- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,375
Koska pohjois-etelä-metro tulee kulkemaan täysin omaa linjaansa niin, että sillä ei välttämättä ole minkäänlaista suoraa raideyhteyttä itä-länsi-metroon, senhän voisi rakentaa täysin oransseista riippumattomalla kevyemmälläkin kalustolla. Tämä palvelisi sekä lentokentän ja keskustan välisiä, että Keski-Vantaan liikenneyhteyksiä, jolloin nykyään sangen metsäiset alueet seudut saisivat nopean yhteyden kaupunkiin, ja näille voisi ohjata lisää asutusta kaupunkirakennetta eheyttämään.Antero Alku sanoi:HKL / Helsinki esisuunittelee parhaillaan metro- eli raskasraidetta suoraan H:gin keskustan ja lentoaseman välille. Tästä ei tosin Vantaa ole innoissaan, koska Vantaan suunnitelmissa kaupungin pohjoispuolta kiertävä Marjarata on tärkeämpi, eikä edes missään kaavassa ole varauduttu lentokentän metroon.
Niin tai näin, metron ja Pendolinojen rata on käytännössä sama asia. Rohkenen epäillä, että raskas raideväylä keskustan ja kentän välillä jäisi pelkästään sivukiskovirroitteisten paikallisjunien käyttöön, siksi suuresta investoinnista on kyse.
Linja olisi karttaa katsomalla järkevintä ohjata Pirkkolan ja Ylästön kautta Lentoasemalle suurempia lähiöitä sivuten enimmäkseen maan pinnalla. Yhteiskäyttö VR:n kanssa kuulosti mielenkiintoiselta kyllä. Samaa rataa voidaan toki kulkea Pendolinolla ja pohjoismetrokalustolla, jos käytetään standardinmukaista 25 kV / 50Hz sähköistystä ja luodaan Ilmalaan eritasoliittymä kaukoliikennettä varten. Yhteiskäyttövaihtoehdossa linjausta jatkettaisiin tietysti Keravalle asti, jolloin Helsingin metronkin saisi tavallaan ulottumaan sinne asti, mikäli näin haluttaisiin tehdä.
Tosin Keravan kaupunkirata ajaa käytännössä saman asian, joten metron ulottaminen vain lentoasemalle asti on realistisempi vaihtoehto. Raiteella olisi käyttöä sekä pitkän matkan liikemiehille, että tavallisille työmatkalaisille nopeana kulkuyhteytenä.
Huono puoli ideassa on se, että se tosiaan tekisi Kehäradan käytännössä tarpeettomaksi, eikä Vantaa sitä siksi halua. Lentoaseman yhdistäminen päärataan on kyllä nerokas idea, mutta sen rakentaminen tulee olemaan hintava operaatio, eikä sen tarpeellisuudesta hintaan nähden ole takeita. Lähes yhtä pienellä vaivalla voi mennä Kehärataa M-junalla Lentoasemalta Tikkurilaan tai Pasilaan ja jatkaa sieltä kohteeseensa.
Kysymys: onko kyseisen esisuunnitellun pohjoismetron tuleva muoto lyöty jo lukkoon raskasmetrona? Olisiko erityisen perusteltua rakentaa se raskaana 100% oranssien matojen kanssa yhteensopivana ratkaisuna sivukiskoineen päivineen? Jos ei, näinä vuosina olisi korkea aika vaikuttaa H:gin päättäjiin ja suunnittelijoihin.
Anterohan voisi asiantuntijana levittää kevyen raideliikenteen ilosanomaa Pohjoismetron suunnittelussa, mikäli siihen päädytään PISARA-ratkaisun sijasta/ohella.