- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Jos ajatellaan että Marjan sijaan rakennettaisiin Pasilasta kentälle paikallisjunarautatie, niin käytännössä se merkitsisi että Pisarakin olisi rakennettava, koska Helsingin päärautatieaseman ja Linnunlaulun kapasiteetti ei riitä muuten näille uusille lentokenttäjunille. Pisaran hinta olisi lisättävä kustannuksiin. En sinänsä vastusta ajatusta jos näin todella tehtäisiin, mutta minusta tuntuu että Helsingin kaupungilla on jo valmis ratkaisu tähän jonka nimi on lentokenttämetro.
Jos rakennetaan Marja, se ei lisää junavuoroja Linnunlaulun läpi, koska pääradan I- junat ja Martinlaakson radan M-junat vain yhdistetään, eli pärjätään samoilla raiteilla kuin nyt aika pitkälle.
Jos lentokenttäradalle siirretään vain kaukojunat Hki-Riihimäki/Lahti, niin silloin radasta ei ole mitään hyötyä pääkaupunkiseudun asukkaille, ja toisaalta nykyinen päärata neljine raiteineen joiden rakentamiseen pk-seudun kunnat ovat omalla panoksellaan osallistuneet, jää vajaakäyttöiseksi. Puretaanko siitä kiskoja pois?
Minusta tuntuu, että tästä asiasta tehdään vähän mutkikkaampi kuin se oikeasti onkaan. Todellinen hyöty lentokenttäradasta tulisi kaukojunaliikenteen ja lentoliikenteen yhdistämisestä sekä nopeasta yhteydestä Helsingin keskustan ja lentoaseman välillä (kuten Antero Alku taisi jo mainita aiemmin). Muu paikallisjunaliikenne voi vapaasti kulkea nykyistä reittiä.
Tampereen ja Lahden suunnan kaukojunat eivät varmasti vie koko raideparin kapasiteettia Pasilan ja lentoaseman välillä vaan mukaan mahtuu varmasti tarvittava määrä paikallisjunia (esim. 4 vuoroa tunnissa jos verrataan vaikka Heathrown tai Arlandan frekvenssiin) joilla voidaan liikennöidä esim. pelkästään pysähdyksin Helsinki-päärautatieasema, Pasila, Vantaa-lentoasema. Mitä lisäarvoa lentoasemametro toisi tähän nähden? Paitsi sen "edun", että muualta kuin Helsingistä yhteydet eivät paranisi.
Joku tietysti voisi kysyä onko varaa liikennöidä tuollaista sukkulavuoroa pelkästään lentomatkustajien palvelemiseksi. Toisaalta onhan nykyisin bussivuorojakin eikä kukaan kysy kannattavatko ne. Juna olisi nopeampi ja sitoisi siis vähemmän kalustoa (käytännössä varmaan pääsääntöisesti kaksi junarunkoa) ja henkilöstöä kuin vastaava sukkulabussiyhteys.
Mitä Linnunlaulun pullonkaulaan tulee, tekisi mieli kysyä onko tungos todella niin paha, ettei neljä lisävuoroa tunnissa suuntaansa mahdu mukaan. Kaukojunien määrähän ei kasvaisi ruuhkatunteina, eikä jo olemassa olevien lähijunien vaan lisää tulisi ainoastaan nuo neljä lentokenttäjunaa. Vähintäänkin kannattaisi selvittää olisiko mahdollista pienillä raidejärjestelyillä kasvattaa kapasiteettia.
Viitaten kommenttiin, että nykyinen päärata jäisi vaille käyttöä: jos järkevä uudistus tarkoittaisi, että olemassaoleva infra jää vajaasti hyödynnetyksi, tarkoittaako se että uudistus pitää jättää tekemättä ja sitkeästi vain pitäytyä vanhassa? Eli eikö olisi pitänyt rakentaa esim. Lahden oikorataa, kun Riihimäki-Lahti kuormitus vähenee sen vuoksi? :smile: