Olen uusi täällä mutta lukenut mielenkiinnolla teidän viestiketjuja jo pidemmän aikaa. Olen syntyperäinen Helsinkiläinen mutta opiskelen nykyään liikennetaloutta Dresdenin teknilisessä yliopistossa Saksassa.
Hienoa, että olet mukana.
mutta nojaten siihen tietoon mitä olen kuullut ja nähnyt luennoilla pitäisi Helsingissä erityisesti keskittyä radan kunossapitoon. Tietenkään se ei ratayksikön kohdalla ole taloudellisesti kannattavaa, mutta siitä koituvat muut kustannukset liikennepuolella ovat mittavat.
Tästä ovat onneksi nykyään monet muutkin samaa mieltä. HKL:n ratapuolella muutoksia ei tähän asti ole haluttu tehdä. Asiaa on vielä pahentanut ratayksikön toiminta erillisenä tulosyksikkönä, jonka kannattaa optimoida omia kustannuksiaan.
Nyt näyttää siltä, että asiaan saattaa suhteellisen piankin tulla muutoksia.
Saksassa raitiovaunut ajavat usein rautateiltä tutulla vignoolikiskolla ja aidolla "ruohikkoradalla" ilman ritiläkiviä t.m.s.
Meilläkin oli ennen avorataa ja vignol-kiskoa, mutta se on poistettu. Ratayksikkö päätti jossain vaiheessa, että betonirata on ylivoimaisen kätevää ja se levitetään kaikkialle.
Ritiläkivien selitys on siinä, että meillä halutaan antaa hälytysajoneuvojen ajaa kaikilla radoilla. Sitä myöten on hankittu radan hoitokalustokin kumipyöräisenä. Ehkä tulevaisuudessa ymmärretään, että keskustan ulkopuolella hälytysajoneuvojen tarve käyttää ratikkarataa on hyvin vähäinen ja sen vähän kestää paljas nurmikin. Silloin joudutaan tosin myös hankkimaan kiskoilla kulkeva huoltokalusto.
Bombardierilla ollaan epävirallisesti sitä mieltä, että paremmalla radalla Variot olisivat kestäneet Helsingin vaativat ja haasteelliset olosuhteet.
Bombardier ei ole ainoa taho, joka on tuota mieltä. Antero kuitenkin jo mainitsi, että Variotramia hankittaessa kuviteltiin hankittavan vaunua, joka ei vaadi muutoksia rataverkkoon. ADtranz taas ei perehtynyt asiaan kunnolla eikä arvannut missä kunnossa radat meillä ovat.
Bombardier on tietääkseni jopa teettänyt selvityksiä radanrakentamistavan parantamisesta omaan piikkiinsä, mutta ratapuolella ei ole suostuttu näitä "vihollisen" selvityksiä kuuntelemaan. Sikäläisen mielipiteen mukaan meidän ratamme ovat toimineet jo yli sata vuotta ja saavat toimia jatkossakin.
Tietysti on totta, että vaunut hankittiin toimimaan nykyisillä radoilla, mutta vahinko on nyt tapahtunut eikä meitä auta mikään taloudellinen korvaus, jos vaunuja ei ole kulussa. Lisäksi emme voi nyt hankkia vakiovaunuja, kun niiden kestävyyttä ei voida taata. Juuri siitä syystä luonnostellaan omaa vaunua, jotta oikeasti saadaan selville mitä vaadittaisiin vaunulta, jotta se kestäisi täällä. Ratojen muutoksista ei nimittäin vielä ole takeita ja joka tapauksessa niiden toteuttaminen vie aikaa.
Kiinnostavana yksityiskohtana Helsingin ratikkaradasta ei muuten ole mitään rataverkkokuvausta toisin kuin vaikkapa RHK:n junaradoista. Viime kädessä ei siis edes tiedetä missä on minkäkinlaisia kaarteita, ristikoita ja vaihteita. Vaikeaa olisi helposti moista listatakaan, kun rakenteita ei ole standardoitu kuten rautateillä. Piirustukset yksittäisistä kaarteista ovat ilmeisesti mapeissa, mutta mitään kokonaiskuvaa niistä ei saa.