Ideat ovat halpoja, toteutukset kalliita. Ilmaista konsultointia tarjolla.
Joukkoliikennettä on oltava jo alusta asti käyttökelpoisessa muodossa.
Histan kaupunkirakenne on oltava riittävän tiivis (tai ainakin tiivistettävissä) ainakin keskeisten katujen varrella ja kaupunginosakeskuksen ympärillä. Joukkoliikenne on järkevä ratkaisu vain, jos joukkoja on riittävästi. Joukkoja muodostuu vain, jos se on riittävän kätevää. Liikkumisen kätevyys joukoissa ei juurikaan vaihtele rakentamisen tiheyden kanssa. Tiheässä ympäristössä on enemmän väestöpohjaa josta koota riittävän isoja joukkoja, joita voisi bussilla (ja/tai junalla) kuljettaa. Juna tarvitsee reilusti isompia joukkoja kuin bussit.
Tiheys ei tarkoita säilykepurkkeja, vaan lähekkäin sijoitettuja normaalikokoisia taloja ja isoja yhtenäisiä puistoja. Parkkipaikat eivät ole ilmaisia. Parkkipaikat maksavat pinta-alaa, joka pidentää kävelymatkoja kaikille. Kävelijöille ja pyöräilijöille myös opastettuja oikoreittejä.
Turunväylää pitkin menee kaukobusseja mukaanlukien U-liikennettä. Kaukobussien pikavuoropysäkit tuovat merkittävää lisäarvoa alueelle muodostaen nopean yhteyden Helsinkiin sekä bussit Turkuun/sta ja muualle länsi-Suomeen/sta. Vaihtoyhteyksien on pelattava, puolen kilometrin kävely pysäkiltä toiselle tuulisessa, sateisessa ja/tai paahtavassa risteysmaastossa on melkoisen ikävää.
Turuntien lentokenttäbussien hyödyntäminen Histan poikittaisyhteytenä Kehä III:lle.
Suoria poikittaispainotteisia linjoja Helsingin keskustan ulkopuolisille työpaikka-alueille. Jos Histaan sijoitetaan myös merkittävässä määrin toimitilaa, nämä linjat on syytä jatkaa myös läheisille asuinalueille jotta päästään käyttämään ruuhkaa vastaan ajavaa kapasiteettia. Nämä linjat on joka tapauksessa syytä perustaa jatkamalla olemassaolevia linjoja Espoossa ja Helsingissä, miksei myös Vantaalta asti. Pitkät linjat vaativat nopeuttavia ja luotettavuutta lisääviä toimia muuallakin.
Puhtaita syöttölinjoja junaan kannattaa olla mahdollisimman vähän, syöttöä voivat hoitaa myös pidemmälle jatkavat linjat heilurityyliin. Linjasto nivoutuu yhteen ja yksittäisiä linjoja on vähemmän. Heilureita käyttämällä keskeiselle paikalle ei tarvitse sijoittaa suurta bussiterminaalia, vaan päätepysäkit voivat olla karumpia, kauempana ja halvemmalla maalla. Keskustapaikoille siis saadaan hyvät yhteydet ja tehokas tilankäyttö joukkoliikenteenkin osalta.
Pitkät heilurit tarvitsevat luotettavuutta. Pitkien bussilinjojen ei kuitenkaan tarvitse olla yhtä ripeitä kuin juna. Rinnakkainen juna ja suora bussi eivät kilpaile, koska juna on nopeampi ja bussi pääsee useampaan paikkaan.
Vaihtojen, joita junan kanssa välttämättä tulee, on yleisestikin oltava melko jouhevia kävelymatkojen osalta. Heilureiden käyttö syöttönä mahdollistaa hyvin kevyen bussipysäkkijärjestelyn juna-asemille, joka mahtuu normaalimitoitettuun radan alikulkutunneliin tai sillalle. Suojateitä ja portaikoita saa ja pitää käyttää. Ihanteellisesti pysäkiltä poistuessa näkee jo reitin vaihdon kohteisiin, joka ei kierrä tai kaartele ilman painavia syitä. Vaihdon kohde voi myös olla vastakkaiseen suuntaan menevä toinen bussi, jonka pysäkin on paras olla yhden suojatien päässä eikä Tapiolan tyyliin kauppakeskuksen päässä. Autolla on helppo kiertää, jalan ei.
Kävelyetapit ovat joukkoliikenteessä vaivalloisimpia ja hitaimpia osuuksia, ne pitää joukkoliikennekeskeisessä suunnittelussa minimoida. Risteävä kävelyliikenne on myös otettava huomioon juna-asemilla: junan purkautuessa ruuhka-aikaan väkeä kulkee paljon lyhyessä ajassa. Mielummin vähän liian avarat tilat, ovat viihtyisämpiä ja turvallisempia hiljaiseen aikaan.
Mielummin vähän liikaa infoa kuin liian vähän. Keskeisillä asemilla on syytä uhrata useita julistepaikkoja pysäkkiä kohti lähikarttoihin ja aikatauluja syvällisempiin linjaoppaisiin havainnollistavine kuvineen. Ihmiset ovat uteliaita. Elektroniset infosysteemit ovat ihan kivoja, mutta tarpeen lähinnä asemapysäkeillä ja liikennevaloja ohjaamassa.
Bussilinjoja pitää olla valmis kasvattamaan, jos ja kun kapasiteetti kohtaa katon. Liian suositut bussilinjat kun on helppo järkeistää ratikkaprojekteiksi...
Junaa ei muuten tarvitse olla alusta asti, toimiva bussiliikenne kylläkin.