? Miten ne asemilta siirretään jakelupisteisiin eli liikeyrityksiin? Aivan. Autoilla. Katuja ja teitä tarvitaan talouden perustuksien toiminnan takaamiseksi. Miten kukaan voi vastustaa katuja. Ja minulla ei ole mitään sitä vastaan että Töölönlahti ja mahdollisesti Eläintarhanlahtikin täytetään ja Pasilasta keskustaan vedetään esplanadi, raitiokevytmetro, talokortteleita, puita ja puistoja. Junaraiteet voisi myöskin kaivaa maan alle, lipuen keskustan ja pasilan asemilla pintaan. Kaupunki ihmisille! Nyt rata jakaa kaupungin, sekä ihmiset, kahtia.
 
Kokeilepa toisinpäin: Jokaisella on oikeus raitiovaunuun.

Kuinka todelliselta se kuulostaa?

Toiseksi, se nyt on selvää että talous ei toimi ilman autojen väyliä.
 
Kokeilepa toisinpäin: Jokaisella on oikeus raitiovaunuun.

Kuinka todelliselta se kuulostaa?

Kaukana todellisuudesta, mutta todellisemmalta kuin vastaava metron kanssa.

Toiseksi, se nyt on selvää että talous ei toimi ilman autojen väyliä.

On totta, että ilman maantiekuljetuksia on jotakuinkin vaikeaa hoitaa taloutta. Mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita, että autoväylien määrän tarvitsisi olla edes nykyiselläkään tasolla. Riittää, että pihateille ja asuinalueille on pääsy läheisiltä teiltä. Suhteessa ihmisen tarpeeseen päästä liikkumaan pois alueelta, tavaraa ei tarvitse kuljettaa kuin aniharvoin. Miksi siis ylläpitää sitä varten kolossaalisia autoväyliä? Kenelläkään ei ole tarvetta ajaa yli kahdeksaakymppiä kerran viidessä vuodessa muuttokuorman kanssa. Sen sijaan ihmisillä on kiire töihin ja koteihinsa joka arkipäivä. Vaikka autotie olisi vedetty joka kuistille ja rappukäytävän edustalle, se ei poista sitä liikkumisen tarvetta, joka autottomilla on. Ja niitä autottomia tulee aina olemaan, mahdollisesti lisääntyvässä määrin. Miksei siis priorisoida ihmisten päivittäiseen kuljettamiseen?

---------- Viestit yhdistetty klo 20:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:39 ----------

Unohdit yhden asian uudesta allekirjoituksestasi:
Kantokoski sanoi:
- KAUPUNKI KUULUU IHMISILLE -

...ja autoille.
 
Keskustatunnelilla on vankka kannatus. Ja vaikka näennäisesti vaikuttaa että projektilla olisi runsaasti vastustusta, todellisuus on kuitenkin toinen. Kaikissa valtuustopuolueissa on tunnelille kannatusta. Jopa Vihreiden Osmo Soininvaara kannattaa keskustatunnelia. Jos keskustatunnelia ei rakenneta nyt, ruuhkien pahennuttua asukkaat tulevat vaatimaan sitä, ja silloin sen läpimeno on läpihuutojuttu. Keskustatunneli kannattaisikin rakentaa nyt kun rakentaminen on halvempaa, kuin esim. 10 vuoden päästä.

Tässä oheen pikku-uutinen keskustatunnelista:
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/225260-kauppakamari-odottaa-paatosta-keskustatunnelista
 
Takaisin
Ylös