Aikaisempina vuosina Ilmailulaitos (nyk Finavia) ei ole suhtautunut erityisen innokkaasti mihinkään lentokenttäratahankkeeseen, mm siitä syystä että suora junayhteys Vantaan kentälle veisi matkustajat ja lakkautaisi syöttölentovuoroja maakuntakentiltä kuten Tampere, Jyväskylä, Lappeenranta jne jotka ovat 1-2 tunnin junamatkan päässä Vantaalta. Se vaikuttaisi suoraan maakuntakenttien elinkelpoisuuteen jos niiden aukioloa esim joudutaan lyhentämään Finnairin syöttövuorojen krvautumisen vuoksi.
Tampere-Pirkkalan elinkelpoisuuden vuoksi ei ainakaan Finavian kannata liikaa hermoilla. Ryanair on kasvattanut liikennettä siinä määrin, että kenttä on muistaakseni tällä hetkellä matkustajamäärillä mitattuna Suomen kolmanneksi vilkkain (Helsinki-Vantaan ja Oulun jälkeen). Kansainvälisen liikenteen matkustajamäärillä Pirkkala on jo kakkossijalla, koska Oulusta Helsinkiin lennetään myös puhtaasti kotimaan tarpeita ajatellen -- Tampereelta käytännössä lähes kaikki Helsingin kautta kulkeva liikenne jatkaa ulkomaille. Lisäksi Tampereelta on hyvät yhteydet Tukholmaan ja Kööpenhaminaan, joiden vaihtoyhteydet läntiseen Eurooppaan ovat usein nopeammat ja/tai helpommat kuin Helsinki-Vantaan.
Finnair käsittääkseni varsin mieluusti jättäisi välin Tampere-Helsinki kokonaan lentämättä. Tälläkin hetkellä reittiä liikennöi Finnairin puolesta sen virolainen tytäryhtiö Aero ATR-72-kalustollaan sekä Finncomm Airlines yhteistyössä Golden Airin kanssa Saab-kalustolla eli Finnairin omaa kalustoa ei reitillä käytetä. Mutta jos Finnair todella lopettaisi tuon reitin, siitä seuraisi käytännössä että Finnairin markkinaosuus Tampereella romahtaisi kun suurin osa valitsisi Blue1/SAS:n tai tilanteen salliessa Ryanairin. Siksi tuota lyhyttä reittiä kannattaa lentää vaikka taloudellisesti, matkustusmukavuuden tai ympäristön kannalta siinä ei juuri ole järkeä. Tamperelaisesta näkökulmasta taas kahden verkostolentoyhtiön ja yhden halpayhtiön kilpailu pitää hintatason kohtuullisempana kuin vain yhden vaihtoehdon olemassaolo.
Jos tarjolla olisi riittävän nopea ja helppo maaliikenneyhteys (=suora Pendolino, vuoroja nykyisten lisäksi myös aamun varhaisina ja illan myöhäisinä tunteina) Helsinki-Vantaalle, Finnair voisi lopettaa tuon syöttöliikenteen kärsimättä välittöntä matkustajakatoa ulkomaanreiteillä. Samalla yhteydet Tampereelta maailmalle säilyisivät suunnilleen samantasoisina eikä yhtiöiden kilpailutilannekaan heikkenisi kuluttajan kannalta.
Toki Tampere-Pirkkalan matkustajamäärä samalla laskisi, mutta ei mitenkään niin dramaattisesti etteikö Ryanairin ilmoittaman hahmotelman mukainen liikenteen kasvu paikkaisi sitä pian. En näe mikä järki olisi tekohengittää jotakin liikennemuotoa siten, että jätetään kilpailevan liikennemuodon infrastruktuuri tahallaan alikehittyneeksi.
Tampere-Pirkkalan aukiolo ei sitäpaitsi käsittääkseni ole uhattuna muutenkaan, koska kentällä on ilmavoimien toimintaa, minkä vuoksi se on toimintavalmiudessa ympäri vuorokauden. Pikemminkin kysymyksiä herättää se epäsuhta, joka on Finavian investointisuunnitelmissa Helsinki-Vantaan non-Schengen-alueen laajennuksen ja Tampere-Pirkkalan terminaali 2:n nykytilan välillä. T2 tarvitsisi kiireesti lisätilaa, koska se on tavattoman ahdas ja kuormitettu -- varsinkin jos Ryanair lisää reittejään myös jatkossa luvatun mukaisesti. Tähänastiset lupauksethan ovat toteutuneet eikä näköpiirissä ole sellaisia välittömiä syitä miksi lyhyen-keskipitkän aikavälin trendi taittuisi, kun matkustajamäärät ovat yhtiön mukaan olleet kohtuullisen hyvät.
Mitä Jyväskylään ja Lappeenrantaan tulee, matka-aika on kuitenkin sen verran pidempi kuin Tampereelta, että lentoyhteyden houkuttavuus ei vähene yhtä jyrkästi.