Vs: HS: metrolaajennusten järjestyksestä riitaa
Tiedän Histasta suurin piirtein vain sen että jos ajan Tarvontietä riittävän kauas, niin siellä on sellainen viitta missä lukee Hista. En osaa mitenkään sijoittaa sitä edes Espoon kartalle. Mutta tuo havainnekuva HS:ssa näytti kyllä oudolta, kun "keskusta" on laidalla, ei todellakaan keskellä, ja se bussiterminaali sekä juna-asema tulisivat siis sitten myös sinne alueen laidalle.
Minä satun tietämään Histasta paljonkin enemmän, koska olen ollut mukana ryhmässä, joka teki alueelle yleiskaavaehdotuksen.
Ensinnä Histan sijainti. Ämmässuon kaatopaikka on Tarvontien varressa hieman ennen Espoon länsirajaa. Samassa kohdassa moottoritien pohjoispuolella on Hista. Histan pohjoispuolella taas ovat Nuuksion ulkoilumetsät.
HS:n esittelemä ja YIT:ssä kehitelty suunnitelma lähtee siitä, että Espoo-Lohja -suurnopeusradan tilavaraus on tässä kohdassa moottoritien rinnalla. Metromaiseen tapaan ajatellaan, että radalla voisi olla asema tässä, joten Histan keskuksen on pakko sijaita Histan reunalla, jotta se olisi aseman luona. Moottoritie estää joka tapauksessa ihmisten kulkemisen aseman toiselle puolelle, mutta eihän ihmisillä paljon ole asiaa Ämmässuolle. Ja toisaalta, suurnopeusrata ei sovi asuinalueen keskelle.
Joukkoliikenteen ja erityisesti raideliikenteen kannalta tämä peruskuvio on täysin epäonnistunut. Suurnopeusradan toteutuminen on aikaisintaan 50 vuoden päässä, joten sitä ei pidä otta huomioon lainkaan Histan liikenteen kannalta. Mikä hyvänsä paikallisrata ehtii peruskorjausikään ennen suurnopeusrataa, joten mikään ratainvestointi ei mene hukkaan, kun se ehtii olla käytössä puoli vuosisataa.
Paikallisjunaliikenne on tarkoituksenmukaista ja kannattavaa suunnitella vain ja ainoastaan Histan näkökulmasta. 50 vuoden päästä tulevat suurnopeusjunat eivät pysähdy Histassa, joten ne eivät kuitenkaan tule ajamaan Histan läpi, vaikka paikallisjunat Histan keskelle menisivätkin.
Hista on suhteellisen laaja alue, jolloin yksi pysäkki ei riitä alkuunkaan palvelemaan Histalaisia kävelyetäisyydellä. Pysäkkien ei tarvitse olla monumentteja, joten niitä voi tehdä samalla rahalla monta kuin yhden massiivisen liityntäliikenneaseman.
Histaan tehdää asuntoja 15.000-18.000 ihmiselle, eli pelkää asuntokerrosalaa ehkä 750.000 krs-m2. Jos hyvä joukkoliikenneyhteys nostaa tuon asuntokannan arvoa 2,5 %, se on 37,5 miljoonaa euroa 2000 euron neliöhinnalla. Arvioni Espoo-Hista -radan hinnasta pysäkkeineen on 36 M€.
Suunnittelimme Histan, jossa on sisällä 3 pysäkkiä ja suurnopeusradalle jätetty tilaa moottoritien reunaan.
Antero