Joku saattaisi kuvitella, että investointeja kyllä pohditaan, mutta niitä ei välttämättä Helsingin perspektiivistä haluta kohdistaa Tampereelle asti. Malmin lentokentän tulevaisuus kun on vielä auki.
Ei kai ikinä pitäisi sanoa ikinä, mutta en kyllä näe millä tavoin Malmin kenttä palvelisi halpaliikennettä paremmin kuin Pirkkala. Se on lähellä Helsinki-Vantaata eli ilmatila on pitkälti yhteinen -- tosin eihän Suomessa kyllä ole Keski-Euroopan ruuhkia ollenkaan. Naapurusto ei varmaan myöskään pitäisi Boeing 737 -suihkukoneliikenteestä?
Malmilla olisi se etu että sillä olisi suuri väestökeskittymä ihan kyljessään, mutta jos katsotaan kokonaismarkkinapotentiaalia, niin tuon jo mainitsemani 200 km harppiympyrän sisään mahtuu vähemmän suomalaisia jos sen keskipiste sijaitsee Malmilla kuin jos se sijaitsisi Pirkkalassa. Epäintuitiivista ehkä, mutta fakta.
3-moottoritien varressa jo Hämeenlinnasta on lyhyempi ajomatka Pirkkalaan kuin Vantaalle tai Malmille, jos kohta tuossa kohtaa ero on vielä niin pieni että tottumuksesta monet suuntaavat katseensa otaksuttavasti ensisijassa etelään. Sama juttu Turussa: matka on suunnilleen sama, mutta tottumus ja tuleva 1-moottoritie kääntävät katseen pääasiassa etelärannikolle, sillä kapea 9-tie ei ole hilpeimpiä ajettavia. Itse asiassa jonkinlainen ensisijaisten houkuttavuusalueiden raja kulkee tod.näk. Turusta Hämeenlinnan kautta Päijänteen rantaan, ja se jatkunee Päijänteen itäpuolella varmaan hieman pohjoisempana johtuen tieyhteyksistä.
Kaikenkaikkiaan Helsingin seudun suuri väestöllinen painoarvo ja siihen liittyvä tarjonnan monipuolisuus siirtää tuota rajaa pohjoiseen ja halpalentojen hintahoukutin vastaavasti etelään, riippuen asiakkaasta. Kun nämä tekijät vaikuttavat yhdessä, lopputulos ei ole itsestäänselvä vaan riippuu monesta muustakin tekijästä.
Pirkkalan houkutusalueen pohjoisraja vastaavasti kulkee siellä mikä on kipukynnys kulkea muuten kuin jatkolennolla. Tämä on tietenkin on myös osittain hinnan funktio. Esim. Oulusta on normaalisti helppo lentää Vantaalle, mutta jos lento ei tule hintasyistä kyseeseen, niin sitten Pirkkala on lähempänä, jos kohta tavallaan jo jonkinlaisen kipurajan takana. Toisaalta pohjoisessa ihmiset ovat tottuneet pidempiin välimatkoihin, joten se taas vaikuttaa jollakin tavalla.
Pointti on, että optimin markkina-alueen (ja siis tavoitesijainnin) määrittely ei ole mitenkään yksiselitteistä eikä yksinkertaista, eikä varsinkaan intuitiivista. Kaikki me katselemme maailmaa omien lasiemme läpi, mutta koko Suomea ajatellen Kehä III tuntuu olevan jonkinlainen vääristävä linssi. Sen sisäpuolella käyttäytyminen on tietynlaista ja siitä taas ei voi tehdä suoraan mitään päätelmiä että ulkopuolella olisi samanlaista. Vapaasti toimivilla markkinoilla pärjäävät yleensä ne, jotka löytävät uusia markkinoita, eivät ne jotka hyökkäävät samojen jo hyvin palveltujen markkinoiden kimppuun kuin kaikki muut. Liikenteen suhteen harmi kyllä Suomessa on aika vähän mitään markkinaohjautuvuutta, ja paljon asioita rajoitetaan hallinnollisilla päätöksillä, joita tekevät ihmiset jotka katsovat asioita tuon vääristävän linssin takaa eli Kehä III:n sisäpuolelta käsin.